Ocenianie i klasyfikacja
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA
SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 2 IM. JANA KILIŃSKIEGO
W KROŚNIE ODRZAŃSKIM
PODSTAWA PRAWNA
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz.U. z 2007r.Nr 83, poz.562) ,
Rozporządzenie z dnia 13 września 2007r zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych(Dz. U. z 2007r. Nr 13, poz. 906).
Rozporządzenie z dnia 25 kwietnia 2013 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych ( Dz.U. z 30 kwietnia 2013, poz. 520)
Statut Szkoły Podstawowej nr 2 w im. Jana Kilińskiego w Krośnie Odrzańskim.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
W Szkole Podstawowej nr 2 w Krośnie Odrzańskim od 01.09.2013r. wprowadza się do stosowania i przestrzegania Wewnątrzszkolny System Oceniania postępów w nauce oraz zachowania uczniów.
ZAŁOŻENIA:
Ocenianiu podlegają:
- osiągnięcia edukacyjne ucznia
- zachowanie ucznia
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia odbywa się w ramach:
- oceniania wewnątrzszkolnego
- oceniania zewnętrznego, które obejmuje sprawdzian w szóstej klasie szkoły podstawowej
Ocenianie zachowania u ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego.
Cele oceniania wewnątrzszkolnego:
- poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie,
- pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
- motywowanie ucznia do dalszej pracy oraz postępów w nauce i zachowaniu
- dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych
- uzdolnieniach ucznia,
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno- wychowawczej.
Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
- Formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, zarówno śródrocznych jak i rocznych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców.
- Bieżące ocenianie oraz śródroczne klasyfikowanie, według skali przyjętej w naszej szkole oraz zaliczanie niektórych zajęć edukacyjnych.
- Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych.
- Ustalanie śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zachowania.
- Ustalanie kryteriów oceny zachowania .
- Ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach w nauce.
- Ustalenie warunków i trybu uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny zachowania.
OPIS WSO SP-2 W KROŚNIE ODRZAŃSKIM
Rozdział 1
FORMUŁOWANIE PRZEZ NAUCZYCIELI WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH ORAZ INFORMOWANIE O NICH UCZNIÓW I RODZICÓW.
- Na pierwszym zebraniu z rodzicami w roku szkolnym, a nauczyciele- wychowawcy na pierwszych lekcjach wychowawczych , zapoznają rodziców i uczniów z wewnątrzszkolnym systemem oceniania . Informacja ma postać ustną i dotyczy:
- a) wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych ocen z
przedmiotów objętych nauczaniem oraz ocen z zachowania
- b) możliwości poprawiania sprawdzianów pisemnych .
- c) konieczności zaliczenia sprawdzianu, na którym uczeń nie był.
- d) informacji o godzinach pedagogicznych, na których uczeń lub rodzic może
uzyskać pomoc ze strony nauczyciela
- e) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny
klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz
zachowania
Rodzice podpisują listę z informacją, iż zapoznali się z wewnątrzszkolnym systemem oceniania. Wychowawca odnotowuje informację o zapoznaniu rodziców z WSO w dzienniku lekcyjnym, a listę z podpisami rodziców przechowuje w teczce wychowawcy.
- Wymagania ogólne na poszczególne stopnie szkolne:
- a) wymagania na stopień dopuszczający obejmują elementy treści nauczania:
- niezbędne w uczeniu się danego przedmiotu,
- potrzebne w życiu,
- b) wymagania na stopień dostateczny obejmują elementy treści:
- najważniejsze w uczeniu się danego przedmiotu,
- łatwe dla ucznia nawet mało zdolnego,
- o niewielkim stopniu złożoności (przystępne),
- często powtarzające się w programie nauczania,
- dające wykorzystać się w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych,
- określone programem zawartym w podstawach programowych,
- c) wymagania na stopień dobry obejmują elementy i treści:
- istotne w strukturze przedmiotu,
- bardziej złożone, mniej przystępne niż treści podstawowe,
- przydatne, ale nie niezbędne w opanowaniu treści z danego przedmiotu,
- użyteczne w szkolnej i pozaszkolnej działalności,
- d) wymagania na stopień bardzo dobry obejmują treści:
- złożone, trudne do opanowania,
- wymagające korzystania z różnych źródeł,
- umożliwiające rozwiązywanie problemów,
- pośrednio użyteczne w życiu pozaszkolnym,
- w pełni zawarte w programie nauczania,
- e) wymagania na stopień celujący obejmują treści:
- stanowiące efekt samodzielnej pracy ucznia,
- wynikające z indywidualnych zainteresowań,
- zapewniające pełne wykorzystanie wiadomości zawartych w programach nauczania,
- umożliwiające zastosowanie zdobytej wiedzy w sytuacjach trudnych,
- umożliwiające rozwiązywanie problemów.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie spełnił wymagań na ocenę dopuszczającą.
