• Przejdź do menu
  • Przejdź do artykułu
  • Przejdź do kontaktu
  • Przejdź do mapy strony
  • Tryb domyślny
  • Tryb nocny
  • Wysoki kontrast
  • Aa Aa Aa
  • Stały układ Szeroki układ
  • A- A A+
Szkoła Podstawowa nr 2 w Krośnie Odrzańskim
  • Start
    • Uczniowie
      • Konkursy i turnieje
      • Koła zainteresowań
      • Samorząd uczniowski
    • Rodzice
      • Rada rodziców
      • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
  • O Szkole
    • Wartości
      • Misja, wizja i cele
      • Sylwetka absolwenta
    • Historia i tradycje
      • Kartki z przeszłości
    • Patron szkoły
      • Biografia
  • Organizacja
    • Organy i kadra szkoły
      • Dyrekcja Szkoły
      • Rada Pedagogiczna
      • Rada Rodziców
      • Samorząd Uczniowski
      • Kadra Szkoły
    • Co w szkole mamy?
      • Klasy i pracownie
      • Biblioteka i świetlica
    • Oddziały i klasy
      • Edukacja wczesnoszkolna
      • Klasy IV-VIII
    • Koła i zespoły
      • Koła zainteresowań
      • Szkolny Klub Sportowy
  • Praca Szkoły
    • Plan pracy
      • Programy i projekty
        • Innowacje
      • Plany lekcji klas 1-3
      • Plany lekcji klas 4-7
      • Zajęcia pozalekcyjne
      • Zebrania
        • Konsultacje pedagogiczne
    • Wymagania szkolne
      • Ocena z zachowania
      • Ocenianie i klasyfikacja
      • Wymagania edukacyjne
      • Podręczniki
      • Rady pedagogiczne
    • Dokumentacja szkolna
      • Ewaluacja
      • Nadzór pedagogiczny
      • Procedury
      • Statut
  • Zasoby
    • Ważne stronyDodaj do ulubionych i korzystaj!
  • Aktualności
  • Sieć współpracy
    • Scenariusze zajęć
    • Bank dobrych praktyk
    • Spotkania
  • RODO
  • Start
    • Uczniowie
      • Konkursy i turnieje
      • Koła zainteresowań
      • Samorząd uczniowski
    • Rodzice
      • Rada rodziców
      • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
  • O Szkole
    • Wartości
      • Misja, wizja i cele
      • Sylwetka absolwenta
    • Historia i tradycje
      • Kartki z przeszłości
    • Patron szkoły
      • Biografia
  • Organizacja
    • Organy i kadra szkoły
      • Dyrekcja Szkoły
      • Rada Pedagogiczna
      • Rada Rodziców
      • Samorząd Uczniowski
      • Kadra Szkoły
    • Co w szkole mamy?
      • Klasy i pracownie
      • Biblioteka i świetlica
    • Oddziały i klasy
      • Edukacja wczesnoszkolna
      • Klasy IV-VIII
    • Koła i zespoły
      • Koła zainteresowań
      • Szkolny Klub Sportowy
  • Praca Szkoły
    • Plan pracy
      • Programy i projekty
        • Innowacje
      • Plany lekcji klas 1-3
      • Plany lekcji klas 4-7
      • Zajęcia pozalekcyjne
      • Zebrania
        • Konsultacje pedagogiczne
    • Wymagania szkolne
      • Ocena z zachowania
      • Ocenianie i klasyfikacja
      • Wymagania edukacyjne
      • Podręczniki
      • Rady pedagogiczne
    • Dokumentacja szkolna
      • Ewaluacja
      • Nadzór pedagogiczny
      • Procedury
      • Statut
  • Zasoby
    • Ważne strony
      Dodaj do ulubionych i korzystaj!
  • Aktualności
  • Sieć współpracy
    • Scenariusze zajęć
    • Bank dobrych praktyk
    • Spotkania
  • RODO

