PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA NA LEKCJACH JEZYKA POLSKIEGO
W SZKOLE PODSTAWOWOWEJ NR 2 W KROŚNIE ODRZAŃSKIM
PODSTAWA PRAWNA
Rozporządzenie w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych. Test jednolity z 1999r. (Dz. U. nr 401, poz.413 ze zmianami), z 2001r. (Dz. U. nr 29, poz.323 ze zmianami), z 2004 r. (Dz. U. nr 199, poz.2046 ze zmianami), z 2007 r.(Dz. U. nr 83, poz. 562 ze zmianami) i Rozporządzenie MEN z dn. 10.06.2015 oraz Ustawa z dn.14. 12. 2016 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 59)
Przedmiotowy system oceniania został opracowany na podstawie aktualnie obowiązujących programów nauczania języka polskiego dla szkół podstawowych:
- Teraz polski! Program nauczania języka polskiego w klasach IV-VI szkoły podstawowej autorstwa Anny Klimowicz i Krystyny Brząkalik,
-Jutro pójdę w świat, Świat w słowach i obrazach, Gramatyka i stylistyka Program nauczania języka polskiego w klasach IV–VIII szkoły podstawowej
oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych,
I. UMOWA Z UCZNIAMI
- Ocenie podlegają wiedza i umiejętności określone programem nauczania.
- Każdy sprawdzian poprzedzony jest tygodniowa zapowiedzią udokumentowaną wpisem w dzienniku.
- Prace klasowe, sprawdziany i odpowiedzi ustne są obowiązkowe.
- Jeżeli uczeń opuścił sprawdzian z przyczyn losowych, ma obowiązek napisać go w ciągu dwóch tygodni od dnia powrotu do szkoły.
- Uczeń może poprawić ocenę niedostateczną ze sprawdzianu w ciągu dwóch tygodni od dnia oddania sprawdzonych prac. Poprawianie odbywa się w terminie ustalonym z nauczycielem.
- Kartkówki, obejmujące materiał z trzech ostatnich tematów, nie muszą być zapowiadane przez nauczyciela.
- Sprawdzone i poprawione prace nauczyciel winien oddać w ciągu dwóch tygodni. Wszystkie prace pisemne uczniów przechowywane są do końca roku szkolnego.
- Jeżeli uczeń opuścił ponad 50 % lekcji i brak jest podstaw do wystawienia oceny – uczeń nie jest klasyfikowany.
- Uczeń ma prawo dwukrotnie w ciągu semestru zgłosić nieprzygotowanie do lekcji (nie dotyczy to wcześniej zapowiadanych sprawdzianów, prac klasowych).
- Uczeń ma prawo do dodatkowych ocen za wykonane prace nadobowiązkowe zlecone przez nauczyciela.
- Prowadzenie zeszytu przedmiotowego jest obowiązkowe i podlega ocenie.
- Ocena semestralna/roczna ustalana jest na podstawie ocen bieżących, obliczanych według średniej ważonej.
-
Oceny bieżące wyrażone są w stopniach (1-6) lub „plusach” i „minusach”, które uczeń może otrzymać:
- „plusy” – za aktywność, dodatkowe pomoce dydaktyczne przyniesione na lekcje, krótkie wypowiedzi;
- „minusy” – za brak pracy domowej lub niezbędnych materiałów.
Za pięć „plusów” uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, a za trzy „minusy” – niedostateczną.
-
Nauczyciel przekazuje informację o ocenie:
- uczniowi – jako komentarz do każdej oceny, wyjaśnienie, uzasadnienie, wskazówki do dalszej pracy; ustnie – za wypowiedź ustną, sprawdzian itd. oraz pisemnie – za formę wypracowania;
- rodzicom – na ich prośbę, jako informację o aktualnym rozwoju dziecka, jego uzdolnieniach i trudnościach, zachowaniu – w czasie spotkań z rodzicami (zbiorowych i indywidualnych).
II. OBSZARY AKTYWNOŚCI UCZNIA
Kontroli i ocenie podlegają:
- Stopień zrozumienia podstawowych pojęć z zakresu języka polskiego.
- Aktywność na lekcjach.
- Przygotowanie do lekcji.
- Praca domowa.
- Praca w grupie.
- Aktywność dodatkowa, pozalekcyjna (konkursy, warsztaty).
- Poszukiwanie, porządkowanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł.
III. PROPONOWANE NARZĘDZIA OCENIANIA
1.Wypowiedzi ustne:
- kilkuzdaniowa wypowiedź,
- dialog,
- głos w dyskusji,
- czytanie tekstów,
- recytacja,
2. Prace pisemne
- rozwiązywanie wskazanych zadań, wykonywanie ćwiczeń,
- testy, sprawdziany, dyktanda,
- redagowanie tekstu użytkowego (zaproszenia, ogłoszenia itp.),
- redagowanie formy literackiej, wypracowania.
3. Prace praktyczne:
- wytwór pracy (np. album, mapa mentalna i inne ),
- praca plastyczna (ilustracja, plakat,)
4. Zeszyt przedmiotowy.
.
Przedmiotem oceny są:
- wiadomości (wiedza),
- umiejętności,
- postawa – aktywność na lekcji.
IV. KRYTERIA OCENIANIA (umiejętności szczegółowe)
1.Stopien zrozumienia podstawowych pojęć z zakresu języka polskiego.
-rzeczowość wypowiedzi,
-odwoływanie się do wiedzy przedmiotowej,
-rozumienie dosłownego i przenośnego znaczenia słow,
-poprawne stosowanie podstawowych pojęć.
2. Aktywność na lekcjach
· udział w rozmowach i dyskusjach,
· współpraca z zespołem,
· udzielanie pomocy kolegom,
· inicjatywa (własne propozycje, pytania),
· samodyscyplina,
· zainteresowanie tematem, przebiegiem lekcji,
· inwencja twórcza.
3. Przygotowanie do lekcji
· orientacja w bieżącym materiale,
· posiadanie podstawowego wyposażenia ucznia (podręcznika, zeszytu),
· odrabianie zadań domowych,
· posiadanie niezbędnych materiałów pomocniczych.