- Szczegółowe wymagania na poszczególne stopnie szkolne dla wszystkich zajęć edukacyjnych określonych szkolnym planem nauczania ustalają nauczyciele w przedmiotowych systemach oceniania, na podstawie realizowanego programu nauczania. Nauczyciele zapoznają uczniów z przedmiotowymi systemami oceniania na pierwszych zajęciach edukacyjnych z danego przedmiotu w roku szkolnym i zapisują tę informację w dzienniku lekcyjnym. Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom wynikającym z programu.
- Wewnątrzszkolny system oceniania oraz przedmiotowe systemy oceniania są do dyspozycji rodziców, uczniów i nauczycieli w bibliotece szkolnej oraz zamieszczone na stronie internetowej szkoły ( BIP )w celu udostępnienia wszystkim zainteresowanym.
- Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców. Na ich wniosek nauczyciel jest zobowiązany uzasadnić każdą ustaloną ocenę.
Rozdział 2
OCENIANIE BIEŻĄCE ORAZ ŚRÓDROCZNE KLASYFIKOWANIE
- Rok szkolny podzielony jest na 2 semestry.
- Klasyfikowanie śródroczne przeprowadzane jest 1 raz w ciągu roku szkolnego.
- W klasach I - III:
- ocena klasyfikacyjna śródroczna jest oceną opisową zawierającą podsumowanie osiągnięć edukacyjnych ucznia. Ocenę śródroczną otrzymują rodzice na spotkaniach z rodzicami.
- ocena bieżąca wyrażona jest w klasach I - III za pomocą znaków cyfrowych w następującej skali:
6 – celujący cel
5 – bardzo dobry bdb
4 – dobry db
3 – dostateczny dst
2 – dopuszczający dop
1 – niedostateczny ndst
- w ocenianiu bieżącym nauczyciel może również stosować ocenę :
- słowną
- pisemną
- wyrażoną symbolem graficznym
- roczna opisowa ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych
uwzględnia: poziom opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień.
- e) przy ocenianiu śródrocznym i klasyfikacyjnym osiągnięć z religii stosuje się ocenę wyrażoną stopniem w skali 1-6
- W klasach IV - VI :
- a) oceny bieżące oraz ocena klasyfikacyjna roczna i śródroczna wyrażona jest
w ocenach w następującej skali :
ocena – celujący: 6 cel
ocena – bardzo dobry: 5 bdb
ocena – dobry: 4 db
ocena – dostateczny 3 dst
ocena – dopuszczający: 2 dop
ocena – niedostateczny: 1 ndst
- b) w ocenianiu bieżącym możliwe jest stosowanie znaku „ +” i „-” po ocenie.
- Dla umożliwienia bieżącego informowania uczniów i rodziców, podsumowania osiągnięć ucznia i klasy oraz doskonalenia pracy nauczyciela, nauczyciele gromadzą informacje bieżące dotyczące:
- osiągnięć, braków ucznia i klasy w zakresie wymagań programowych,
- wyników sprawdzania osiągnięć ucznia (sprawdziany uczniów klas IV- VI do wglądu dla rodziców na konsultacjach i zebraniach, w klasach I- III oddawane na bieżąco)
- kart zachowania, wiadomości i umiejętności ucznia klas I – III przekazywanych rodzicom co najmniej raz na dwa miesiące
- ocen cząstkowych w dzienniku i dzienniku elektronicznym.
- informacji zawartych w zeszytach uwag.
- Na ocenę śródroczną i roczną decydujący wpływ mają oceny uzyskane w wyniku :
- pracy kontrolnej,
- sprawdzianu,
- kartkówki, dyktanda
- wypowiedzi ustnej i pisemnej,
- pracy na lekcji,
- pracy domowej,
- prac praktycznych,
- referatu,
- recytacji,
- projektu uczniowskiego,
- prowadzenia zeszytów,
- aktywności uczniów na zajęciach
Praca kontrolna - to sprawdzenie wiedzy i umiejętności ucznia po zakończonym dziale programowym lub na koniec każdego semestru, z zakresu całości omówionego materiału. Praca kontrolna powinna być poprzedzona powtórzeniem, zapowiedziana na tydzień przed ustalonym terminem i zapisana w dzienniku. Obowiązkiem ucznia jest przystąpienie do pracy kontrolnej. Uczeń, który z przyczyn przez niego niezależnych nie może przystąpić do pracy kontrolnej, zobowiązany jest do napisania jej w terminie nie dłuższym niż dwa tygodnie. W szczególnych przypadkach decyzją nauczyciela zastrzega się możliwość przedłużenia terminu.
Wprowadza się wpis „NB” w przypadku nie napisania przez ucznia pracy kontrolnej, sprawdzianu i kartkówki .
Sprawdzian - to określenie stopnia opanowania materiału z zakresu części działu programowego. Sprawdzian powinien być poprzedzony powtórzeniem, zapowiedziany na tydzień przed wyznaczonym terminem i zapisany w dzienniku.
Obowiązkiem ucznia jest przystąpienie do sprawdzianu. W przypadku nie przystąpienia ucznia do sprawdzianu, obowiązują ustalenia jak przy pracy kontrolnej.