Programy i projekty w Naszej Szkole

SZKOLNY PROGRAM

WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY

Szkoły Podstawowej nr 2 im. Jana Kilińskiego w Krośnie Odrzańskim

na rok szkolny 2017/2018

SPIS TREŚCI

I.        WPROWADZENIE. 2

II.      ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE. 3

III.     OBOWIĄZUJĄCE AKTY PRAWNE. 6

IV.      MODEL ABSOLWENTA SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 2 W KROŚNIE ODRZAŃSKIM.. 7

V.       ANALIZA SYTUACJI SZKOLNEJ 8

VI.     REALIZACJA ZADAŃ WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNYCH. 10

  1. WPROWADZENIE

            Pierwszymi wychowawcami swoich dzieci są rodzice. Nauczyciele wspomagają ich wszechstronny i harmonijny rozwój, a uczeń akceptuje siebie i jest otwarty na potrzeby drugiego człowieka, żyje nie tylko z drugim, ale i dla drugich.

            Wychowanie to proces wspomagania człowieka w rozwoju, ukierunkowany na osiągnięcie pełni dojrzałości fizycznej, psychicznej, społecznej i duchowej.

            Profilaktyka to kompleksowa interwencja kompensująca niedostatki wychowania, która obejmuje równolegle trzy obszary działania:

  • wspomaganie wychowanka w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi jego prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu (czyli budowanie odporności i konstruktywnej zaradności);
  • inicjowanie i wzmacnianie czynników chroniących, które sprzyjają prawidłowemu rozwojowi oraz umożliwiają prowadzenie zdrowego stylu życia.

Profilaktyka winna wspomagać proces wychowania, a wychowanie tworzy integralną całość z wiedzą i kreowaniem umiejętności, poprzez które formuje się osobowość młodego człowieka. Nie wolno ich rozdzielać, gdyż wychowanie musi posiłkować się wiedzą, w której zapisane jest doświadczenie.

            Program Wychowawczo - Profilaktyczny szkoły dostosowany jest do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb naszego środowiska lokalnego i obejmuje wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym.

            Chcemy, aby nasza szkoła była bezpieczna, panował w niej klimat sprzyjający pracy uczniów i nauczycieli. Dążymy do tego, aby nasi uczniowie byli kulturalni, odpowiedzialni, komunikatywni, kreatywni i empatyczni, aby panowało poczucie przynależności do grupy (klasy, szkoły), którą łączą więzi koleżeństwa i przyjaźni.

            Program przeznaczony jest do realizacji przez wychowawców klas podczas godzin z wychowawcą we współpracy z nauczycielami wszystkich przedmiotów, pedagogiem, psychologiem, pielęgniarką szkolną i pozostałymi pracownikami szkoły, w zależności od stanu zasobów, potrzeb klasy oraz przy współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym.

  1. ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE
  2. Rozwijanie kompetencji informatycznych dzieci, ze szczególnym naciskiem na bezpieczeństwo w internecie i odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznościowych.
  3. Kształtowanie postaw: obywatelskich, poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, poszanowania dla innych kultur i tradycji oraz zapobieganie wszelkim przejawom dyskryminacji.
  4. Wychowanie do aktywności psychicznej jak i fizycznej, dbanie o zdrowy styl życia oraz rozwijanie swoich pasji.

            Zakładamy, że w wyniku systematycznego, skorelowanego i spójnego oddziaływania wychowawczo-profilaktycznego uda się nam przygotować uczniów do zgodnego współżycia z ludźmi. Będziemy dążyć do tego, żeby nasi wychowankowie byli: uczciwi, wiarygodni, odpowiedzialni, wytrwali, wrażliwi na krzywdę innych, kreatywni, przedsiębiorczy, aby nie stosowali przemocy słownej, fizycznej i psychicznej, mieli wysoką kulturę osobistą i gotowość do uczestnictwa w kulturze. Ważne jest też, aby uczniowie przestrzegali zasad zdrowego stylu życia, nie ulegali nałogom, kształtowali postawy obywatelskie, postawy poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także postawy poszanowania dla innych kultur i tradycji, pogłębiali świadomość ekologiczną, poznawali dziedzictwo kulturowe naszego narodu, Europy i świata i rozwijali swoje zainteresowania i pasje.