4. Praca domowa
· prawidłowe wykonanie,
· samodzielność w wykonaniu zadania,
· stopień zrozumienia zadania,
· zastosowanie wiedzy przedmiotowej.
5. Praca w grupie
· aktywne uczestnictwo w pracy zespołu,
· aktywne słuchanie innych,
· pomoc innym,
· korzystanie z pomocy innych osób,
· podporządkowywanie się poleceniom,
· umiejętność dyskutowania,
· przestrzeganie kultury języka i dyskusji,
· twórczy wkład (argumenty, pomysły),
· współodpowiedzialność.
6.Recytacja
-stopień opanowania tekstu,
-odpowiednia intonacja i modulacja głosu,
-właściwe tempo.
7.Wypracowanie
- zgodność pracy z tematem,
- odpowiednia kompozycja pracy,
- poprawny język i styl wypowiedzi,
- bogactwo słownictwa,
- poprawność ortograficzna i interpunkcyjna,
- estetyka zapisu.
8. Aktywność pozalekcyjna
· udział w konkursach przedmiotowych,
· wykonanie dodatkowych prac,
· pomoc koleżeńska.
9. Zeszyt przedmiotowy
· kompletność, systematyczność prowadzenia notatek,
· czytelność i estetyka pisma,
· poprawność zapisu.
V. WYMAGANIA PROGRAMOWE
Stosuje się dwa poziomy wymagań:
- Podstawowy (P) - wiadomości i umiejętności niezbędne w uczeniu się języka polskiego; proste, uniwersalne umiejętności potrzebne w życiu, wynikające z umiejętności ponadprzedmiotowych zapisanych w podstawie programowej. Najważniejsze w uczeniu się języka polskiego; najbardziej przystępne; często powtarzające się w programie nauczania; użyteczne w codziennych sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych, niezbędne na wyższych etapach kształcenia.
- Ponadpodstawowe (PP) –wiadomości i umiejętności istotne, ważne w strukturze
przedmiotu język polski; trudniejsze; przydatne, ale nie niezbędne na wyższych etapach kształcenia; użyteczne w codziennej szkolnej i pozaszkolnej rzeczywistości. Trudne do opanowania przez ucznia średniozdolnego; wymagające korzystania z różnych źródeł informacji; umożliwiające rozwiązywanie problemów; pozwalające zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań trudnych i problemów w sytuacjach nowych, nietypowych.
Założone osiągnięcia ucznia kończącego klasę VI
POZIOM WYMAGAŃ PODSTAWOWYCH (P)
SŁUCHA- NIE
|
MÓWIENIE
|
PISANIE | CZYTANIE |
ODBIÓR TEKSTÓW |
UCZEŃ: -słucha uważnie: informacji, instrukcji, poleceń -słucha uważnie wypowiedzi osób- stosownie do sytuacji reaguje na usłyszaną wypowiedź -dostrzega trudniejsze słownictwo -próbuje określić tematykę usłyszanego tekstu -słucha wzorcowych interpretacji utworów literackich w wykonaniu aktorów
|
UCZEŃ: - komunikuje innym informację, instrukcję, polecenia -skutecznie otoczenia komunikuje się w zespole -rozumie sens wypowiadanych słów -uczestniczy w dialogu -skutecznie porozumiewa się w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych -mówi płynnie z wyrazistą artykulacją -podejmuje próby mówienia na bliskie mu tematy, np. własne zainteresowania, życie klasy, -formułuje pytania i odpowiedzi w związku z różnymi sytuacjami komunikacyjnymi -przekazuje relacje z wydarzenia -wygłasza teksty z pamięci
|
UCZEŃ: - pisze czytelnie, wyraźnie -pisze poprawnie pod względem ortograficznym najczęściej używane wyrazy z zakresu czynnego słownictwa -pisze do wskazanego adresata -redaguje proste formy użytkowe: życzenia, zaproszenie, ogłoszenie, telegram -zna cechy form wypowiedzi przewidzianych programem -pisze w różnych prostych formach: dialog, list, opis, opowiadanie -tworzy tekst spójny pod względem treści -rozumie sens tytułu, akapitu w tekście pisanym
|
UCZEŃ: - czyta głośno tekst w sposób ułatwiający jego zrozumienie -czyta łatwe teksty literackie ze zrozumieniem ich sensu i opisanych uczuć - czyta w celu wyszukania informacji -wyszukuje określoną informację ze słownika, encyklopedii, przewodnika -wyszukuje potrzebne informacje z kilku tekstów o charakterze informacyjnym i używa ich zgodnie z potrzebami -odnajduje w tekście wskazany fragment
|
UCZEŃ: -rozpoznaje podstawowe, zasadnicze cechy dotyczące treści i formy tekstów należących do różnych gatunków -odróżnia teksty fabularne od informacyjnych -rozróżnia fantastykę od tego, co realistyczne -rozumie pojęcie fikcji artystycznej i odróżnia ją od rzeczywistości -rozumie podstawowe struktury tekstu literackiego, np. sytuacja mówienia w tekście, osoba opowiadająca -wskazuje elementy świata przedstawionego w utworze -podejmuje próby porównania różnych form przekazu treści -dokonuje przekładu intersemiotycznego -różnorodnie przetwarza tekst (ustnie i pisemnie) -wie, gdzie i jak szukać informacji o autorach tekstów kultury -odróżnia specyfikę różnych tekstów kultury
|
POZIOM WYMAGAŃ PONADPODSTAWOWYCH (PP)
SŁUCHANIE
|
MÓWIENIE
|
PISANIE
|
CZYTANIE
|
ODBIÓR TEKSTÓW
|
UCZEŃ: -koncentruje uwagę podczas słuchania cudzej odpowiedzi -rozpoznaje intencję mówiącego na podstawie barwy, siły głosu i intonacji -rozróżnia mowę i tło akustyczne w przekazach audiowizualnych -reaguje na niezrozumiałe wyrazy, wyrażenia i zwroty -wyróżnia najważniejsze informacje -określa tematykę usłyszanego tekstu -rozpoznaje funkcję tekstu
