SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENIANIA ZACHOWANIA
- Wywiązywanie się z obowiązków ucznia.
- Postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej.
- Dbałość o honor i tradycje szkoły.
- Dbałość o piękno mowy ojczystej.
- Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób.
- Godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią.
- Okazywanie szacunku innym osobom.
- 1
Celem oceniania zachowania ucznia jest:
- Dostarczania uczniowi i jego rodzicom informacji o prezentowanych przez ucznia postawach i nastawieniu do obowiązków szkolnych, zaangażowaniu w rozwijanie swojej osobowości, dbaniu o zdrowie i bezpieczeństwo własne, jak również nie
stwarzaniu zagrożenia dla zdrowia i bezpieczeństwa innych oraz dotyczących
funkcjonowania ucznia w środowisku szkolnym i społecznym. - Motywowanie ucznia do autorefleksji, samokontroli, odpowiedzialności za siebie
i swoje decyzje. - Uświadamianie jego mocnych i słabych stron w odniesieniu do oczekiwań szkoły.
- 2
Zachowanie ucznia oceniane jest w następujących kategoriach
- Wywiązywanie się z obowiązków ucznia.
- Postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej, szczególnie dbałość
o bezpieczeństwo o zdrowie własne i innych. - Godne i kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią, szczególnie okazywanie szacunku innym osobom, dbałość o piękno mowy ojczystej i wygląd zewnętrzny.
- Dbałość o honor i tradycje szkoły.
- Opinia nauczycieli uczących.
- Opinia zespołu klasowego.
W przypadku rażącego naruszenia regulaminu ustala się ocenę z zachowania
z pominięciem powyższych kategorii.
Na ocenę zachowania ucznia składają się:
- Informacje zapisane w dzienniku elektronicznym (uwagi pozytywne i negatywne).
- Frekwencja:
- Termin usprawiedliwiania godzin nieobecnych wynosi 7 dni od powrotu do szkoły.
- Rodzic (prawny opiekun) może usprawiedliwić nieobecności za pośrednictwem dziennika elektronicznego wyłącznie ze swojego konta rodzicielskiego.
- Uczeń bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna nie może przed zakończeniem zajęć opuścić szkoły.
- Uwagi pozytywne, które uczeń może zdobywać za:
- frekwencję:
- brak spóźnień
- 100% frekwencji
- usprawiedliwienie wszystkich godzin opuszczonych
- pracę na rzecz szkoły:
- pracę w Samorządzie Szkolnym, zespołach artystycznych, sportowych,
- pomoc w przygotowaniu uroczystości, imprezy szkolnej,
- udział w akademii,
- reprezentację szkoły na zewnątrz (podczas uroczystości oraz zawodów sportowych – osiąga wyróżnienia i nagrody),
- pracę na rzecz innych, działalność charytatywna,
- wykonanie dekoracji szkoły.
- pracę na rzecz klasy:
- efektywne pełnienie obowiązków przewodniczącego klasy, zastępcy, skarbnika,
- pełnienie społecznie dodatkowych funkcji na rzecz klasy,
- przygotowanie uroczystości, imprezy klasowej,
- pomoc w zorganizowaniu wyjścia,
- systematyczną pomoc kolegom w nauce potwierdzoną przez nauczyciela,
- prace dodatkowe:
- wykonanie gazetki,
- przygotowanie pomocy do lekcji,
- prace społeczne,
- wzbogacanie wyposażenia klasopracowni.
- Uwagi negatywne, które uczeń może uzyskać za:
- stosunek do obowiązków szkolnych:
- spóźnianie się na lekcje,
- niewypełnianie obowiązków dyżurnego,
- niewykonywanie poleceń nauczyciela i innych pracowników szkoły,
- niewykonanie zobowiązania,
- opuszczenie terenu szkoły w czasie zajęć szkolnych.