Kartkówka – W klasach I – III kartkówka jest rodzajem pracy pisemnej sprawdzającej stopień przyswojenia materiału z ostatniego omawianego zagadnienia programowego .
W klasach IV- VI to rodzaj pracy pisemnej sprawdzającej stopień przyswojenia materiału z ostatnich trzech lekcji lub ostatniej jednostki lekcyjnej. Stosuje się
w zależności od potrzeb, bez konieczności wcześniejszej zapowiedzi i powtórki.
- W przypadku prac kontrolnych i sprawdzianów nauczyciel ma obowiązek
dostosować wymagania do możliwości i umiejętności uczniów.
- Dopuszcza się 2 prace kontrolne lub 3 sprawdziany w tygodniu ( jeśli w tygodniu są 2 prace kontrolne, nie należy robić sprawdzianów, jeśli jest 1 praca kontrolna, można zrobić maksymalnie 2 sprawdziany)
- Nauczyciel jest zobowiązany oddać sprawdzone i ocenione prace kontrolne i sprawdziany najpóźniej dwa tygodnie po ich przeprowadzeniu.
- Ocenianie powinno być systematyczne, obejmować różne formy. W ciągu
semestru uczeń powinien uzyskać minimalną ilość ocen bieżących:
- W klasach I –III:
- z edukacji polonistycznej -10
- z edukacji matematycznej-8
- z edukacji społecznej – 3
- z edukacji przyrodniczej – 3
- z edukacji plastycznej - 3
- z edukacji muzycznej - 3
- z wychowania fizycznego – 3
- z zajęć technicznych - 3
- z zajęć komputerowych - 3
- W klasach IV- VI:
- 4 w przypadku 1 godziny tygodniowo
- 6 w przypadku 2 godzin tygodniowo
- 8 w przypadku 3 i więcej godzin tygodniowo
- 6 na lekcjach wychowania fizycznego
- W ocenianiu sprawdzianów uczniów klas I – III ,możliwe jest ocenianie systemem punktowym. Przy przeliczaniu punktów na ocenę obowiązuje skala zgodna z taksonomią celów.
- W ocenianiu bieżącym uczniów klas IV – VI możliwe jest ocenianie systemem punktowym. Przy przeliczaniu punktów na ocenę obowiązuje skala zgodna z taksonomią celów.
Nauczyciele zobowiązani są konstruować testy, sprawdziany, zadania domowe w taki sposób, aby zawarte w nich były wymagania na każdą ocenę!
- Prace kontrolne oraz sprawdziany przechowywane są w szkole jako dokumentacja nauczyciela . Z całą dokumentacją dotyczącą swojego dziecka rodzic ma prawo zapoznać się na konsultacjach lub zebraniach.
- Na budowanie ocen śródrocznych, rocznych oraz bieżących w przedmiotach artystycznych wpływ mają :
- umiejętności praktyczne,
- wysiłek ,wkładany w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
- zaangażowanie.
- Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego nauczyciel w szczególności bierze pod uwagę wysiłek i zaangażowanie ucznia dostosowany do możliwości psychoruchowych dziecka.
- Ocena bieżąca wyrażona jest na podstawie oceniania bieżącego, właściwego dla danego przedmiotu określonego w przedmiotowym systemie oceniania.
- Uczeń w klasach IV – VI ma prawo do poprawy dostatecznej i niższej oceny cząstkowej. Ocenę można poprawiać tylko jednorazowo i w terminie 2 tygodni od jej uzyskania. Nauczyciel może wyrazić zgodę na wydłużenie terminu poprawienia oceny w przypadku choroby ucznia lub usprawiedliwionej nieobecności w szkole nie związanej z chorobą. Ocena poprawiona zostaje wpisana do dokumentacji szkolnej (dziennik lekcyjny)obok poprzedniej.
- Uczeń może dokonać poprawy oceny w sposób określony przez nauczyciela lub na godzinie pedagogicznej. Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.
- Podsumowanie śródroczne i roczne osiągnięć ucznia i klasy jest możliwe dzięki prowadzeniu dokumentacji ( opisanej w punkcie 4) i polega na semestralnym zestawieniu osiągnięć i postępów ucznia.
- Oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne. Sposób budowania oceny śródrocznej i rocznej dla poszczególnych przedmiotów nauczania określają nauczyciele danego przedmiotu. Ocena śródroczna i roczna nie może być średnią arytmetyczną ocen bieżących.
- Przy wystawianiu oceny rocznej bierze się pod uwagę I i II semestr roku szkolnego.
- W przypadku, gdy ocena semestralna lub roczna jest niższa niż proponowana – nauczyciel jest zobowiązany niezwłocznie powiadomić o tym fakcie ucznia i jego rodziców, pisemnie, dołączając do informacji motywację wystawionej oceny.
- Rada pedagogiczna na zakończenie I i II semestru roku szkolnego przyjmuje uchwały klasyfikacji śródrocznej i rocznej.