Podstawowym celem szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest:

  • wspomaganie i wspieranie naturalnego rozwoju wychowanka poprzez: zaspokajanie jego indywidualnych potrzeb, rozwijanie indywidualnych potencjałów i możliwości, budowanie wspierającej relacji nauczyciel-uczeń; wskazywanie mocnych i słabych stron;
  • kształtowanie sposobu myślenia i postaw uznawanych za pożądane poprzez: kreowanie i wskazywanie wzorców, przekazywanie wartości istotnych z punktu widzenia kultury i relacji międzyludzkich, kształtowanie i wzmacnianie postaw prospołecznych;
  • profilaktyka zachowań ryzykownych poprzez: diagnozowanie zagrożeń, wyposażanie uczniów w wiedzę i umiejętności pomagające w radzeniu sobie z tymi zagrożeniami, proponowanie alternatywnych sposobów funkcjonowania, ochrona przed bezpośrednimi niebezpieczeństwami;
  • korekcja deficytów i urazów powstałych w toku wcześniejszego wychowania poprzez: diagnozę deficytów, stwarzanie takich sytuacji, by uczeń mógł zdobywać doświadczenia korygujące dotychczasowe urazy, udzielanie wsparcia terapeutycznego.

Cele szczegółowe:

  1. 1.POZNANIE SAMEGO SIEBIE, SAMOROZWÓJ

- pomoc w odkrywaniu własnych możliwości, predyspozycji, talentów oraz ich twórczego wykorzystania - pomoc w samopoznaniu i samoocenie,

- inspirowanie dzieci do aktywności twórczej, rozwijanie umiejętności twórczego myślenia, samorealizacja poprzez twórcze działanie,

- kształtowanie postaw asertywnych,

- przygotowanie dziecka do przyjmowania pochwały i krytyki, do dawania i przyjmowania wsparcia,

- przygotowanie ucznia do samodzielności.

  1. 2.WSPÓŁDZIAŁANIE

- współdziałanie w grupie klasowej i szkolnej

- prawa i obowiązki poszczególnych członków rodziny

- wdrażanie do samorządności

- kształtowanie umiejętności aktywnego słuchania

- kształtowanie umiejętności komunikowania się

- nauczanie wyrażania pochwały i krytyki

- rozwijanie umiejętności rozwiązywania konfliktów i prowadzenia negocjacji

- integrowanie zespołu klasowego i tworzenie pozytywnego klimatu emocjonalnego w grupie

  1. 3.KSZTAŁTOWANIE POSTAW

- przestrzeganie norm społecznych i przepisów prawa

- poznanie i kultywowanie wartości ogólnoludzkich (pojęcie dobra i zła)

- kształtowanie postawy tolerancji i poszanowania poglądów innych ludzi

- budzenie szacunku dla dobra wspólnego, jako postawy życia społecznego

- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własne uczynki, postępowanie

- uczenie właściwych, bezpiecznych zachowań w różnych sytuacjach

- uczenie kultury życia codziennego

- poszanowanie cudzej własności, pracy i własnej

  1. 4.UMIEJĘTNOŚCI

- poprawne posługiwanie się językiem ojczystym, prezentowanie własnego zdania

- kształtowanie umiejętności korzystania ze źródeł informacji

- uczenie umiejętnego i bezpiecznego korzystania z dóbr kultury

- uczenie planowania swoich działań i realizacji planów

- kształtowanie asertywności

- kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie

  1. 5.PROMOCJA ZDROWIA

- propagowanie zdrowego trybu życia, kształtowanie właściwych nawyków zdrowotnych

- propagowanie wiedzy o tym, jak uniknąć chorób cywilizacyjnych

- ostrzeżenia przed uzależnieniami takimi jak: narkomania, alkoholizm, nikotynizm, lekomania, uzależnienie od komputera