- kulturę osobistą:
- wulgarne słownictwo,
- aroganckie zachowanie,
- ignorowanie nauczyciela i innych pracowników szkoły, niekulturalne odnoszenie się do nauczycieli i pracowników szkoły,
- ubliżanie kolegom,
- zaczepianie słowne,
- okłamywanie nauczyciela,
- żucie gumy, jedzenie, picie podczas lekcji,
- nieposzanowanie mienia:
- niszczenie sprzętu, wyposażenia szkoły,
- zaśmiecanie otoczenia.
- łamanie zasad statutu szkoły:
- wyciąganie lub używanie telefonu komórkowego podczas lekcji,
- niestosowny strój i wygląd.
Ad. 1. Wywiązywanie się z obowiązków ucznia.
Zachowanie wzorowe:
- Jest wzorem do naśladowania pod względem kultury osobistej. Zawsze jest taktowny, reprezentuje wysoką kulturę słowa w rozmowach, dyskusjach, sporach; zachowuje się w każdej sytuacji w sposób godny młodego Polaka.
- Zawsze przestrzega regulaminu szkolnego.
- Rzetelnie wywiązuje się z powierzonych obowiązków (np. dyżury w klasie, funkcje
w samorządzie). - Wykorzystuje w pełni czas przeznaczony na naukę (czas trwania lekcji), rzetelnie pracuje nad poszerzeniem swojej wiedzy i zdobywaniem nowych umiejętności, systematycznie przygotowuje się do zajęć szkolnych.
- Nie używa wulgaryzmów, przemocy, nie ulega nałogom.
- Dba o schludny i estetyczny wygląd zewnętrzny:
- nie farbuje włosów, nie wkłada wyzywających strojów (m.in. odkryte ramiona, plecy, brzuch, uda), nie stosuje makijażu,
- nie nosi dredów, warkoczyków oraz innych ozdób niestosownych dla danej płci i wieku,
- nie nosi emblematów, symboli oraz strojów kojarzących się i świadczących o przynależności do subkultur młodzieżowych, grup nieformalnych.
- Szanuje mienie szkolne, własne i cudze.
- Postępuje zgodnie z dobrem społeczności szkolnej, dba o honor i tradycje szkoły, współtworzy jej autorytet.
- Godnie i kulturalnie zachowuje się w szkole i poza nią, dba o piękno mowy ojczystej.
- Okazuje szacunek nauczycielom oraz innym pracownikom szkoły (także poza szkołą); podporządkuje się zaleceniom dyrektora szkoły, rady pedagogicznej, nauczycieli oraz ustaleniom rady samorządu szkolnego lub klasowego.
- Przestrzega zasad życia w społeczności szkolnej:
- okazuje szacunek dorosłym i kolegom,
- przeciwstawia się przejawom przemocy, agresji i wulgarności,
- szanuje przekonania i poglądy innych osób,
- szanuje wolność i godność osobistą drugiego człowieka,
- szanuje tajemnicę korespondencji oraz informacji poufnych przekazywanych wychowy lub klasie, chyba że zaszkodziłoby to zdrowiu lub życiu osoby.
- Uczestniczy w imprezach i uroczystościach szkolnych.
- Pracuje na miarę swoich możliwości.
- Dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne i swoich kolegów. Uczeń:
- nie stosuje przemocy,
- nie zachowuje się wulgarnie, nie używa wulgarnego słownictwa,
- nie pali papierosów, e-papierosów i nie używa wyrobów tytoniowych,
- nie pije alkoholu,
- nie używa środków odurzających.
- Zawsze dotrzymuje ustalonych terminów (np. w terminie oddaje książki do biblioteki, prace – domowe, usprawiedliwienia, prace pisemne).
- Uczęszcza na wszystkie lekcje (wszystkie nieobecności usprawiedliwione), nie spóźnia się. Aktywnie uczestniczy w zajęciach.
- Wszystkie godziny nieobecności są usprawiedliwione zgodnie z regulaminem szkoły.
- Chętnie podejmuje nowe wyzwania społeczne i charytatywne w szkole i poza nią.
Zachowanie bardzo dobre:
- Zdarzają się pojedyncze uchybienia w wymaganiach na ocenę wzorową.