- Uczeń ma prawo przynajmniej 1 raz w semestrze zgłosić nieprzygotowanie do zajęć, co nauczyciel odnotowuje w dzienniku lekcyjnym. Warunkiem jest zgłoszenie nieprzygotowania przed rozpoczęciem lekcji.( szczegółowo reguluje to każdy nauczyciel w PSO, w zależności od wymiaru tygodniowego zajęć)
- Na ocenę z przedmiotu nie może mieć wpływu zachowanie, wygląd lub frekwencja ucznia.
Rozdział 3
WARUNKI I TRYB UZYSKANIA WYŻSZEJ NIŻ PRZEWIDYWANA Semestralnej i ROCZNEJ OCENY Z ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH
- Na miesiąc przed posiedzeniem rady klasyfikacyjnej uczniowie i ich rodzice zostaną poinformowani o przewidywanych ocenach dla dziecka. W klasach I – III rodzice otrzymają propozycję oceny opisowej- potwierdzeniem zapoznania się rodzica z proponowanymi ocenami jest jego podpis na liście obecności z zebrania rodziców.( listy przechowywane są w teczce wychowawcy)
- Zadaniem wychowawcy jest, aby każdy uczeń, najpóźniej 7 dni przed radą klasyfikacyjną znał wszystkie swoje oceny.
- Rodzice uczniów, którzy zagrożeni są oceną niedostateczną z przedmiotu, poinformowani zostaną przez wychowawców o w/w ocenie na miesiąc przed radą klasyfikacyjną, w formie pisemnej na spotkaniu z rodzicami lub spotkaniu indywidualnym. W przypadku nieobecności rodzica na spotkaniu za pośrednictwem poczty (druki do pobrania w sekretariacie).
- Rodzic ma prawo zgłosić nauczycielowi prowadzącemu dany przedmiot pisemnie chęć poprawy oceny swojego dziecka nie później niż trzy dni po otrzymaniu informacji o proponowanej ocenie
- Nauczyciel wyraża zgodę na poprawę oceny z przedmiotu jeżeli uczeń:
- systematycznie uczestniczył w zajęciach,
- aktywnie uczestniczył w zajęciach,
- systematycznie prowadził zeszyt przedmiotowy,- systematycznie odrabiał wszystkie zadania domowe,
- poprawiał oceny cząstkowe na bieżąco w wyznaczonym terminie,
- w okresie pomiędzy wystawieniem oceny proponowanej a rocznej nie zalega z realizacją bieżącego materiału,
- przedstawi orzeczenie lekarskie o przyczynie niepowodzeń w szkole spowodowanych ukrytą chorobą lub deficytami.
- W przypadku gdy uczeń spełnia warunki zapisane w punkcie 3 i 4, nauczyciel przedmiotu przygotowuje test obejmujący program nauczania z danego semestru i ustala termin poprawy proponowanej oceny.
Rozdział 4
OCENA ZACHOWANIA
- Na początku roku szkolnego wychowawca informuje uczniów i rodziców
o warunkach, sposobie i kryteriach oceniania zachowania , o warunkach
i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. - Podstawą do wystawienia oceny z zachowania ucznia jest:
- zapis w dzienniku lekcyjnym dotyczący pilności i systematyczności
w wykonaniu obowiązków szkolnych, - samoocena uczniów dokonywana pod koniec każdego semestru na godzinie wychowawczej,
- pisemna propozycja oceny dokonana przez nauczycieli uczących w klasie,
- zeszyt pochwał i uwag,
- ocena grupy.
- Zebrane przez ucznia punkty
- Ocena zachowania uwzględnia w szczególności:
- wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
- postępowanie zgodne z dobrem szkolnej społeczności, dbałość o honor
i tradycje szkoły, - dbałość o piękno mowy ojczystej,
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
- godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
- okazywanie szacunku innym osobom,
- przeciwstawianie się przejawom przemocy, agresji i wulgarności.
- W przypadku wyjątkowo drastycznych wykroczeń, takich jak:
- użycie narkotyków, picie alkoholu, palenie papierosów,
- kradzież,
- elementarne naruszenie norm prawnych,
- drastyczne naruszenie norm obyczajowych,
- negatywne uwagi zapisane w karcie zachowania lub zeszycie uwag,
wychowawca zobowiązany jest, na miesiąc przed wystawieniem oceny, zasięgnąć opinii rady pedagogicznej, aby zachować obowiązujące terminy powiadamiania rodziców o ocenach ucznia.
- Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, udokumentowane opinią publicznej poradni psychologiczno- pedagogicznej, wychowawca uwzględnia wpływ tych zaburzeń na zachowanie ucznia.
- Śródroczną oraz roczną ocenę zachowania ucznia klas IV - VI - ustala wychowawca w oparciu o kryteria oceniania ( załącznik nr 1 ) w następującej skali:
- zachowanie wzorowe - wz
- zachowanie bardzo dobre - bdb
- zachowanie dobre - db
- zachowanie poprawne – pop
- zachowanie nieodpowiednie – ndp
- zachowanie naganne - ng
- Wyjściową oceną zachowania jest ocena dobra, którą otrzymuje uczeń awansem na początku każdego semestru bez względu na to, jaką ocenę uzyskał poprzednio.