  1. 6.INNE

- tworzenie poczucia bezpieczeństwa

- rozbudzanie ciekawości poznawczej i przedsiębiorczości

- edukacja regionalna

- edukacja czytelniczo-medialna

- przygotowanie do życia w rodzinie

- wychowanie komunikacyjne

- edukacja ekologiczna

- współdziałanie rodziców z nauczycielami w realizacji zadań wychowawczo – profilaktycznych i dydaktycznych szkoły

- angażowanie rodziców do współorganizowania uroczystości klasowych i szkolnych

- uwrażliwienie na niesienie bezinteresownej pomocy innym

  1. OBOWIĄZUJĄCE AKTY PRAWNE

1) Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. uchwalona przez Zgromadzenie Narodowe w dniu 2 kwietnia 1997 r., przyjęta przez Naród w referendum konstytucyjnym w dniu 25 maja 1997 r., podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 16 lipca 1997 r. (Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483);

2) Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r. poz. 1943 z późń. zm.);

3) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59; 949);

4) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. 2017 poz. 356);

5) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki (Dz.U. 2017 poz. 1569);

6) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad (Dz.U. 2017 poz. 1580);

7) Konwencja o prawach dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. 1991 nr 120 poz. 526)

8) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii

9) Statut Szkoły (ewaluowany na bieżąco zgodnie z rozporządzeniami MEN).

10) Szkolny Zestaw Programów Nauczania.

Przy opracowaniu programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły uwzględniono:

  • dotychczasowe doświadczenia szkoły;
  • zebrane od rodziców, uczniów i nauczycieli propozycje dotyczące głównych problemów wychowawczych i profilaktycznych w szkole i środowisku;
  • przeprowadzone badania na temat sytuacji wychowawczej, zagrożeń uzależnieniami w szkole i środowisku;
  • przewidywane zmiany w szkole, środowisku i kraju, mogące mieć wpływ na proces wychowania;
  1. ANALIZA SYTUACJI SZKOLNEJ

diagnoza:

Wyniki i analiza ewaluacji sytuacji wychowawczej oraz bezpieczeństwa w szkole- VI 2016, wyniki ewaluacji -VI 2017

Ankieta dla uczniów, rodziców i nauczycieli dotycząca bezpieczeństwa w szkole

Analiza dokumentacji i ilości zgłaszanych problemów

Wywiady z wybranymi nauczycielami, rodzicami i pracownikami szkoły na temat istniejących zagrożeń

Uzyskane wyniki pozwalają stwierdzić, że dzieci dobrze czują się w szkole. Wyniki potwierdzają, że w szkole jest dobry klimat, uczniowie przyjaźnią się ze sobą, nauczyciele rzetelnie dyżurują na przerwach. Największym problemem, z powodu którego uczniowie nie zawsze czują się bezpieczni to poczucie zagrożenia na przerwach. Zgłaszają nauczycielom dyżurującym i wychowawcom, że są zaczepiani i popychani. Najwięcej sytuacji trudnych zdarza się w toaletach szkolnych i w szatni.

                     Zdecydowana większość ankietowanych oceniła relacje nauczycieli z uczniami jako życzliwe. Wśród uczniów, którzy zgłosili, że byli ofiarą przemocy najwięcej wskazuje problem przezywania, zaczepiania, szturchania, kopania, wyśmiewania. Uczniowie i rodzice nie są obojętni na problem przemocy, co potwierdza fakt, że większość ankietowanych zgłasza zauważony incydent. Uczniowie największym zaufaniem darzą rodziców, wychowawców, pedagoga i dyrektora szkoły, którym zgłaszają niepokojące sytuacje. Cieszyć może fakt, że rodzice współpracują
z wychowawcami i darzą ich zaufaniem, ponieważ to im zgłaszają problemy związane z zagrożeniem poczucia bezpieczeństwa ich dziecka. Uczniowie, którzy zgłosili problem przemocy, wskazywali jako miejsce zdarzenia związanego z agresją szkołę i jej teren, a dokładnie korytarz, szatnię i toalety. Nauczyciele wskazują, że największy problem dotyczy przezywania, zaczepiania, szturchania, kopania, wyśmiewania. Uczniowie i rodzice nie są obojętni na problem przemocy, co potwierdza fakt, że większość ankietowanych zgłasza zauważony incydent. Nauczyciele
o zaistniałych sytuacjach w pierwszej kolejności powiadamiają rodziców, wychowawców, pedagoga. Z przeprowadzonych badań wynika, że
w szkole nie występuje problem palenia papierosów, spożywania alkoholu, ani rozprowadzania narkotyków i dopalaczy.Niestety zdarzają się pojedyncze incydenty cyberprzemocy rówieśniczej.