|
UCZEŃ: -daje dowody logicznego toku myślowego w swoich wypowiedziach -podejmuje polemikę -mówi z przejrzystą intencją do rzeczywistych i wyobrażonych słuchaczy -ma świadomość adresata -wygłasza z pamięci wiersze i fragmenty prozy dbając o poprawność dykcji, akcentowania i intonacji -przekazuje relacje z wydarzenia z komentarzem -dba o estetykę wypowiedzi -nawiązuje bezpośredni kontakt z drugim człowiekiem w sposób życzliwy, kulturalny i językowo poprawny -wypowiada się płynnie i p oprawnie na różne tematy -planuje własną wypowiedź ustną w związku z prezentacją -dokonuje prezentacji efektów swojej pracy
|
UCZEŃ: -pisze wyraźnie, starannie -dba o estetykę tekstu pisanego -przestrzega norm: gramatycznych, ortograficznych, interpunkcyjnyc h -formułuje wypowiedź zgodnie z cechami danej formy -tworzy tekst niezrozumiałe wyrazy, wyrażenia i zwroty -wyróżnia najważniejsze informacje -określa tematykę usłyszanego tekstu -rozpoznaje funkcję tekstu adresata -wygłasza z pamięci wiersze i fragmenty prozy dbając o poprawność dykcji, akcentowania i intonacji -przekazuje relacje z wydarzenia z komentarzem -dba o estetykę wypowiedzi -nawiązuje bezpośredni kontakt z drugim człowiekiem w sposób życzliwy, kulturalny i językowo poprawny -wypowiada się płynnie i p oprawnie na różne tematy -planuje własną wypowiedź ustną w związku z prezentacją -dokonuje prezentacji efektów swojej pracy jednoznaczny, precyzyjny i spójny pod względem treści i formy -dba o kompozycję tekstów pisanych (plan, tytuł, akapit) -w tworzeniu własnych tekstów wykorzystuje wiedzę o języku -odróżnia specyfikę tekstu pisanego od tekstu mówionego
|
UCZEŃ: -czyta dla przyjemności różne teksty (opowiadania, wiersze, teksty informacyjne) -dzieli się z innymi opiniami na temat przeczytanych tekstów -wyszukuje, porównuje, porządkuje, selekcjonuje i zestawia in formacje z kilku źródeł -porównuje różne formy przekazu treści -odnajduje w tekście fragment potrzebny do argumentacji
|
UCZEŃ: -wskazuje charakterystyczne cechy dotyczące treści i formy tekstów należących do różnych gatunków -rozróżnia rodzaje literackie -określa funkcję (cel) tekstu -charakteryzuje elementy świata przedstawionego -wyciąga własne wnioski z przeczytanego tekstu -komentuje krótko, np. opinie i stanowisko autora, proste aspekty warsztatu pisarskiego -posługuje się argumentami z tekstu -dostrzega kompozycyjną i stylistyczną specyfikę różnych tekstów
|
Klasy VII–VIII
KLASA VII | ||
Uczeń spełnia wymagania określone dla klas IV–VI, a ponadto | ||
I. Kształcenie literackie i kulturowe 1. Czytanie utworów literackich |
||
Materiał nauczania | Zagadnienia (pojęcia, terminy) | Przewidywane osiągnięcia Uczeń: |
utwory prozatorskie, poetyckie i dramatyczne (w tym lektura obowiązkowa i uzupełniająca) |
– rodzaj literacki – epika – liryka – dramat – gatunek – fraszka – tren |
– rozpoznaje rodzaje literackie: epikę, lirykę, dramat I.1.1) – określa cechy charakterystyczne dla poszczególnych rodzajów I.1.1) – przypisuje czytany utwór do odpowiedniego rodzaju I.1.1) – rozróżnia gatunki epiki, liryki, dramatu I.1.2) |
– ballada – komedia – tragedia – akt – scena – tekst główny – didaskalia – komizm – symbol – alegoria – wartość estetyczna – wartość uniwersalna – kontekst
|
– podaje wyróżniki gatunkowe: komedii, fraszki, trenu, ballady, tragedii I.1.2) – wskazuje cechy gatunkowe czytanych utworów literackich I.1.2) – rozróżnia gatunki dramatu: komedię, tragedię I.1.2) – rozumie pojęcia związane z dramatem: akt, scena, tekst główny, didaskalia I.1.3) – wskazuje elementy dramatu: akt, scena, tekst główny, didaskalia I.1.3) – zna pojęcie komizmu I.1.5) – rozróżnia rodzaje komizmu I.1.5) – określa funkcje komizmu w tekście I.1.5) – rozumie pojęcia: symbol, alegoria I.1.4) – rozpoznaje w tekście literackim symbol i alegorię I.1.4) – określa funkcje symbolu i alegorii w tekstach I.1.4) – podaje przykłady symboli, alegorii I.1.4) – wyjaśnia, czym jest wartość estetyczna I.1.8) – określa wartości estetyczne tekstów literackich I.1.8) – wyjaśnia, czym jest wartość uniwersalna I.1.9) – wykorzystuje w interpretacji utworów literackich odwołania do wartości uniwersalnych związane z postawami społecznymi, narodowymi, religijnymi, etycznymi I.1.9) – dokonuje hierarchizacji wartości uniwersalnych I.1.9) – wykorzystuje w interpretacji tekstów literackich elementy wiedzy o historii i kulturze |
I.1.10) – wyjaśnia, czym jest kontekst I.1.11) – rozróżnia konteksty: biograficzny, historyczny, historycznoliteracki, kulturowy, filozoficzny, społeczny I.1.11) – wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty I.1.11) – recytuje utwór literacki w interpretacji zgodnej z jego tematem i stylem I.1.12) |
||
I. Kształcenie literackie i kulturowe 2. Odbiór tekstów kultury |
||
Materiał nauczania | Zagadnienia (pojęcia, terminy) | Przewidywane osiągnięcia Uczeń: |