- O planowanej semestralnej lub rocznej ocenie zachowania wychowawca klasy zobowiązany jest powiadomić ucznia i rodziców (opiekunów prawnych) na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej. O przewidywanej ocenie nagannej informuje rodzica
w formie pisemnej. - Ocena zachowania ucznia klas I - III jest oceną opisową ustaloną na podstawie kryteriów zachowania ucznia klasy I – III (Przedmiotowy System Oceniania w nauczaniu zintegrowanym oraz edukacji wczesnoszkolnej).
- Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o nie promowaniu do klasy programowo wyższej, lub nieukończeniu szkoły , jeżeli uczniowi ustalono po raz drugi z rzędu naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
- Uczeń, któremu w SP 2 po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej lub nie kończy szkoły.
- Ocena zachowania nie może mieć wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych oraz promocję do klasy programowo wyższej, z zastrzeżeniem pkt.10 i 11.
- Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna.
KRYTERIA OCENY ZACHOWANIA UCZNIA KLAS IV – VI.
Zachowanie Ocenę otrzymuje uczeń, który
Wzorowe
- Wzorowo wypełnia obowiązki szkolne i postanowienia regulaminów obowiązujących w szkole
- Rozwija samodzielnie swoje zainteresowania i uzdolnienia.
- Osiąga sukcesy na szczeblu szkoły, regionu, województwa w konkursach przedmiotowych, zawodach sportowych itp.*
- Ma wszystkie godziny nieobecne usprawiedliwione i punktualnie uczęszcza na lekcje.
- Nosi ubiór estetyczny i odpowiedni do sytuacji:**
- Strój galowy (biała bluzka) na uroczysty apel z okazji rozpoczęcia
i zakończenia roku szkolnego oraz przy wizycie filharmonii i wyjściu do teatru, podczas wskazanych uroczystości szkolnych
- Wzorowo pełni dyżur szkolny .
- Bierze czynny udział w życiu szkoły, klasy, środowiska, samorządu uczniowskiego, kołach
- zainteresowań.
- Godnie reprezentuje szkołę, aktywnie uczestniczy w uroczystościach szkolnych, patriotycznych, pracach użytecznych na rzecz szkoły i środowiska.
- Jest taktowny, reprezentuje wysoką kulturę słowa i dyskusji, a jego postawa nacechowana jest życzliwością w stosunku do otoczenia.
- Przestrzega zasad bezpieczeństwa i prawidłowo reaguje na występujące zagrożenia.
- Jest kulturalny i uprzejmy dla wszystkich, swoją postawą podkreśla szacunek dla innych.
- W codziennym życiu wykazuje się uczciwością, reaguje na dostrzeżone przejawy zła, szanuje godność osobistą własną i innych***, szanuje mienie publiczne i prywatne, chętnie pomaga, współdziała w zespole, nie powoduje konfliktów.
- Nie uczestniczy w bójkach i nie prowokuje ich.
- Szanuje mienie szkolne, społeczne i własność kolegów
- Dba o porządek
- Nie ma uwag, ani żadnych negatywnych zapisów w karcie zachowań
- Nie ulega nałogom.
Bardzo dobre
- Bardzo dobrze wypełnia obowiązki szkolne.
- Rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia.
- Bierze udział w konkursach przedmiotowych oraz zawodach sportowych na terenie szkoły.
- Czynnie uczestniczy w uroczystościach szkolnych i patriotycznych, pracach użytecznych na rzecz szkoły i środowiska.
- Przeciwstawia się przejawom przemocy, agresji i wulgarności.
- Okazuje szacunek innym osobom. ***
- Dba o kulturę słowa.
- Dba o bezpieczeństwo oraz zdrowie własne i innych.
- Nie ma godzin nieusprawiedliwionych i ma nie więcej niż 3 spóźnienia
w semestrze. - Nosi ubiór estetyczny i odpowiedni do sytuacji: **
- Strój galowy (biała bluzka) na uroczysty apel z okazji rozpoczęcia
i zakończenia roku szkolnego oraz przy wyjściu do teatru. - Bardzo dobrze pełni dyżur szkolny- kl. VI .
- Nie ulega nałogom.
- Bezwzględnie szanuje własność szkolną, społeczną i kolegów
- Dba o porządek
- Jest prawdomówny, nie oszukuje nauczycieli, pracowników szkoły i kolegów
- Nie ma negatywnych wpisów , ani uwag w karcie zachowań
dobre
- Dobrze wypełnia obowiązki szkolne.
- Dobrze wypełnia obowiązki dyżurnego.
- Rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia.
- Nie ulega nałogom i dba o kulturę osobistą.
- Ma nie więcej niż 5 spóźnień i 2 godziny lekcyjne nieusprawiedliwione
w semestrze. - Z zasady zachowuje się taktownie, panuje nad emocjami, zachowuje kulturę w słowie i dyskusji.