Przeprowadzona diagnoza wykazała, że problemami wychowawczymi w szkole, które zaliczamy do CZYNNIKÓW RYZYKA, są:

  • niewydolność wychowawcza rodziców (niewłaściwe relacje w rodzinie, brak miłości i akceptacji, nieodpowiedni nadzór rodziców, tolerancja dla zachowań negatywnych, nieodpowiednie zachowania rodziców, konflikty rodzinne ),
  • brak czytelnych wymagań i oczekiwań rodziców,
  • poczucie odrzucenia w rodzinie i grupie rówieśniczej,
  • nieumiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach,
  • niedojrzałość emocjonalna, niskie poczucie własnej wartości lub chęć zaistnienia w grupie,
  • negatywne wzorce, oddziaływanie mediów,
  • dostępność alkoholu, łatwość nabycia go poprzez naruszanie prawa o zakazie sprzedaży nieletnim,
  • dostępność Internetu oraz technologii informacyjnej, która jest niewłaściwie wykorzystywana przez młodzież,
  • negatywne czynniki wynikające z pozycji społecznej rodziny (trudne warunki egzystencji, brak perspektyw).

CZYNNIKI CHRONIĄCE:

  • silna więź emocjonalna z rodzicami,
  • pozytywny klimat szkoły, zaufanie do nauczycieli,
  • wzmacnianie więzi koleżeńskiej z grupą środowiskową,
  • zainteresowanie nauką szkolną - przynależność do kół zainteresowań (do tzw. grup pozytywnych),
  • regularne praktyki religijne,
  • poszanowanie praw, norm, wartości i autorytetów społecznych,
  • stabilne warunki bytowe i bezpieczeństwo,
  • zdecydowany brak akceptacji przez szkołę dla przemocy,
  • działania profilaktyczne szkoły,

Zasadniczy kierunek profilaktyki to wzmacnianie czynników chroniących, motywowanie do stworzenia koalicji szkoła, dom, środowisko.

  1. REALIZACJA ZADAŃ WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNYCH

 

Cel główny Zadania Adresaci Osoby odpowiedzialne za realizację Terminy
1. Kształtowanie     u uczniów postaw warunkujących odpowiednie funkcjonowanie w klasie, rodzinie i społeczności lokalnej.

- kształtowanie właściwych relacji międzyludzkich opartych na tolerancji, szacunku, zaufaniu i życzliwości,

- rozwijanie umiejętności nawiązywania, podtrzymywania przyjaźni oraz wzmacniania więzi z rówieśnikami i nauczycielami,

- rozwijanie koleżeństwa i wzajemnej pomocy podczas nauki, zabawy i innych form wspólnej aktywności,

- wyrabianie tolerancji dla wartościowych form odmienności (światopoglądowej, religijnej, kulturowej) i indywidualności,

- podniesienie znajomości i przestrzegania zasad dobrego zachowania – „savoir-vivre”,

- kształtowanie umiejętności współdziałania i przestrzegania norm współżycia w grupie społecznej,

- uświadamianie roli zdrowego współzawodnictwa i współpracy w zespole,

- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za dobre imię rodziny, klasy i szkoły,

- wdrażanie uczniów do prawidłowego rozwiązywania konfliktów,

- wdrażanie do szanowania własności społeczne i osobistej.