teksty informacyjne, publicystyczne, reklamowe, dzieła teatralne, muzyczne, plastyczne, przekazy audiowizualne, programy radiowe
|
– tekst publicystyczny – tekst popularnonaukowy – tekst naukowy – literatura piękna – artykuł
|
– rozróżnia tekst publicystyczny, popularnonaukowy, naukowy I.2.1) – wyszukuje w tekście publicystycznym, popularnonaukowym, naukowym potrzebne informacje I.2.1) – cytuje odpowiednie fragmenty tekstu publicystycznego, popularnonaukowego i naukowego I.2.1) – wie, czym jest literatura piękna I.2.4) – dostrzega różnice między literaturą piękną a literaturą naukową, popularnonaukową, publicystyką I.2.4) – określa funkcje literatury naukowej, popularnonaukowej, publicystyki I.2.4) – porządkuje informacje w zależności od ich funkcji w przekazie I.2.2) – podaje wyróżniki obrazu, grafiki I.2.3) – interpretuje dzieła sztuki: obraz, grafikę I.2.3) |
– rozpoznaje artykuł I.2.5) – określa podstawowe cechy artykułu I.2.5) – określa wartości estetyczne tekstów kultury I.2.6) – wskazuje w tekstach współczesnej kultury popularnej (np. w filmach, komiksach, piosenkach) nawiązania do tradycyjnych wątków literackich i kulturowych I.2.7) |
|||
II. Kształcenie językowe 1. Gramatyka języka polskiego | |||
Zagadnienia (pojęcia, terminy) | Przewidywane osiągnięcia Uczeń: | ||
czasownik
– imiesłów – imiesłów przymiotnikowy – imiesłów przymiotnikowy czynny – imiesłów przymiotnikowy bierny – imiesłów przysłówkowy – imiesłów przysłówkowy współczesny – imiesłów przysłówkowy uprzedni |
– rozpoznaje imiesłowy jako formy czasownika II.1.4) – wskazuje imiesłów przymiotnikowy II.1.4) – rozróżnia imiesłów przymiotnikowy czynny i bierny II.1.4) – poprawnie tworzy i stosuje imiesłów przymiotnikowy II.1.4) – poprawnie odmienia imiesłów przymiotnikowy II.1.4) – określa funkcję imiesłowu przymiotnikowego II.1.4) – wskazuje imiesłów przysłówkowy II.1.4) – rozróżnia imiesłów przysłówkowy współczesny i uprzedni II.1.4) – poprawnie tworzy i stosuje imiesłów przysłówkowy II.1.4) – określa funkcję imiesłowu przysłówkowego II.1.4)
|
wypowiedzenie
– rodzaje zdań złożonych współrzędnie – rodzaje zdań złożonych podrzędnie – imiesłowowy równoważnik zdania – wypowiedzenie wielokrotnie złożone
|
– rozpoznaje rodzaje zdań złożonych współrzędnie (łączne, rozłączne, przeciwstawne, wynikowe) II.1.4), II.1.5) – rozpoznaje rodzaje zdań złożonych podrzędnie (z podrzędnym podmiotowym, orzecznikowym, przydawkowym, okolicznikowym, dopełnieniowym) II.1.4), II.1.5) – określa funkcję różnych typów zdań II.1.4), II.1.5) – poprawnie stosuje interpunkcję w zdaniach złożonych II.1.4), II.1.5) – definiuje pojęcie imiesłowowy równoważnik zdania II.1.4) – rozpoznaje wypowiedzenia zawierające imiesłowowe równoważniki zdań II.1.4) – tworzy poprawnie wypowiedzenia z imiesłowowym równoważnikiem zdania II.1.4) – określa funkcję imiesłowowego równoważnika zdania II.1.4) – przekształca imiesłowowy równoważnik zdania w zdanie złożone II.1.4) – przekształca zdanie złożone w imiesłowowy równoważnik zdania II.1.4) – wskazuje wypowiedzenia wielokrotnie złożone II.1.5) – tworzy wypowiedzenia wielokrotnie złożone II.1.5) – analizuje budowę wypowiedzeń wielokrotnie złożonych II.1.5) – poprawnie stosuje interpunkcję w wypowiedzeniach wielokrotnie złożonych II.1.5) |
słowotwórstwo
– wyraz podstawowy – wyraz pochodny – podstawa słowotwórcza |
– rozumie pojęcia: wyraz podstawowy, wyraz pochodny, podstawa słowotwórcza / temat słowotwórczy, formant, rodzina wyrazów, rdzeń, wyrazy pokrewne, parafraza słowotwórcza II.1.2) – rozpoznaje wyraz podstawowy II.1.2) |
– temat słowotwórczy – formant – rodzina wyrazów – rdzeń – wyrazy pokrewne – parafraza słowotwórcza – wyrazy złożone
|
– rozpoznaje wyraz pochodny II.1.2) – tworzy wyraz pochodny II.1.2) – wskazuje w wyrazie pochodnym podstawę słowotwórczą / temat słowotwórczy i formant II.1.2) – rozróżnia rodzaje formantów: przedrostek, przyrostek, wrostek, formant zerowy II.1.2) – wskazuje wyrazy należące do tej samej rodziny II.1.2) – tworzy rodziny wyrazów II.1.2) – wskazuje rdzeń i rdzeń oboczny II.1.2) – nazywa rodzaj oboczności II.1.2) – odróżnia wyrazy pokrewne od wyrazów bliskoznacznych II.1.2) – wskazuje wyrazy złożone II.1.3) – tworzy wyrazy złożone II.1.3) – analizuje budowę wyrazów złożonych II.1.3) – rozróżnia: zestawienia, zrosty, złożenia II.1.3) – zna i stosuje w praktyce zasadę dotyczącą pisowni złożeń z łącznikiem lub bez niego II.1.3) |
||
– mowa zależna – mowa niezależna |
– odróżnia mowę zależną od niezależnej II.1.6) – przekształca mowę zależną w niezależną II.1.6) – przekształca mowę niezależną w zależną II.1.6) – określa funkcje mowy zależnej i niezależnej II.1.6) – zna i stosuje w praktyce zasady interpunkcyjno- ortograficzne obowiązujące w mowie zależnej i niezależnej II.1.6) |
||
II. Kształcenie językowe 2. Zróżnicowanie języka |
|||
Materiał nauczania | Zagadnienia (pojęcia, terminy) | Przewidywane osiągnięcia Uczeń: | |