- Nie jest arogancki w stosunku do innych, nie wyraża się wulgarnie, reaguje na uwagi dorosłych i dyżurnych.
- Rzetelnie wykorzystuje czas przeznaczony na naukę, pracuje nie przeszkadzając innym.
- Potrafi współpracować w zespole.
- Uczestniczy w uroczystościach szkolnych i patriotycznych, pracach użytecznych na rzecz szkoły i
- środowiska.
- Stara się dbać o bezpieczeństwo, zdrowie własne i innych, reaguje na zagrożenia.
- Ma nieliczne negatywne wpisy w karcie zachowań
- Szanuje mienie szkolne, społeczne i kolegów
- Jego zachowanie nie przeszkadza innym uczniom, nauczycielom
i pracownikom szkoły - Reaguje na zwracaną mu uwagę
poprawne
- Stara się wypełniać obowiązki szkolne.
- Próbuje rozwijać swoje zainteresowania i uzdolnienia.
- Czasami pełni obowiązki dyżurnego (kl. VI).
- Ma nie więcej niż 10 godzin lekcyjnych nieusprawiedliwionych.
- Często spóźnia się na lekcje.
- Nie przestrzega zasad kultury osobistej.
- Nie angażuje się w życie szkoły, środowiska.
- Jest w stałym kontakcie z pedagogiem szkolnym.
- Nie ulega nałogom.
- Uczestniczy w uroczystościach szkolnych i patriotycznych, pracach użytecznych na rzecz szkoły i środowiska.
- Zdarza się mu używanie wulgaryzmów i agresywne zachowanie.
- Ma kilka negatywnych wpisów w karcie zachowań, ale widać poprawę zachowania.
Nieodpowiednie
- Uchyla się od wypełniania obowiązków szkolnych.
- Nie wywiązuje się z obowiązków dyżurnego w szkole.
- Nie przestrzega Statutu Szkoły.
- Uwagi osób dorosłych nie przynoszą oczekiwanych rezultatów.
- Jest w stałym kontakcie z pedagogiem szkolnym (jego zachowanie, pomimo rozmów z pedagogiem szkolnym, rodzicem i wychowawcą, ulega tylko nieznacznej poprawie – jest podpisany kontrakt).
- Ulega nałogom, ma zły wpływ na kolegów.
- Niszczy mienie szkolne i prywatne.
- Nie uczęszcza na zajęcia szkolne (wagaruje), ma więcej niż 20 godzin nieusprawiedliwionych w semestrze.
- Jest wulgarny i arogancki wobec kolegów i dorosłych.
- Uczeń jest nieaktywny, agresywny, nie stara się o zachowanie kulturalnych form w prowadzeniu rozmowy i dyskusji.
- Liczne negatywne wpisy w karcie zachowań, nieznaczna poprawa zachowania.
Naganne
- Świadomie nie wypełnia obowiązków szkolnych (ponad 50 % godzin nieobecnych nieusprawiedliwionych).
- Nie wywiązuje się z obowiązków dyżurnego w szkole.
- Nie przychodzi na spotkania z pedagogiem (nie stosuje się do zasad podpisanych w kontrakcie).
- Ulega nałogom.
- Rażąco narusza zasady współżycia społecznego.
- Uwagi i działania osób dorosłych nie odnoszą żadnego skutku.
- Jest odpowiedzialny za pobicia, wymuszenia, kradzieże na terenie szkoły
i poza nią.
Uwaga:
W szczególnych przypadkach wychowawca, po konsultacji z Radą Pedagogiczną, może zmienić ocenę z zachowania, pod warunkiem, że poinformuje o tym rodziców i ucznia.
* - Reprezentowanie szkoły może, ale nie musi wpływać na podwyższenie oceny ze sprawowania.
Reprezentowanie szkoły przez ucznia jest wyróżnieniem.
** - W szkolnym ubiorze ucznia SP – 2 nie dopuszcza się wyzywającego ubioru, makijażu, farbowania włosów, przesadnej i zagrażającej bezpieczeństwu dziecka biżuterii.
*** - Uczeń nie obraża innych, także za pośrednictwem urządzeń elektronicznych.
Rozdział 5
WARUNKI I TRYB UZYSKANIA WYŻSZEJ NIŻ PRZEWIDYWANA ROCZNEJ OCENY KLASYFIKACYJNEJ ZACHOWANIA
- Rodzic ma prawo zgłosić nauczycielowi wychowawcy chęć uzyskania przez dziecko wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, nie później niż 3 dni po otrzymaniu proponowanej oceny.