Uczniowie klas

I – VII

- wychowawca oddziału

- nauczyciele przedmiotów

- pedagog i psycholog szkoły

- nauczyciel biblioteki

-nauczyciel świetlicy

- dyrekcja szkoły

IX – VI

2017/2018

2. Ukształtowanie młodego człowieka dojrzałego emocjonalnie, wrażliwego, opanowującego swoje emocje w różnych sytuacjach życiowych.

- kształtowanie właściwego reagowania na krytykę, opinię i sugestie innych,

- rozwijanie umiejętności wyrażania swoich opinii, myśli i odczuć,

- uwrażliwianie uczniów na potrzeby innych,

- wdrażanie uczniów do niesienia bezinteresownej pomocy i podejmowania inicjatyw,

- rozwijanie umiejętności nazywania i rozpoznawania swoich emocji i uczuć,

- doskonalenie umiejętności kierowania własnymi emocjami,

- kształtowanie wrażliwości uczuciowej oraz umiejętności oddzielania sądów i ocen od emocji,

- doskonalenie umiejętności obiektywnego oceniania siebie i innych,

- kształtowanie umiejętności samokontroli w różnych sytuacjach i samoakceptacji.

 Uczniowie klas

I – VII

- wychowawca oddziału

- nauczyciele przedmiotów

- pedagog i psycholog szkoły

- nauczyciel biblioteki

-nauczyciel świetlicy

- dyrekcja szkoły

IX – VI

2017/2018

3. Ukształtowanie wychowanka reprezentującego właściwą postawę patriotyczną, moralną, dbającego   o właściwy rozwój duchowy.

- kształtowanie postaw patriotyzmu, tożsamości narodowej oraz postawy poszanowania tradycji   i kultury własnego narodu,

- poszanowanie tradycji, symboli narodowych, religijnych i szkolnych,

- kształtowanie postawy uczciwości i prawdomówności,

- wdrażanie do szanowania pracy własnej i innych,

- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za przyrodę i otaczający nas świat,

- kształtowanie odpowiedzialności za siebie i innych oraz odpowiedzialności za własne decyzje,

- wychowanie w duchu poszanowania godności drugiego człowieka,

- rozwijanie wrażliwości i nieobojętności na przejawy przemocy, zła i wulgarności,

- rozwijanie u uczniów wrażliwości estetycznej.

Uczniowie klas

I – VII

- wychowawca oddziału

- nauczyciele przedmiotów

- pedagog i psycholog szkoły

- nauczyciel biblioteki

-nauczyciel świetlicy

- dyrekcja szkoły

IX – VI

2017/2018

4. Zapobieganie zachowaniom agresywnym i propagowanie zachowań akceptowanych społecznie.

- uświadomienie czym jest przemoc i agresja,

- budowanie odpowiednich relacji z innymi , wskazywanie sposobów zachowania się uczniów     w szkole, domu oraz w miejscach publicznych,

- wzmacnianie poczucia własnej wartości,

- kształtowanie umiejętności radzenia sobie z negatywnymi emocjami, szukanie możliwości emocjonalnego wsparcia,

- eliminowanie zachowań agresywnych i wskazywanie sposobów umiejętnego kierowania agresji na inne obszary aktywności,

- rozwijanie umiejętności podejmowania decyzji, przeciwstawiania się presji rówieśniczej, kształtowanie postaw asertywnych,

- wyposażenie uczniów w podstawowe wiadomości na temat stresu i jego wpływu na organizm młodego człowieka oraz wskazywanie sposobów radzenia sobie w zaistniałych sytuacjach stresowych.

