Drodzy uczniowie i rodzice w tak trudnym momencie naszego życia, nie jest naszym celem robienie uczniom ciężkiego do przejścia procesu nauczania i dokończenia roku szkolnego.
Dlatego dołożymy wszelkich starań żeby pozytywnie ocenić wszystkich uczniów którzy będą chętnie współpracować w realizacji tego co nas teraz czeka.
WEWNĄTRZSZKOLNE ZASADY OCENIANIA – NAUCZANIE ZDALNE
- Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania w nauczaniu zdalnym mają charakter przejściowy.
- Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania w nauczaniu zdalnym/na odległość wprowadza się w celu umożliwienia realizacji podstawy programowej oraz monitorowania postępów edukacyjnych uczniów w okresie, w którym tradycyjna forma realizacji zajęć jest niemożliwa do kontynuowania.
- Sposoby sprawdzania wiadomości i umiejętności na czas nauki zdalnej ujęte są w aneksach do kryteriów oceniania z poszczególnych przedmiotów.
- Ocenie podlega wiedza i umiejętności ujęte w NaCoBeZu w formatkach przesyłanych uczniom z każdego przedmiotu.
- Jeśli uczeń nie ma dostępu do formatek, jego rodzic/prawny opiekun informuje o tym wychowawcę, który wraz z dyrektorem ustala sposób przekazania uczniowie potrzebnych materiałów.
- Klasyfikowanie i promowanie uczniów odbywa się na zasadach opisanych w statucie Zespołu Szkoły Podstawowej nr 2 im. J. Kilińskiego w Krośnie Odrzańskim.
- O zagrożeniach oceną niedostateczną nauczyciele informują rodziców/prawnych opiekunów w terminie wynikającym z harmonogramu pracy szkoły za pośrednictwem dziennika elektronicznego.
- Oceny z aktywności na czas zajęć poza szkołą przydziela się między innymi za udział w zajęciach zdalnych, przesyłane zadania domowe oraz wszelkie inne przejawy aktywności ucznia- według ustaleń nauczyciela z uczniami.
- Wstawiamy oceny zasłużone. Osoby, które w terminie nie odesłały zadania otrzymują bz, do czasu kiedy zadanie zostanie dosłane. Jest to forma kontroli- kto zadania nie wykonał. Uczeń również wtedy widzi co musi dosłać. Po odesłaniu przez ucznia zadania zmieniamy z bz na ocenę lub plusa – w zależności od tego, co ustalił nauczyciel przesyłając zadanie do wykonania . Jedynek proponuję nie wstawiać, liczę, że nawet z opóźnieniem ale każdy uczeń zadanie wykona.
- Możliwość umówienia się na konsultacje z nauczycielem w razie większych trudności w wykonaniu jakiegokolwiek zadania. SPOSÓB KONSULTACJI KAŻDY NAUCZYCIEL USTALA Z UCZNIAMI I RODZICAMI.
- Możliwe jest zatwierdzanie zadania przez nauczyciela w skali trzystopniowej: podjęte, wykonane częściowo dobrze i całkowicie dobrze. Na tym etapie ocena dla uczniów jedynie za zaangażowanie w pracę i ilość podjętych zadań.
- O zagrożeniu oceną niedostateczną lub nieklasyfikowaniem z powodu braku ocen (uczeń nie przejawia żadnych form aktywności zdalnej) nauczyciel informuje rodziców/prawnych opiekunów w terminie wynikającym z harmonogramu pracy szkoły za pośrednictwem dziennika elektronicznego.
- Sposób wystawienia ocen końcoworocznych ze wszystkich przedmiotów nie zmienia się.
ANEKS DO KRYTERIÓW OCENIANIA – ZACHOWANIE – NAUCZANIE ZDALNE
- Ocenę z zachowania podczas zdalnego nauczania wystawia się na podstawie
aktywności i systematycznej pracy ucznia.