teksty kultury: – utwory |
– skróty – skrótowce |
– wskazuje skróty i skrótowce II.2.1) – tworzy skróty i skrótowce II.2.1) |
|
poetyckie, prozatorskie, dramatyczne (w tym lektura obowiązkowa i uzupełniająca) – teksty informacyjne, publicystyczne, reklamowe
|
– homonim – środowiskowe odmiany języka – dialekt – gwara
|
– określa funkcje skrótów i skrótowców w tekście II.2.1) – odmienia skrótowce II.2.1) – poprawnie wymawia skrótowce II.2.1) – prawidłowo używa skrótowców w zdaniu II.2.1) – przestrzega zasad dotyczących pisowni skrótowców II.2.1) – rozróżnia: literowce, głoskowce, sylabowce, skrótowce mieszane II.2.1) – zna i stosuje w praktyce zasady dotyczące stawiania kropki po skrótach II.2.1) – rozumie pojęcie homonim II.2.4) – wskazuje homonimy w tekście II.2.4) – określa rolę homonimów w wypowiedzi II.2.4) – zna i stosuje w praktyce zasady dotyczące pisowni homonimów II.2.4) – dostrzega zróżnicowanie słownictwa II.2.1) – rozpoznaje słownictwo ogólnonarodowe II.2.1) – wyróżnia środowiskowe odmiany języka II.2.5) – wyróżnia regionalne (terytorialne) odmiany języka: dialekt, gwarę II.2.5) – wskazuje przyczyny zróżnicowania języka II.2.5) – dostrzega ograniczony zasięg języka środowiskowego II.2.5) |
II. Kształcenie językowe 3. Komunikacja językowa i kultura języka |
|||
Materiał nauczania | Zagadnienia (pojęcia, terminy) | Przewidywane osiągnięcia Uczeń: | |
– teksty kultury – wypowiedzi ustne |
– grzeczność językowa – norma językowa – błąd językowy |
– rozumie, na czym polega grzeczność językowa II.3.1) – stosuje zasady etykiety językowej w wypowiedziach II.3.1) – rozumie, czym jest norma językowa II.3.2) – rozróżnia rodzaje norm językowych: wzorcową, użytkową II.3.2) – stosuje normę językową stosownie do sytuacji komunikacyjnej II.3.2) – rozumie, na czym polega błąd językowy II.3.3) – unika błędów językowych w wypowiedziach II.3.3) |
|
II. Kształcenie językowe 4. Ortografia i interpunkcja | |||
Zagadnienia ortograficzne i interpunkcyjne |
Przewidywane osiągnięcia Uczeń: | ||
– rozdzielna pisownia partykuły nie z różnymi częściami mowy – łączna pisownia partykuły nie z różnymi częściami mowy
|
– zna i stosuje w praktyce zasady dotyczące pisowni partykuły nie z różnymi częściami mowy II.4.4) – pisze rozdzielnie partykułę nie z osobowymi formami czasownika, z bezokolicznikami, z bezosobowymi formami czasowników zakończonymi na -no, -to II.4.4) – pisze rozdzielnie partykułę nie z wyrazami o znaczeniu czasownikowym: nie brak, nie można, nie wolno, nie wiadomo, nie warto, nie trzeba, nie należy, nie potrzeba II.4.4) |
||
|
– pisze rozdzielnie partykułę nie z przymiotnikami i przysłówkami w stopniu wyższym i najwyższym II.4.4) – pisze rozdzielnie partykułę nie z przysłówkami niepochodzącymi od przymiotników II.4.4) – pisze rozdzielnie partykułę nie z liczebnikami, zaimkami II.4.4) – pisze rozdzielnie partykułę nie z imiesłowami przysłówkowymi II.4.4) – pisze łącznie partykułę nie z rzeczownikami II.4.4) – pisze łącznie partykułę nie z przymiotnikami i przysłówkami w stopniu równym II.4.4) – pisze łącznie partykułę nie z przysłówkami utworzonymi od przymiotników II.4.4) – pisze łącznie partykułę nie z imiesłowami przymiotnikowymi II.4.4) |
||
– pisownia wyrazów nieodmiennych | – zna i stosuje w praktyce zasady pisowni wyrazów nieodmiennych II.4.4) | ||
– wymiana głosek |
– wykorzystuje przy zapisie wiedzę o wymianie głosek w wyrazach pokrewnych oraz w tematach fleksyjnych wyrazów odmiennych II.4.1)
|
||
znaki interpunkcyjne – cudzysłów |
– poprawnie przytacza cudze wypowiedzi, stosując cudzysłów II.4.2) |
||
III. Tworzenie wypowiedzi 1. Elementy retoryki |
|||
Materiał nauczania | Zagadnienia (pojęcia, terminy) | Przewidywane osiągnięcia Uczeń: | |
– teksty pisane – wypowiedzi ustne |
– środki retoryczne – akapit – teza – hipoteza – argument |
– zna podstawowe środki retoryczne III.1.1) – funkcjonalnie wykorzystuje środki retoryczne III.1.1) – rozumie oddziaływanie środków retorycznych na odbiorcę III.1.1) |
|
– kontrargument
|
– gromadzi materiał rzeczowy potrzebny do tworzenia wypowiedzi III.1.2) – porządkuje materiał rzeczowy potrzebny do tworzenia wypowiedzi III.1.2) – redaguje plan kompozycyjny własnej wypowiedzi III.1.2) – tworzy wypowiedź, stosując kompozycję odpowiednią do danej formy gatunkowej III.1.3) – tworzy wypowiedź, stosując zasady spójności językowej między akapitami III.1.3) – rozumie rolę akapitów jako spójnych całości myślowych w tworzeniu wypowiedzi pisemnych III.1.3) – stosuje rytm akapitowy (przeplatanie akapitów dłuższych i krótszych) III.1.3) – zna zasady dotyczące tworzenia tezy, hipotezy oraz argumentów III.1.4) – wykorzystuje znajomość zasad tworzenia tezy i hipotezy oraz argumentów przy tworzeniu rozprawki oraz innych tekstów argumentacyjnych III.1.4) – formułuje tezy i hipotezy III.1.4) – gromadzi argumenty i kontrargumenty III.1.4) – odróżnia przykład od argumentu III.1.5) – przeprowadza wnioskowanie jako element wywodu argumentacyjnego III.1.6) – zgadza się z cudzymi poglądami III.1.7) – polemizuje z cudzymi poglądami, rzeczowo uzasadniając własne zdanie III.1.7) |