- Nie ma godzin nieusprawiedliwionych i ma nie więcej niż 3 spóźnienia w semestrze
Zachowanie dobre:
- Zachowuje się kulturalnie. Zawsze jest taktowny reprezentuje wysoką kulturę słowa w rozmowach, dyskusjach, sporach.
- Zdarzają mu się pojedyncze uchybienia w przestrzeganiu regulaminu.
- Nie używa wulgaryzmów, przemocy, nie ulega nałogom.
- Szanuje mienie szkolne.
- Wyraża chęć do uczestniczenia w życiu klasy i szkoły.
- Reaguje pozytywną zmianą na zwrócenie mu uwagi.
- Ma nie więcej niż 5 spóźnień i 2 godziny lekcyjne nieusprawiedliwione w semestrze
Zachowanie poprawne:
- Zdarza się, że uczeń nie dotrzymuje ustalonych terminów.
- Uczeń otrzymał naganę wychowawcy.
- Niezbyt dobrze wywiązuje się z powierzonych obowiązków.
- Zdarzają się pojedyncze przejawy używania wulgaryzmów, braku kultury osobistej
i udziału w konfliktach. - Sporadycznie angażuje się w życie klasy i szkoły.
- Nie zawsze odpowiednio reaguje na zwrócenie mu uwagi.
- Zdarza mu się nie nosić zeszytu do korespondencji.
- Nie dba o czysty i schludny wygląd zewnętrzny.
- Ma nie więcej niż 10 godzin lekcyjnych nieusprawiedliwionych.
Zachowanie nieodpowiednie:
- Nie angażuje się w życie klasy i szkoły.
- Używa wulgaryzmów, ulega nałogom.
- Wywołuje konflikty z użyciem przemocy.
- Nie wykazuje chęci zmiany swojego zachowania.
- Przeszkadza innym w pracy na lekcji poprzez głośne komentarze, dyskusje nie związane z tematem lekcji.
- Jest nieuczciwy w stosunku do wychowawcy i nauczycieli (oszustwo, kłamstwo, plagiat).
- Nie wywiązuje się z dokonanych postanowień, nie dotrzymuje danego słowa
i ustalonych terminów. - Otrzymał więcej niż 1 naganę wychowawcy.
- Nie reaguje pozytywnie na zwrócenie mu uwagi.
- Korzysta na lekcji z telefonu komórkowego i innych urządzeń.
- Nie uczęszcza na zajęcia szkolne (wagaruje), ma więcej niż 20 godzin nieusprawiedliwionych w semestrze.
Zachowanie naganne:
- Notorycznie spóźnia się na lekcje.
- Nie dotrzymuje ustalonych terminów.
- Bierze udział w konfliktach lub je prowokuje.
- Używa przemocy fizycznej i psychicznej.
- Stosuje agresję słowną wobec nauczycieli.
- Zaburza proces lekcyjny.
- Otrzymał naganę dyrektora.
- Ulega nałogom.
- Dopuścił się czynu karalnego w szkole lub poza nią.
- Nie wykazuje chęci poprawy swojego zachowania.
- Posiada 20 i więcej nieusprawiedliwionych godzin.
- Negatywnie wpływa na społeczność szkolną.
Ad. 2. Postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej szczególnie dbałość
o bezpieczeństwo o zdrowie własne i innych.
Zachowanie wzorowe:
- Bierze aktywny udział w działalności na rzecz klasy i szkoły.
- Szanuje i dba o mienie społeczne, szkolne i prywatne.
- Zawsze przestrzega poleceń Dyrekcji szkoły, nauczycieli i jej pracowników.
- Zawsze okazuje szacunek innym osobom.
- Aktywnie angażuje się w pomoc koleżeńską.
- Zawsze dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób.
- Wzorowo wywiązuje się ze wszystkich obowiązków szkolnych określonych statutem i regulaminem szkolnym.
- Inicjuje lub angażuje się w dodatkowe działania.
- Swoją postawą, odniesionymi sukcesami w konkursach, turniejach lub zawodach przynosi zaszczyt szkole.