- Ocena klasyfikacyjna z zachowania zostanie wystawiona zgodnie z WSO, z uwzględnieniem opisanej w p.1 pracy zdalnej ucznia.
ANEKS DO KRYTERIÓW OCENIANIA – MATEMATYKA – NAUCZANIE ZDALNE
- Zdalna realizacja treści z podstawy programowej odbywać się będzie z wykorzystaniem narzędzi wskazanych przez nauczyciela.
- Zdalne monitorowanie i ocenianie postępów uczniów odbywać się będzie poprzez:
- testy ,prace klasowe, kartkówki i inne na platformach (wcześniejsza informacja o terminie i zakresie materiału, w celu rezerwacji dostępu do komputera – dostęp do testu tylko raz, w wyznaczonym czasie), w przypadku niedostosowania się do terminu wykonania testu uczeń zobowiązany jest do napisania go z danego materiału w formie papierowej w ustalonym przez nauczyciela terminie w momencie powrotu do szkoły
- wykonane zadania, karty pracy przesyłane są przez uczniów na nośnik wskazany przez nauczyciela w określonym terminie (e-mail podany przez nauczyciela). Wszystkie formy zaplanowane przez nauczyciela są obowiązkowe tzn. uczeń musi je wykonać- nauczyciel może też podać przy zadaniu domowym czy zadanie domowe z danego dnia jest na ocenę (w zależności od stopnia rozwiązania np 5) czy na plusa,( 5 plusów, to 5).(Zadanie z jednego dnia jeden plus)
- wybrane zadania domowe o zróżnicowanym stopniu trudności przesyłają uczniowie wskazani przez n-la i chętni pozostali,
- nauczyciel może wyznaczać terminy sprawdzania np. trzech takich prac, po upływie trzech dni, wtedy uczniowie lub rodzice przesyłali by (3 takie prace z 3 dni w całości), tylko około dwa razy w tygodniu i wówczas jako całość byłyby one oceniane.
- prace klasowe, przy których weryfikacji samodzielnego wykonania, nie możemy w żaden sposób dokonać, myślę, że nic się nie stanie, kiedy uczniowie dostaną arkusz z większą ilością zadań i odeślą go w ciągu jednej doby.
Aneks do kryteriów oceniania – języki obce – nauka zdalna:
- Uczniowie są oceniani za: zadanie domowe, zdalną pracę na lekcji, aktywność, sprawdzian. Wagi ocen nie zmieniają się.
- Osoby, które w terminie nie odesłały zadania domowego otrzymują bz. Po odesłaniu przez ucznia zadania domowego, bz zmienia się w ocenę.
- Jeżeli uczeń odrobi zadanie domowe w sposób niespełniający oczekiwań nauczyciela, ma możliwość poprawienia zadania domowego. Nauczyciel sprawdzając dobrze wykonane zadanie domowe po raz drugi, obniża ocenę o jeden stopień.
- Sprawdzian poprzedzony jest powtórzeniem wiadomości. Nauczyciel ustala z uczniami termin sprawdzianu, a po sprawdzianie uczniowie otrzymują ocenę, poprawiony sprawdzian i zestaw prawidłowych odpowiedzi z pisemną informacją zwrotną. Uczeń ma możliwość poprawy sprawdzianu w wyznaczonym przez nauczyciela terminie; waga poprawy nie zmienia się.
- Jeżeli uczeń nie napisał sprawdzianu w wyznaczonym przez nauczyciela terminie otrzymuje - (bz), nauczyciel wyznacza dodatkowy termin.
ANEKS DO KRYTERIÓW OCENIANIA – PRZEDMIOTY PRZYRODNICZE – NAUCZANIE ZDALNE
- Oceny wystawiane są zgodnie z obowiązującym w szkole systemem wagowym, a oceny cząstkowe zgodnie z obowiązującym wewnątrzszkolnym systemem oceniania.