III. Tworzenie wypowiedzi 2. Mówienie i pisanie |
|
Zagadnienia (pojęcia, terminy) | Przewidywane osiągnięcia Uczeń: |
– recenzja – rozprawka – streszczenie |
– tworzy wypowiedzi pisemne w następujących formach gatunkowych: – recenzja książki III.2.1) – recenzja filmu III.2.1) – recenzja spektaklu teatralnego III.2.1) – rozprawka III.2.1) – podaje cechy gatunkowe rozprawki III.2.1) – formułuje tezy i hipotezy III.2.1) – gromadzi argumenty i kontrargumenty III.2.1) – określa rolę poszczególnych elementów w rozprawce III.2.1) – posługuje się słownictwem i stylem charakterystycznym dla rozprawki III.2.1) – podejmuje próbę głosowej interpretacji recytowanych / wygłaszanych tekstów III.2.4) – formułuje pytania do tekstu III.2.3) – skraca teksty III.2.2) – rozbudowuje teksty III.2.2) – streszcza teksty III.2.2) |
IV. Samokształcenie Uczeń: | |
– bierze udział w życiu kulturalnym swojego regionu IV.3) – rzetelnie korzysta z informacji IV.1) – rozwija swoje uzdolnienia IV.2) – rozwija swoje zainteresowania IV.2) – uczestniczy w projektach edukacyjnych (np. tworzy różnorodne prezentacje, projekty wystaw, realizuje krótkie filmy z wykorzystaniem technologii multimedialnych) IV.4) |
– pogłębia swoją wiedzę przedmiotową IV.5)
– uczestniczy w konkursach / olimpiadach przedmiotowych IV.5)
– prezentuje wyniki swojej samodzielnej pracy IV.6)
– uczy się systematycznie IV.7)
KLASA VIII | ||
Uczeń spełnia wymagania określone dla klas IV–VII, a ponadto | ||
I. Kształcenie literackie i kulturowe 1. Czytanie utworów literackich |
||
Materiał nauczania | Zagadnienia (pojęcia, terminy) | Przewidywane osiągnięcia Uczeń: |
utwory prozatorskie, poetyckie i dramatyczne (w tym lektura obowiązkowa i uzupełniająca) |
jak w klasie VII, a ponadto – pamiętnik – sonet – pieśń – epopeja – neologizm – eufemizm – porównanie homeryckie – inwokacja – ironia – problematyka egzystencjonalna
|
jak w klasie VII, a ponadto – podaje wyróżniki gatunkowe: pamiętnika, sonetu, pieśni, epopei I.1.2) – rozumie pojęcia: neologizm, eufemizm, porównanie homeryckie, inwokacja I.1.4) – rozpoznaje w tekście literackim: neologizm, eufemizm, porównanie homeryckie, inwokację I.1.4) – określa funkcje neologizmu, eufemizmu, porównania, inwokacji w tekstach I.1.4) – podaje przykłady neologizmów, eufemizmów I.1.4) – zna pojęcie ironii I.1.6) – rozpoznaje ironię w tekstach I.1.6) – określa funkcje ironii w tekstach I.1.6) – określa problematykę egzystencjalną w tekstach I.1.7) – prezentuje swoje przemyślenia (refleksje) na temat problematyki egzystencjonalnej zawartej w utworach I.1.7) |
I. Kształcenie literackie i kulturowe 2. Odbiór tekstów kultury |
|||
Materiał nauczania | Zagadnienia (pojęcia, terminy) | Przewidywane osiągnięcia Uczeń: | |
teksty informacyjne, publicystyczne, reklamowe, dzieła teatralne, muzyczne, plastyczne, przekazy audiowizualne programy radiowe |
jak w klasie VII, a ponadto – fotografia – rzeźba – reportaż – wywiad – felieton |
jak w klasie VII, a ponadto – podaje wyróżniki rzeźby, fotografii I.2.3) – interpretuje dzieła sztuki: rzeźbę, fotografię I.2.3) – rozpoznaje gatunki dziennikarskie: reportaż, wywiad, felieton I.2.5) – określa podstawowe cechy reportażu, wywiadu, felietonu I.2.5)
|
|
II. Kształcenie językowe 1. Gramatyka języka polskiego | |||
Zagadnienia (pojęcia, terminy) | Przewidywane osiągnięcia Uczeń: | ||
fonetyka jak w klasie VII, a ponadto – narządy mowy – głoski ustne i nosowe – głoski dźwięczne i bezdźwięczne – głoski twarde i miękkie – upodobnienia fonetyczne – uproszczenia grup spółgłoskowych – wyjątki akcentowe – zestrój akcentowy – akcent zdaniowy |
jak w klasie VII, a ponadto – zna narządy mowy II.1.1) – wie, jak dochodzi do powstawania głosek ustnych i nosowych, dźwięcznych i bezdźwięcznych, twardych i miękkich II.1.1) – wyjaśnia mechanizm upodobnień fonetycznych II.1.1) – wyróżnia rodzaje upodobnień pod względem dźwięczności: udźwięcznienia, ubezdźwięcznienia II.1.1) – wyróżnia rodzaje upodobnień w zależności od kierunku przebiegu upodobnienia: upodobnienia postępowe, upodobnienia wsteczne II.1.1) – wie, na czym polega zjawisko ubezdźwięcznienia w wygłosie II.1.1) |
||
– podaje przykłady upodobnień fonetycznych II.1.1) – rozumie rozbieżności między mową a pismem wynikające z upodobnień fonetycznych II.1.1) – rozumie mechanizm uproszczeń grup spółgłoskowych II.1.1) – podaje przykłady uproszczeń grup spółgłoskowych II.1.1) – zna wyjątki akcentowe II.1.7) – wie, na czym polega zestrój akcentowy II.1.7) – podaje przykłady wyrazów bez samodzielnego akcentu II.1.7) – stosuje w praktyce zasady dotyczące wyjątków od reguły polskiego akcentu II.1.7) – wyjaśnia zjawisko akcentu zdaniowego II.1.7) |
|||
II. Kształcenie językowe 2. Zróżnicowanie języka |
|||