- Wychowawca wyraża zgodę na poprawę proponowanej oceny klasyfikacyjnej zachowania, jeżeli uczeń spełnia określone warunki:
- nie otrzymał nagany dyrektora szkoły( wpis w dzienniku),
- nie otrzymał nagany wychowawcy klasy( wpis w dzienniku),
- nie został karnie przeniesiony do innej klasy,
- wszystkie nieobecności ma usprawiedliwione,
- co najmniej ½ nauczycieli w swoich propozycjach ocen zachowania wystawiła ocenę o którą ubiega się uczeń,
- podpisał kontrakt w którym zobowiązał się do przestrzegania i realizowania norm postępowania i zadań zawartych w kryteriach oceniania na daną ocenę i przestrzega warunków zawartych w kontrakcie,
- w ostatnich tygodniach przed wystawieniem proponowanej oceny widać wyraźną poprawę zachowania ucznia( zdecydowanie zmniejsza się ilość uwag ),
- w okresie między wystawieniem oceny proponowanej a rocznej uczeń wypełnia wszystkie kryteria danej oceny zachowania zawarte w załączniku nr 2.
- Po spełnieniu powyższych warunków nauczyciel ma prawo ustalić uczniowi wyższą o jeden stopień niż przewidywana ocenę zachowania, o czym informuje ucznia i pisemnie rodziców.
Rozdział 6
EGZAMIN POPRAWKOWY
- Ustalona przez nauczyciela przedmiotu niedostateczna ocena klasyfikacyjna roczna, może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
- Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć.
- Jeżeli uczeń otrzyma dwie oceny niedostateczne, może w szczególnych przypadkach, na pisemną prośbę rodziców, za zgodą rady pedagogicznej przystąpić do egzaminu poprawkowego.
- Egzamin poprawkowy – składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, wychowania fizycznego, informatyki (techniki), z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.
- Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno - Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich.
- Egzamin poprawkowy uczeń składa przed komisją, której przewodniczy dyrektor szkoły. W skład komisji wchodzą:
- dyrektor szkoły albo inny nauczyciel pełniący funkcje kierownicze jako przewodniczący,
- nauczyciel uczący przedmiotu- jako egzaminujący,
- inny nauczyciel danego przedmiotu (bądź przedmiotu pokrewnego)- jako członek komisji.
- Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający:
- skład komisji,
- termin egzaminu,
- pytania egzaminacyjne,
- wynik egzaminu ,
- ocenę ustaloną przez komisję.
- Do protokołu załącza się prace pisemne ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Wymienione dokumenty załącza się do arkusza ocen ucznia.
- Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później jednak niż do końca września.
- Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, rada pedagogiczna może, w szczególnych przypadkach , jeden raz w ciągu etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te zajęcia edukacyjne są zgodnie ze szkolnym planem nauczania realizowane w klasie programowo wyższej.
Rozdział 7
EGZAMIN KLASYFIKACYJNY
- Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
- Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
- Na prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców ( prawnych opiekunów ) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
- Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:
- realizujący, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny program lub tok nauki,
- spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą, (w tym wypadku egzamin nie obejmuje techniki, plastyki, muzyki i wychowania fizycznego oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych, nie ustala się również oceny zachowania).
Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się na podstawie wniosku pisemnego złożonego u dyrektora szkoły najpóźniej 2 dni przed posiedzeniem rady klasyfikacyjnej. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego powinien być uzgodniony z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami ).
Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie ustalonym przez dyrektora szkoły.
- Egzamin klasyfikacyjny - składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, wychowania fizycznego, informatyki (techniki), z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.
Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia , o którym mowa w pkt 2 i 3 ,przeprowadza nauczyciel uczący przedmiotu w obecności wskazanego przez dyrektora innego nauczyciela danego przedmiotu (bądź przedmiotu pokrewnego).
Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia , o którym mowa w punkcie 4 przeprowadza komisja w składzie: dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze jako przewodniczący, nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla danej klasy.
Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający: imiona i nazwiska nauczycieli, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez zespół.
Do protokołu załącza się prace pisemne ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
- W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany”.
Rozdział 8
WARUNKI I TRYB POPRAWY OCENY KLASYFIKACYJNEJ Z ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH I ROCZNEJ OCENY KLASYFIKACYJNEJ ZACHOWANIA USTALONEJ NIEZGODNIE Z PRZEPISAMI PRAWA DOTYCZĄCYMI TRYBU USTALANIA OCENY.
- Uczeń lub jego rodzice mogą w terminie nie później niż 7 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno - wychowawczych, zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena z zajęć edukacyjnych lub zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia muszą być zgłoszone na piśmie i zawierać uzasadnienie złamania procedury ustalenia oceny.
- Dyrektor szkoły rozpatruje zastrzeżenia w ciągu 2 dni, podejmuje stosowną decyzję, o której informuje na piśmie rodziców ucznia.
- W przypadku stwierdzenia, że roczna lub semestralna ocena z zajęć edukacyjnych lub zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor powołuje komisję, która:
- przeprowadza pisemny i ustny sprawdzian wiadomości ucznia oraz ustala roczną lub semestralną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych,
- ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z zachowania .