- Uczeń może wykazać się swoją wiedzą poprzez:
- Wykonanie zadań (kart pracy, odpowiedzi na pytania itp.) wyznaczonych przez nauczyciela a następnie przesłanie ich na wyznaczony przez nauczyciela adres mailowy lub grupę społecznościową, komunikator itp.
- Wykonanie zadań (kart pracy, odpowiedzi na pytania itp.), które dołączone są jako załączniki do wiadomości na Librusie
- Wykonanie zadań na platformach edukacyjnych
- Rozwiązywanie testów powtórkowych i ćwiczeniowych na platformach internetowych
- Rozwiązywanie testów sprawdzających wiedzę (kartkówek, sprawdzianów, prac klasowych) na platformach internetowych
- Informacja na temat testów sprawdzających wiedzę umieszczana będzie zawsze w dzienniku elektronicznym.
- Uczeń, który nie weźmie udziału w teście sprawdzającym wiedzę (kartkówka, sprawdzian) zobowiązany jest do napisania testu w formie papierowej w ustalonym terminie przez nauczyciela
- Wszystkie formy zaplanowane przez nauczyciela są obowiązkowe, co oznacza, że uczeń musi posiadać z nich ocenę.
- Uczeń może poprawić każdą ocenę z testów sprawdzających wiedzę . Ocena z poprawy wpisywana jest do dziennika. Przy ustalaniu oceny na koniec półrocza brane są pod uwagę obie oceny.
- CHEMIA - ocena z poprawy wpisywana jest do dziennika, a przy ustalaniu oceny na koniec półrocza brana jest pod uwagę średnia arytmetyczna ocen (pierwszej oceny i oceny poprawionej)
- Nie poprawia się ocen z kart pracy.
- Korzystanie przez ucznia z prac innych osób (bez podania źródeł) – plagiat, skutkuje oceną niedostateczną bez możliwości poprawy.
ANEKS DO KRYTERIÓW OCENIANIA - JĘZYK POLSKI – NAUCZANIE ZDALNE
- Na czas nauczania zdalnego wagi ocen pozostają bez zmian.
- Podczas zdalnego nauczania uczeń ma obowiązek wykonać w zeszycie wskazane ćwiczenia. Będą one sprawdzone po powrocie do szkoły.
- Uczeń ma obowiązek przesłać we wskazany sposób oraz w terminie wyznaczonym przez nauczyciela prace pisemne, które zostaną ocenione zgodnie z kryteriami. Prace niesamodzielne nie będą oceniane.
- Nauczyciel może przygotować test na platformie e-nauczanie i będzie on wtedy na ocenę.
- Nie tworzymy dodatkowych kryteriów. Mamy wiele, które łatwo dopasować do e-nauczania (m.in. wypowiedzi pisemne, zadanie, inne). Każda ocena jest zawsze opisana w komentarzu.
- Poprawa ocen- uczeń ma możliwość poprawienia ocen otrzymanych za zadania wykonywane w czasie e-nauczania w ciągu dwóch tygodni od powrotu do szkoły.
ANEKS DO KRYTERIÓW OCENIANIA - EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA – NAUCZANIE ZDALNE
- W okresie zdalnego nauczania nauczyciel ocenia prace ucznia z wykorzystaniem narzędzi wskazanych przez nauczyciela.
- Każdy nauczyciel wybiera dowolną i dogodną formę pracy i informuje rodziców i uczniów o wybranej metodzie pracy. W okresie tym nauczyciel monitoruje i realizuje podstawę programową.
- W okresie zdalnego nauczania nauczyciel wystawia min jedną ocenę w tygodniu .
ANEKS DO KRYTERIÓW OCENIANIA – WYCHOWANIE FIZYCZNE – NAUCZANIE ZDALNE
Praca zdalna w wychowaniu fizycznym realizowana będzie z części podstawy programowej, zaliczamy do niej elementy edukacji zdrowotnej, przepisy gier zespołowych, historie Igrzysk Olimpijskich ery nowożytnej i starożytnej. Wszystkie wiadomości dla uczniów będą przekazywane w formie plakatów, prezentacji, konspektów oraz filmów instruktażowo-pokazowych. Uczniowie będą oceniani za zadane referaty, mini – prezentacje lub odpowiedzi z quizów wyżej wymienionych elementów podstawy programowej.