 Uczniowie klas

I – VII

- wychowawca oddziału

- nauczyciele przedmiotów

- pedagog i psycholog szkoły

- nauczyciel biblioteki

-nauczyciel świetlicy

- dyrekcja szkoły

IX – VI

2017/2018

5. Ukształtowanie u uczniów właściwych postaw prozdrowotnych.

- kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie należy do jednych z najważniejszych wartości w życiu,

- propagowanie zdrowego stylu życia,

- wskazywanie sposobów umiejętnego zagospodarowania i spędzania  czasu wolnego,

- wskazywanie zasad zdrowego odżywiania się oraz wdrażanie do aktywnego spędzania czasu wolnego,

- rozwijanie zainteresowań sportowych na rzecz własnego zdrowia, sprawności fizycznej poprzez uprawianie sportu i propagowanie aktywnych form wypoczynku,

- bogacenie wiedzy uczniów dotyczącej higieny zdrowia psychicznego i fizycznego ( higiena osobista, dbałość o wygląd zewnętrzny, higiena uczenia się),

- rozwijanie poszanowania zdrowia swojego i innych oraz troski o jego ochronę,

- podniesienie wiedzy uczniów na temat zaburzeń odżywiania na tle psychicznym,

- kształtowanie właściwego stosunku do przyrody       i mobilizowanie uczniów do jej ochrony,

- rozbudzanie w uczniach świadomości ekologicznej poprzez udział w różnych programach i projektach.

 Uczniowie klas

I – VII

- wychowawca oddziału

- nauczyciele przedmiotów

- pedagog i psycholog szkoły

- nauczyciel biblioteki

-nauczyciel świetlicy

- dyrekcja szkoły

IX – VI

2017/2018

6. Dostarczanie rzetelnej wiedzy o zagrożeniach płynących ze stosowania środków uzależniających(palenie tytoniu, spożywanie alkoholu, używanie narkotyków).

- propagowanie stylu życia wolnego od używek,

- uświadomienie uczniom negatywnego wpływu używek na zdrowie fizyczne i psychiczne oraz społeczne funkcjonowanie człowieka ,np. poprzez organizowanie spotkań z osobami uzależnionymi będącymi w wieku odbiorcy zarówno na terenie ośrodka dla osób uzależnionych, jak i szkoły (spotkania odbywają się w obecności specjalistów)

-wyposażenie uczniów, rodziców w wiedzę o rodzajach środków odurzających, objawach ich zażywania, zagrożeniach z nich wynikających oraz sposobach pomocy,

- uczenie sztuki odmawiania i niepoddawania się presji grupy w kontaktach z używkami,

- kształtowanie u uczniów umiejętności samokontroli i krytycznego myślenia przy podejmowaniu decyzji w trudnych sytuacjach,

- wskazywanie sposobów radzenia sobie z własnymi problemami - także poprzez szukanie pomocy u osób zaufanych i specjalistów,

-dostarczenie uczniom wiedzy na temat odpowiedzialności prawnej, konsekwencji używania   i posiadania narkotyków oraz konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (spotkania z Policją),

Uczniowie klas

I – VII

rodzice

- wychowawca oddziału

- nauczyciele przedmiotów

- pedagog szkoły

- nauczyciel biblioteki

- dyrekcja szkoły

-pielęgniarka szkolna

-psycholog

IX – VI

2017/2018

7. Zapobieganie popadania przez młodzież szkolną we współczesne formy uzależnień (dopalacze,E-papierosy,leki stosowane jako środki psychoaktywne,uzależnienie od komputera i Internetu,fonoholizm).

- propagowanie stylu życia wolnego od „modnych” używek,

- wskazywanie sposobów umiejętnego zagospodarowania i aktywnego spędzania czasu wolnego jako alternatywy dla biernego spędzania czasu przy komputerze czy telefonie komórkowym z dostępem do Internetu,

- wyposażenie uczniów, rodziców w wiedzę na temat współczesnych form uzależnień, niepokojących symptomów, oznak uzależnienia, zagrożeniach z nich wynikających oraz sposobów pomocy,

- uświadomienie uczniom negatywnego wpływu dopalaczy, elektronicznych papierosów i nadużywania leków na zdrowie fizyczne i psychiczne oraz społeczne funkcjonowanie człowieka,