Materiał nauczania | Zagadnienia (pojęcia, terminy) | Przewidywane osiągnięcia Uczeń: | |
teksty kultury: – utwory poetyckie, prozatorskie, dramatyczne (w tym lektura obowiązkowa i uzupełniająca) – teksty informacyjne, publicystyczne, reklamowe
|
jak w klasie VII, a ponadto – archaizm – kolokwializm – wyraz rodzimy – wyraz zapożyczony – nazwy osobowe – nazwy miejscowe – treść wyrazu – zakres wyrazu – styl – rodzaje stylów |
jak w klasie VII, a ponadto – rozpoznaje w tekstach terminy naukowe II.2.1) – wie, czym są archaizmy II.2.1) – podaje przykłady archaizmów – wyjaśnia, na czym polega archaizacja języka II.2.1) – wie, czym jest kolokwializm II.2.1) – podaje przykłady kolokwializmów II.2.1) – rozumie pojęcia: wyraz rodzimy, wyraz zapożyczony II.2.1) – rozpoznaje wyrazy rodzime i zapożyczone II.2.1) – podaje przykłady wyrazów rodzimych i zapożyczonych II.2.1) |
|
– rozpoznaje nazwy osobowe II.2.2) – używa poprawnych form gramatycznych imion, nazwisk II.2.2) – rozpoznaje nazwy miejscowe II.2.2) – odróżnia nazwy osobowe od nazw miejscowych II.2.2) – zna rodzaje nazw miejscowych II.2.2) – używa poprawnych form gramatycznych nazw miejscowych i nazw mieszkańców II.2.2) – zna i stosuje w praktyce sposoby wzbogacania słownictwa II.2.3) – rozumie, czym jest treść i zakres znaczeniowy wyrazu II.2.6) – określa treść i zakres znaczeniowy wyrazu II.2.6) – rozumie pojęcie stylu II.2.7) – rozpoznaje styl: potoczny, urzędowy, artystyczny, naukowy, publicystyczny II.2.7) |
|||
II. Kształcenie językowe 3. Komunikacja językowa i kultura języka |
|||
Materiał nauczania | Zagadnienia (pojęcia, terminy) | Przewidywane osiągnięcia Uczeń: | |
– teksty kultury – wypowiedzi ustne | jak w klasie VII | jak w klasie VII | |
II. Kształcenie językowe 4. Ortografia i interpunkcja | |||
Zagadnienia ortograficzne i interpunkcyjne |
Przewidywane osiągnięcia Uczeń: | ||
jak w klasie VII, a ponadto | jak w klasie VII, a ponadto | ||
– różnice w pisowni samogłosek ustnych i nosowych, spółgłosek twardych i miękkich, dźwięcznych i bezdźwięcznych |
– wykorzystuje przy zapisie wiedzę o różnicach w pisowni samogłosek ustnych i nosowych II.4.3) – wykorzystuje przy zapisie wiedzę o różnicach w pisowni spółgłosek twardych i miękkich II.4.3) – wykorzystuje przy zapisie wiedzę o różnicach w pisowni spółgłosek dźwięcznych i bezdźwięcznych II.4.3) |
||
III. Tworzenie wypowiedzi 1. Elementy retoryki |
|||
Materiał nauczania | Zagadnienia (pojęcia, terminy) | Przewidywane osiągnięcia Uczeń: | |
– teksty pisane – wypowiedzi ustne |
jak w klasie VII, a ponadto – perswazja – manipulacja językowa
|
jak w klasie VII, a ponadto – rozróżnia środki perswazji i manipulacji III.1.8) – rozpoznaje środki perswazji i manipulacji w tekstach reklamowych III.1.8) – określa funkcję środków perswazji i manipulacji w tekstach reklamowych III.1.8) – wie, na czym polega manipulacja językowa III.1.9) – rozpoznaje manipulację językową III.1.9) – przeciwstawia manipulacji językowej zasady etyki wypowiedzi III.1.9) |
|
III. Tworzenie wypowiedzi 2. Mówienie i pisanie |
|||
Zagadnienia (pojęcia, terminy) | Przewidywane osiągnięcia Uczeń: | ||
jak w klasie VII, a ponadto – podanie – życiorys – CV – list motywacyjny |
jak w klasie VII, a ponadto – tworzy wypowiedzi pisemne w następujących formach gatunkowych: – podanie III.2.1) – życiorys III.2.1) |
||
– wywiad – przemówienie – parafraza
|
– CV III.2.1) – list motywacyjny III.2.1) – wywiad III.2.1) – pisze i wygłasza przemówienia III.2.1) – wie, na czym polega parafraza tekstu III.2.2) – parafrazuje teksty III.2.2) |
||
IV. Samokształcenie Uczeń: | |||
jak w klasie VII, a ponadto – szanuje prawa autorskie IV.1) – przestrzega praw autorskich IV.1) – uczestniczy w wykładach publicznych IV.5) – rozwija umiejętność krytycznego myślenia IV.8) – rozwija umiejętność formułowania opinii IV.8) |
|||
Teksty kultury i propozycje lektur
W trakcie nauki w klasach IV–VIII uczniowie powinni poznawać różne teksty kultury:
– najstarsze teksty – mitologia, fragmenty Biblii;
– źródła i teksty historyczne, np. fragmenty kronik, pamiętników, listów;
– teksty literackie: baśnie, legendy, opowiadania, utwory poetyckie i prozatorskie z klasyki dziecięcej i młodzieżowej – polskiej i światowej, utwory dramatyczne;
– teksty użytkowe;
– teksty publicystyczne – wybrane artykuły prasowe; wywiady, reportaże z pism dziecięcych i młodzieżowych;
– teksty popularnonaukowe;
– elementy dziedzictwa kulturowego – dzieła wybitnych malarzy i rzeźbiarzy polskich i światowych reprezentatywne dla danej epoki;
– polskie pieśni patriotyczne;
– audycje i słuchowiska radiowe;
– programy telewizyjne;
– przedstawienia teatralne (także Teatru Telewizji);
– filmy fabularne (przygodowe, podróżniczo-przygodowe, detektywistyczne, obyczajowe, komediowe), a wśród nich adaptacje znanych uczniom utworów literackich;
– prezentacje multimedialne;
– inne przekazy ikoniczne: fotografie, komiksy, plakaty, afisze.