ANEKS DO KRYTERIÓW OCENIANIA – RELIGIA – NAUCZANIE ZDALNE
- Zadania (w rozsądnej ilości) będą określone i ocenianie w kategoriach: obowiązkowe i dla chętnych,
- Oceny zachowują swoją pierwotną wagę,
- Zadania mogą być przez uczniów przesyłane w formie skanów, zdjęć, plików tekstowych w określonym przez nauczyciela terminie i na wyznaczony adres, komunikator itp.
- Uczeń może poprawić każdą ocenę za „zdalne zadanie” po powrocie do szkoły (albo do wskazanego przez nauczyciela terminu, gdyby kwarantanna się znacznie przedłużyła)
- Uczeń chętny do wykonania dodatkowej pracy na wyższa ocenę umawia się z nauczycielem.
- Nauczyciel podaje temat i wyznacza termin oddania/wysłania tej pracy.
- Opracowania uczniów muszą mieć wskazane źródła.
ANEKS DO KRYTERIÓW OCENIANIA – HISTORIA I WOS – NAUCZANIE ZDALNE
- Oceniane będą karty pracy (zdjęcia lub skany), zadania z mapami, odpowiedzi na pytania przesyłane drogą mailową we wskazanym terminie, zgodnie z podanymi przez nauczyciela kryteriami,
- Odpowiedzi ustne z wykorzystaniem platformy do komunikacji online, rozmowy telefoniczne, itp.
- Testy na platformie e-nauczanie udostępnione przez nauczyciela we wskazanym czasie,
- Dłuższe wypowiedzi pisemne na zadany temat zgodnie z podanymi przez nauczyciela kryteriami,
- Wszystkie prace muszą mieć bibliografię, prace niesamodzielne nie będą oceniane,
- Uczeń ma obowiązek przesłać we wskazany sposób oraz w terminie wyznaczonym przez nauczyciela prace pisemne, które zostaną ocenione zgodnie z kryteriami.
- Czytanie treści tematów przez uczniów (praca z podręcznikiem przedmiotowym, e-podręcznikiem - analiza tekstów źródłowych, praca z mapą lub zadanie opisowe), oglądanie filmików i prezentacji na platformach dotyczących danego tematu (materiały niezbędne do tematu) - podane przez nauczyciela .
- Sprawdzanie na bieżąco sukcesywnie dodawanych przez uczniów rozwiązań do zadań, dodawanie komentarzy do prac zarówno przez uczniów jak i nauczyciela - bieżąca wymiana informacji e-mailowo.
ANEKS DO KRYTERIÓW OCENIANIA – MUZYKA, TECHNIKA, PLASTYKA – NAUCZANIE ZDALNE
Muzyka
- Uczniowie zapoznają się z podanymi zagadnieniami na podstawie linków do stron internetowych, sporządzają krótkie notatki w zeszycie wg pytań zadanych w formatkach lekcji, które zostaną ocenione po powrocie do szkoły.
- Wykonanie piosenek przesłanych za pomocą linków do melodii i tekstów uczniowie będą mogli zaliczyć po powrocie do szkoły . Uczniowie zapoznają się z podanymi zagadnieniami na podstawie linków do stron internetowych, sporządzają krótkie notatki w zeszycie wg pytań zadanych w formatkach lekcji, które zostaną ocenione po powrocie do szkoły.
- Wykonanie piosenek przesłanych za pomocą linków do melodii i tekstów uczniowie będą mogli zaliczyć po powrocie do szkoły .