- uczenie sztuki odmawiania i niepoddawania się presji grupy w kontaktach z dopalaczami, E-papierosami czy lekami,

- kształtowanie u uczniów umiejętności samokontroli       i krytycznego myślenia przy podejmowaniu decyzji       w trudnych sytuacjach,

- zobrazowanie skali problemu poprzez organizowanie spotkań dla rodziców i uczniów ze specjalistami zajmującymi się tego typu uzależnieniami

 Uczniowie klas

I – VII

- wychowawca oddziału

- nauczyciele przedmiotów

- pedagog i psycholog szkoły

- nauczyciel biblioteki

- dyrekcja szkoły

IX – VI

2017/2018

8. Ograniczenie i/lub całkowite wyeliminowanie zachowań agresywnych i przemocowych, realizowanych przy użyciu nowej technologii komunikacyjnej na terenie szkoły bądź poza nią.

- współpraca z rodzicami/ opiekunami prawnymi uczniów w celu wyeliminowania zachowań przemocowych,

- opracowanie i upowszechnianie materiałów o zjawisku cyberprzemocy, jego formach, prawnych konsekwencjach popełnienia czynu oraz sposobów reagowania w przypadku znalezienia się w takiej sytuacji,

- promowanie bezpiecznego korzystania z Internetu,

- uświadomienie uczniom znaczenia nowych mediów oraz zagrożeń, jakie są z nim związane,

- zwiększanie wiedzy uczniów na temat cyberprzemocy, prewencji oraz reagowania w przypadku pojawienia się zagrożenia,

- zaangażowanie uczniów w projekty, w tym także w projekty pozaszkolne, o tematyce przeciwdziałaniu cyberprzemocy oraz uzależnieniu od korzystania z nowych mediów,

 Uczniowie klas

I – VII

- wychowawca oddziału

- nauczyciele przedmiotów

- pedagog i psycholog szkoły

- dyrekcja szkoły

IX – VI

2017/2018

 

Programy i projekty

Błąd: Brak artykułów do wyświetlenia

Obsługą jednostki w zakresie bhp i ppoż. zajmuje się firma BHPEX Sp. z o. o.

Inspektor Ochrony Danych: Rafał Wielgus

 

Inspektor ochrony danych Zielona Góra - IOD (bhpex.pl)



adres e-mail:
iod@bhpex.pl



Tel.: 68-411-40-00

bhpex

 

iwona

Adres szkoły

Szkoła Podstawowa nr 2
w Krośnie Odrzańskim
im. Jana Kilińskiego
  • ul. Moniuszki 30,
  • 66-600 Krosno Odrzańskie
Telefon: +48 68 383 52 43
Faks: +48 68 383 52 43
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Godziny przyjęć

Sekretariat jest czynny:

codziennie
7:00-15:00

 

Dyrektor Szkoły przyjmuje:

od poniedziałku do czwartku
7:30-15:30

 

piątek
7:30-13:00

 

Wicedyrektor Szkoły przyjmuje:

poniedziałek, wtorek
7:30-14:30

 

środa, piątek
7:30-15:00

 

Pedagog:

poniedziałek, środa
8:00-13:00
 

 

Psycholog:

poniedziałek, wtorek
8:30-13:30

 

piątek
8:00-11:00

Informacje prawne

  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o dostępności
  • Młode głowyMłode głowy
  • niebieskie igrzyskaniebieskie igrzyska

Szkoła w sieci

  • Facebook
  • Google Plus
  • YouTube
  • Pinterest
  • RSS
  • Kontakt
Logo projektu Kuźnia Dostępnych Stron Logo Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji Logo Spółdzielni Socjalnej FADO Logo Fundacji PCJ Otwarte Źródła

Projekt Kuźnia Dostępnych Stron współfinansowany ze środków Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji

© JSzkoła - Nasza Szkoła. Wszystkie prawa zastrzeżone.

Mapa strony

Wróć na górę

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...