Sprawdzian wiadomości ucznia przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń .Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami. (prawnymi opiekunami)
- W skład komisji wchodzą
- w przypadku ustalenia oceny rocznej(semestralnej) z zajęć edukacyjnych:
- dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne
- dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego ,samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne ,
- w przypadku ustalenia rocznej oceny zachowania :
- dyrektor szkoły lub inny nauczyciel zajmujący w danej szkole kierownicze stanowisko,
- wychowawca klasy,
- wskazany przez dyrektora szkoły inny nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
- pedagog ,
- przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
- przedstawiciel rady rodziców
Komisja drogą głosowania ustala roczną/ semestralną ocenę z zachowania, większością głosów. Jeśli liczb głosów jest taka sama, decyduje glos dyrektora. Ustalona w ten sposób ocena jest ostateczna.
- Nauczyciel prowadzący dane zajęcia może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. Wówczas dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego tego same zajęcia edukacyjne.
- Ustalona przez komisję roczna lub semestralna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych i zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
- Z prac komisji sporządza się protokół zwierający w szczególności:
- w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
- skład komisji,
- termin sprawdzianu,
- zadania (pytania) sprawdzające,
- wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę;
- w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
- skład komisji,
- termin posiedzenia komisji,
- wynik głosowania,
- ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
Rozdział 9
PROMOCJA
- Uczeń klas I – III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie.
- Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może postanowić
o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w czasie roku szkolnego. - W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może postanowić
o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej na wniosek wychowawcy klasy oraz po zasięgnięciu opinii rodziców (prawnych opiekunów) ucznia. - Począwszy od klasy czwartej uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał oceny klasyfikacyjne roczne wyższe od stopnia niedostatecznego.
- Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w ust. 1 lub 4, nie otrzymuje promocji i powtarza tę sama klasę.
- Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej rada pedagogiczna może raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych, realizowanych w klasie programowo wyższej.
- Ustala się sposób nagradzania i wyróżniania pracy rocznej uczniów klas
I-III w formie: nagród książkowych lub dyplomów. - Uczeń otrzymuje promocję z wyróżnieniem, oraz kończy szkołę
z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji rocznej lub końcowej:
- uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75,
- uzyskał „wzorową” lub „bardzo dobrą” ocenę z zachowania,
- Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub na religię albo etykę, do średniej ocen wlicza się również oceny uzyskane z tych zajęć.
- Uczeń kończy szkołę podstawową, jeżeli:
- ze wszystkich zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał oceny klasyfikacyjne końcowe wyższe od stopnia niedostatecznego.
- w klasie VI przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w § 32 rozporządzenia MENIS
Rozdział 10
ZWOLNIENIE Z ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH
- Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych, informatyki lub technologii informacyjnej na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w zajęciach, wydanej przez lekarza na czas określony.
- Jeżeli okres zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych, informatyki lub technologii informacyjnej uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej,
w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”. - Zwalnianie ucznia z zajęć wychowania fizycznego opisuje szczegółowa instrukcja.
Rozdział 11
WARUNKI I SPOSÓB PRZEKAZYWANIA RODZICOM INFORMACJI
O POSTĘPACH I TRUDNOŚCIACH W NAUCE
- Na początku każdego roku szkolnego, na zebraniach rodzice informowani są o zasadach oceniania, kryteriach ocen. Rodzice i uczniowie mają również dostęp do w/w dokumentów w bibliotece szkolnej oraz na stronie internetowej szkoły ( BIP)
- O sposobie oceniania z poszczególnych zajęć edukacyjnych oraz o oceniania zachowania. rodzice uzyskują informacje na temat postępów ich dziecka poprzez:
- kontakt bezpośredni:
- spotkania z rodzicami /minimum 4 w ciągu roku szkolnego/ ,
- rozmowy indywidualne z nauczycielami w trakcie dyżurów konsultacyjnych nauczycieli
- rozmowy indywidualne z wychowawcą i nauczycielami uczącymi w danej klasie,
- w sytuacjach wyjątkowych rodzice proszeni są o przyjście do szkoły poza wcześniej ustalonym trybem,
- kontakt pośredni:
- rozmowa telefoniczna, - korespondencja listowna,
- zapisy w zeszycie przedmiotowym,
- zapisy w dzienniczku (notesie) uczniowskim.
- korespondencja w dzienniku elektronicznym lub przez pocztę elektroniczną
- W klasach I –III na zebraniach z rodzicami, nauczyciel zobowiązany jest w miesiącu , grudniu i maju w formie pisemnej poinformować o bieżących postępach ucznia za pomocą karty osiągnięć ucznia. ( załącznik systemu oceniania w edukacji wczesnoszkolnej)
- Na miesiąc przed posiedzeniem śródrocznej i rocznej rady klasyfikacyjnej rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują informację o proponowanych śródrocznych i rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych , śródrocznej i rocznej ocenie zachowania.
Wychowawca organizuje (na życzenie rodziców) spotkania z innymi uczącymi lub specjalistami (na przykład pedagogiem, policjantem, pracownikiem Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, aby wspomagać rodziców i uczniów.
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA ZATWIERDZONO
UCHWAŁĄ RADY PEDAGOGICZNEJ W DNIU 30.08.2013r.