- Chętni uczniowie przesyłają nauczycielowi nagranie video lub audio:
- piosenek śpiewanych a’capella lub do podkładu muzycznego z dowolnego źródła;
- gry własnej na dowolnym instrumencie muzycznym
Przesyłają plik w dowolnej – dopuszczalnej formie: załącznik e-mail, komunikator Messenger lub załącznik w wiadomości w Librus-ie.
- Uczniowie wykonują prezentacje multimedialne dotyczące twórczości swoich idoli muzycznych, kompozytorów – przedstawicieli różnych epok. Przesyłają je w sposób wymieniony w pkt. 3.
Technika
- Prace techniczne zadane do wykonania będą ocenione na podstawie przesłanych zdjęć danej pracy.
- Zagadnienia teoretyczne uczniowie opracowują na podstawie przesłanych przez nauczyciela materiałów, linków do stron internetowych, własnych materiałów. Oceny za odpowiedź pisemną, uczniowie otrzymują po dostarczeniu zdjęcia notatki.
- Jeśli w formatkach lekcji zamieszczone są linki do filmów edukacyjnych, a nie jest zaznaczone, że film jest dla chętnych uczeń ma obowiązek obejrzeć film.
Plastyka
Uczeń ma do wykonania pracę plastyczną, której tematyka i sposób wykonania zostanie podany w formatce na dzienniku elektronicznym szkoły. Termin wykonania – 2 tygodnie. Pracę należy podpisać na pierwszej stronie, wyraźnie, drukowanymi literami: imię, nazwisko, klasa, zrobić zdjęcie i wysłać na adresy wskazane przez nauczycieli,
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI OCENIANIA
WYNIKAJĄCE ZE SPECYFIKI NAUCZANIA NA ODLEGŁOŚĆ
- Podczas oceniania pracy zdalnej uczniów nauczyciele uwzględniają ich możliwości psychofizyczne do rozwiązywania określonych zadań w wersji elektronicznej,
- Na ocenę osiągnięć ucznia z danego przedmiotu nie mogą mieć wpływu czynniki związane z ograniczonym dostępem do sprzętu komputerowego i do Internetu,
- Jeśli uczeń nie jest w stanie wykonać poleceń nauczyciela w systemie nauczania zdalnego ze względu na ograniczony dostęp do sprzętu komputerowego i do Internetu, nauczyciel ma umożliwić mu wykonanie tych zadań w alternatywny sposób –tj. za pomocą sms, mms lub w wersji papierowej,
- Jeśli uczeń nie jest w stanie wykonać poleceń nauczyciela w systemie nauczania zdalnego ze względu na swoje ograniczone możliwości psychofizyczne, nauczyciel ma za zadanie umożliwić mu wykonanie tych zadań za pomocą sms, mms lub w wersji papierowej,
- Na ocenę osiągnięć ucznia z danego przedmiotu nie może mieć wpływu poziom jego kompetencji cyfrowych. Nauczyciel ma obowiązek wziąć pod uwagę zróżnicowany poziom umiejętności obsługi narzędzi informatycznych i dostosować poziom trudności wybranego zadania oraz czas jego wykonania do możliwości psychofizycznych ucznia,
- W czasie pracy zdalnej nauczyciele wystawiają oceny bieżące za wykonywane zadania,
- Nauczyciele w pracy zdalnej mogą organizować kartkówki, testy, sprawdziany ze szczególnym uwzględnieniem możliwości samodzielnego wykonania pracy przez ucznia,
- Nauczyciele w pracy zdalnej mają obowiązek udzielenia dokładnych wskazówek technicznych, jak zadanie z wykorzystaniem narzędzi informatycznych powinno zostać wykonane,
- Nauczyciele w pracy zdalnej wskazują dokładny czas i ostateczny termin wykonania zadania, określając jednocześnie warunki ewentualnej poprawy, jeśli zadanie nie zostało wykonane w sposób prawidłowy, w terminie lub zawiera błędy.
- Nauczyciel w razie potrzeby zgłoszonej przez ucznia lub rodzica – organizuje konsultacje za pośrednictwem dostępnych narzędzi TIK.