- Pozytywnie modeluje zachowania w klasie.
Zachowanie bardzo dobre:
- Włącza się w działalność na rzecz klasy i szkoły.
- Przestrzega poleceń Dyrekcji szkoły, nauczycieli i jej pracowników.
- Dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób.
- Okazuje szacunek innym osobom.
- Nigdy nie rozwiązuje problemów z użyciem przemocy, nigdy nie reaguje agresywnie
i wulgarnie, nie wywołuje konfliktów.
Zachowanie dobre:
- Rzadko przejawia inicjatywę w działaniach na rzecz klasy i szkoły.
- Wywiązuje się z powierzonych zadań.
- Na ogół stosuje się do poleceń dyrekcji szkoły, nauczycieli i jej pracowników.
- Szanuje cudzą własność.
- Sporadycznie nie potrafi opanować niewłaściwych reakcji.
Zachowanie poprawne:
- Szanuje swoje mienie, wykazuje bierną postawę wobec negatywnego zachowania innych.
- Czasem nie potrafi opanować agresji, zdarzają mu się wypadki użycia wulgaryzmów.
- Na prośbę nauczyciela włącza się do prac na rzecz klasy, czasem śpieszy z pomocą innym uczniom. Potrzebuje motywacji i zachęty ze strony nauczyciela.
Zachowanie nieodpowiednie
- Uczeń często nie wywiązuje się z obowiązków szkolnych określonych statutem
i regulaminem szkoły. - Niszczy bezmyślnie mienie społeczne.
- Nie przejawia dbałości o piękno mowy ojczystej, używa wulgaryzmów, w trudnych dla siebie sytuacjach reaguje agresją.
- Zdarzają mu się przypadki użycia przemocy, zachowania zagrażające zdrowiu
i bezpieczeństwu. - Dopuścił się niszczenia rzeczy należących do innych osób.
- Unika pracy na rzecz zespołu klasowego.
- Wykazuje postawę aspołeczną.
- Nie reaguje zmianą na uwagę zwróconą przez nauczyciela.
Zachowanie naganne
- Uczeń mimo wsparcia pedagoga i wychowawcy nie wywiązuje się z obowiązków szkolnych określonych w statucie i regulaminie szkolnym.
- W rażący sposób narusza zasady współżycia społecznego lub normy etyczne czy moralne.
- Nie postępuje zgodnie z dobrem społeczności szkolnej.
- Celowo niszczy mienie społeczne i namawia innych do podobnych zachowań.
- Odmawia podejmowania jakichkolwiek działań na rzecz zespołu klasowego.
- Nagminnie używa wulgaryzmów, stosuje przemoc i reaguje agresywnie na zwracanie mu uwagi.
- Nie zachowuje się godnie ani w szkole, ani poza nią.
- Nie okazuje szacunku dorosłym ani kolegom.
- Zupełnie nie dba o bezpieczeństwo i zdrowie innych uczniów, a często jego zachowanie stanowi zagrożenie dla kolegów.
- Ulega demoralizacji.
- Popada w konflikt z prawem.
Ad. 3. Godne i kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią, szczególnie okazywanie szacunku innym osobom, dbałość o piękno mowy ojczystej i wygląd zewnętrzny.
Zachowanie wzorowe
- Uczeń jest wzorem do naśladowania.
- Okazuje szacunek w kontaktach z innymi ludźmi na terenie szkoły i poza nią.
- Zachowuje obiektywizm i tolerancję w ocenie zachowania i poglądów innych osób.
- Cechuje go: rzetelność, prawdomówność, dotrzymywanie obietnic.
- Dba o zdrowie swoje i innych.
- Jest życzliwy, koleżeński w stosunku do społeczności szkolnej.
- Jest empatyczny, cechuje go życzliwość w stosunku do innych ludzi, chęć niesienia pomocy uczniom znajdującym się w potrzebie.
- Wzorowo zachowuje się podczas imprez i uroczystości w szkole i poza nią.
- Dba o piękno mowy ojczystej.
- Szczególnie dba o swój wygląd, jest zawsze czysty i stosownie do okoliczności ubrany.
- Nie wchodzi w konflikt z prawem.
Zachowanie bardzo dobre
- Uczeń okazuje szacunek w kontaktach z innymi ludźmi na terenie szkoły i poza nią.
- Jest tolerancyjny w ocenie zachowania i poglądów innych ludzi.
- Jest rzetelny, prawdomówny, dotrzymuje obietnic.
- Jest życzliwy, koleżeński w stosunku do rówieśników.
- Kulturalnie zachowuje się podczas imprez i uroczystości w szkole i poza nią.
- Dba o czystość w swoim otoczeniu.
Zachowanie dobre
- Uczeń wykazuje się kulturą osobistą i znajomością powszechnie obowiązujących norm współżycia społecznego.
- Okazuje szacunek w kontaktach z innymi ludźmi.
- Stara się być tolerancyjny w ocenie zachowania i poglądów innych ludzi.
- Jest rzetelny, prawdomówny, dotrzymuje obietnic.
Zachowanie poprawne
- Uczeń zna powszechnie obowiązujące zasady kulturalnego zachowania.
- Zdarzają mu się drobne odstępstwa od norm.
- Przeważnie okazuje szacunek w kontaktach z innymi ludźmi.
- Stara się być tolerancyjny w ocenie zachowania i poglądów innych osób.
- Sporadycznie wykazuje się brakiem rzetelności, prawdomówności, dotrzymywania obietnic.
- Zdarza się, że uczeń nie zapanowawszy nad emocjami używa niekulturalnego słownictwa.
Zachowanie nieodpowiednie
- Arogancko zachowuje się wobec pracowników szkoły.
- Jego zachowanie jest bezczelne, nonszalanckie i ubliża innym uczniom.
- Kłamie, nie dotrzymuje obietnic.
- Jest nietolerancyjny i gardzi osobami o innych przekonaniach, poglądach, wyglądzie.
- Często używa wulgaryzmów.
Zachowanie naganne
- Arogancko zachowuje się wobec pracowników szkoły.
- Jest bezczelny, ubliża innym uczniom.
- Jest nietolerancyjny, gardzi osobami o innych przekonaniach, poglądach, wyglądzie.
- Kłamie, oszukuje, nie dotrzymuje obietnic wobec nauczyciela.
- Bierze udział w bójkach, chuligańskich wybrykach, używa przemocy.
- Niewłaściwie zachowuje się podczas imprez i uroczystości w szkole i poza nią.
- Wyłudza pieniądze, dopuszcza się kradzieży.
- Notorycznie używa wulgaryzmów.
- Niestosowny, prowokacyjny strój.
- Stosuje przemoc psychiczną i fizyczną wobec rówieśników (znęcanie się).
- Stosuje cyberprzemoc – obraźliwe wpisy na forach internetowych, umieszczanie,
upublicznianie kompromitujących zdjęć i filmów. - Używa telefonów komórkowych w celu wykonywania kompromitujących zdjęć, filmów bez zgody innej osoby.
Ad. 4. Dbałość o honor i tradycje szkoły
- Uczestniczy w uroczystościach szkolnych.
- Zna historię szkoły i jej patrona.
- Godnie reprezentuje szkołę w konkursach, zawodach sportowych i uroczystościach pozaszkolnych.
- Swoim strojem podkreśla wagę uroczystości; (strój galowy).
- 3
Kryteria oceniania zachowania ucznia zawarte w ocenianiu wewnątrzszkolnym uwzględniają udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego.
- Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:
- wykazał się dużą samodzielnością i innowacyjnością we wszystkich etapach realizacji projektu gimnazjalnego,
- wspomagał członków zespołu w realizacji poszczególnych zadań w ramach projektu,
- wykazał się umiejętnością dokonania krytycznej samooceny i wyciągania wniosków.
- Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- był aktywnym uczestnikiem zespołu realizującego projekt edukacyjny,
- jego współpraca z pozostałymi członkami zespołu była rzeczowa i nacechowana życzliwością
- Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który współpracował w zespole realizującym projekt edukacyjny, wypełniając stawiane przed sobą i zespołem zadania.
- Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który współpracował w zespole realizującym projekt gimnazjalny, wypełniając stawiane przed sobą i zespołem zadania, przy czym jego działania były podejmowane na prośbę lidera zespołu lub po interwencji opiekuna projektu.
- Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który mimo złożenia deklaracji
o przystąpieniu do zespołu realizującego projekt nie wywiązywał się w terminie ze swoich obowiązków, czego konsekwencją były opóźnienia w realizacji projektu lub konieczność realizacji zadań przez innych członków zespołu.
- Ocenę naganną otrzymuje uczeń, który uchylał się od udziału w realizacji projektu edukacyjnego, nie brał udziału w pracach zespołu, nie wykonywał poleceń przyczyniając się do obniżenia efektów pracy zespołu.
- 4
- W każdej kategorii uczeń oceniany jest w skali od 1 do 6.
- Wychowawca może podwyższyć ocenę z zachowania o jeden stopień od oceny przewidywanej na zakończenie roku szkolnego, gdy zachowanie ucznia miało charakter incydentalny, a uczeń wykazał się poprawą w zachowaniu. Nie dotyczy sytuacji rażącego naruszenia regulaminu szkoły.
- W sytuacji, stwarzającej wątpliwości, co do oceny z zachowania wychowawca podejmuje ostateczną decyzję w oparciu o opinię zespołu klasowego (tworzą go nauczyciele uczący).
- Na ustalenie oceny z zachowania ma wpływ stan zdrowia, jego predyspozycje psychiczno-fizyczne, sytuacja rodzinna, zaburzenia rozwojowe, opinia bądź orzeczenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
- Dokumentacja oceny zachowania:
- dziennik elektroniczny,
- Naganę dyrektora otrzymuje uczeń po wystąpieniu wychowawcy lub nauczyciela
z wnioskiem w przypadkach gdy uczeń rażąco narusza zasady współżycia szkolnego bądź w sposób ciągły występują u niego zachowania negatywne.
- Za notoryczne łamanie regulaminu, objawy niedostosowania społecznego
i demoralizacji wychowawca udziela nagany, uzasadniając ją w dzienniku elektronicznym. Wychowawca o udzielonej naganie zobowiązany jest poinformować dyrektora szkoły. - Niezależnie od spełnienia przez ucznia w/w kryteriów obniża się ocenę do nagannej za:
- a) Ciężkie pobicie koleżanki/ kolegi.
- b) Picie alkoholu w szkole (np. dyskoteki szkolne) .
- c) Używanie lub rozprowadzanie narkotyków .
- d) Dokonywanie kradzieży.
- e) Wyłudzanie pieniędzy lub szantaż.
- f) Świadome i wyrachowane niszczenie mienia szkolnego i prywatnego uczniów.
- g) Fałszowanie podpisów i dokumentów.
- W sytuacjach nieprzewidzianych w regulaminie zostaje zwołana Rada Pedagogiczna, która podejmuje decyzję dotyczącą poniesienia konsekwencji przez ucznia. W rażących przypadkach naruszenia zasad postępowania, ocena może zostać obniżona do oceny nagannej.
- Dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej może zdecydować o natychmiastowym przeniesieniu ucznia do równoległej klasy w przypadku braku poprawy zachowania lub zachowań sprzecznych z przyjętymi normami społecznymi.
- Ocenę zachowania obniża się bez względu na dotychczasowe osiągnięcia za jednorazowe wykroczenie powodujące zagrożenie życia lub inny czyn będący w kolizji z prawem karnym.
- Uczeń, który fotografuje, filmuje, nagrywa, przetwarza, rozpowszechnia zdjęcia, filmy lub wszelkie inne możliwe nagrania z udziałem nauczycieli, pracowników szkoły, koleżanek i kolegów bez ich zgody otrzymuje naganę dyrektora szkoły.