Propozycje lektur dla poszczególnych klas
Klasa IV
Lektury obowiązkowe:
- Jan Brzechwa, Akademia pana Kleksa;
- Janusz Christa, Kajko i Kokosz. Szkoła latania;
- René Goscinny, Jean-Jacques Sempé, Mikołajek (wybór opowiadań) ;
- Adam Mickiewicz, Powrót taty, Pani Twardowska, Pan Tadeusz (fragmenty: zachód słońca, obłoki);
- Józef Wybicki, Mazurek Dąbrowskiego;
- wybrane podania i legendy polskie, w tym o Lechu, Piaście, Kraku i Wandzie;
- wybrane baśnie polskie i europejskie, w tym: Charles Perrault, Kopciuszek; Aleksander Puszkin, Bajka o rybaku i rybce;
- wybrane wiersze Władysława Bełzy, Jana Brzechwy, Joanny Kulmowej, Juliana Tuwima, Jana Twardowskiego;
- pieśni i piosenki patriotyczne.
Lektury uzupełniające:
Dwie pozycje książkowe w całości. Do wyboru spośród następujących:
- Adam Bahdaj, Kapelusz za 100 tysięcy;
- Janusz Korczak, Król Maciuś Pierwszy;
- Selma Lagerlöf, Cudowna podróż;
- Andrzej Maleszka, Magiczne drzewo; Ewa Nowak, Pajączek na rowerze.
Inne utwory literackie i teksty kultury przynależne do teatru, filmu, muzyki, sztuk plastycznych i audiowizualnych wybrane przez nauczyciela.
Klasa V
Lektury obowiązkowe:
- Ferenc Molnar, Chłopcy z Placu Broni;
- Clive Staples Lewis, Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa;
- Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz (fragmenty: zwyczaje i obyczaje);
- Juliusz Słowacki, W pamiętniku Zofii Bobrówny;
- Ignacy Krasicki, wybrane bajki;
- wybrane mity greckie: o powstaniu świata, o Prometeuszu, o Syzyfie, o Demeter i Korze, o
Dedalu i Ikarze, o Heraklesie, o Tezeuszu i Ariadnie, o Orfeuszu i Eurydyce;
- Biblia (stworzenie świata i człowieka, wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym o siewcy, o talentach, o pannach roztropnych, o miłosiernym Samarytaninie);
- wybrane wiersze Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Czesława Miłosza, Leopolda Staffa;
- pieśni i piosenki patriotyczne.
Lektury uzupełniające:
Dwie pozycje książkowe w całości. Do wyboru spośród następujących: Mark Twain, Przygody Tomka Sawyera;
- Frances Hodgson Burnett, Tajemniczy ogród;
- Olaf Fritsche, Skarb Troi;
- Lewis Carroll, Alicja w Krainie Czarów;
- Sat-Okh, Biały Mustang;
- Henryk Sienkiewicz, Janko Muzykant;
- Lucy Maud Montgomery, Ania z Zielonego Wzgórza;
- Małgorzata Musierowicz, wybrana powieść.
Inne utwory literackie i teksty kultury przynależne do teatru, filmu, muzyki, sztuk plastycznych i audiowizualnych wybrane przez nauczyciela.
Klasa VI
Lektury obowiązkowe:
- Henryk Sienkiewicz, W pustyni i w puszczy;
- John Ronald Reuel Tolkien, Hobbit, czyli tam i z powrotem;
- Rafał Kosik, Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi;
- Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz (fragmenty: polowanie i koncert Wojskiego) ;
- Bolesław Prus, Katarynka;
- wybrane wiersze Zbigniewa Herberta, Tadeusza Różewicza, Anny Kamieńskiej;
- pieśni i piosenki patriotyczne.
Lektury uzupełniające:
Dwie pozycje książkowe w całości. Do wyboru spośród następujących:
- Marcin Kozioł, Skrzynia Władcy Piorunów; Stanisław Lem, Cyberiada
- Kornel Makuszyński, wybrana powieść;
- Karol May, Winnetou;
- Edmund Niziurski, Sposób na Alcybiadesa;
- Alfred Szklarski, wybrana powieść;
- Aleksander Dumas, Trzej muszkieterowie;
- Joseph Rudyard Kipling, Księga dżungli;
- wybrane pozycje z serii Nazywam się…
Inne utwory literackie i teksty kultury przynależne do teatru, filmu, muzyki, sztuk plastycznych i audiowizualnych wybrane przez nauczyciela.
Klasa VII
Lektury obowiązkowe:
- Charles Dickens, Opowieść wigilijna;
- Aleksander Fredro, Zemsta;
- Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec;
- Antoine de Saint–Exupéry, Mały Książę;
- Juliusz Słowacki, Balladyna;
- Melchior Wańkowicz, Ziele na kraterze
- Sławomir Mrożek, Artysta;
- Ignacy Krasicki, Żona modna;
- Adam Mickiewicz, Reduta Ordona, Śmierć Pułkownika, Świtezianka, II część Dziadów;
- Jan Kochanowski, wybór fraszek, wybór trenów (Tren I, Tren V, Tren VII, Tren VIII);
- wybrane wiersze poetów wskazanych w klasach IV–VI;
- wybrane wiersze Cypriana Norwida, Bolesława Leśmiana, Wisławy Szymborskiej, Kazimierza Wierzyńskiego, Jana Lechonia.
Lektury uzupełniające:
Dwie pozycje książkowe w całości. Do wyboru spośród następujących:
- Agatha Christie, Tajemniczy przeciwnik
- Nancy H. Kleinbaum, Stowarzyszenie Umarłych Poetów;
- Jan Paweł II, Przekroczyć próg nadziei
- Henryk Sienkiewicz, Krzyżacy;
- Melchior Wańkowicz, Monte Cassino
- Karolina Lanckorońska, Wspomnienia wojenne 22 IX 1939–5 IV 1945 (fragmenty).
Inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela, w tym wiersze poetów współczesnych i reportaże.
Klasa VIII
Lektury obowiązkowe:
- Henryk Sienkiewicz, Quo vadis;
- Stefan Żeromski, Syzyfowe prace;
- Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz (całość);
- Henryk Sienkiewicz, Latarnik;
- Adam Mickiewicz, Sonety krymskie (wybrany sonet);
- Melchior Wańkowicz, Tędy i owędy (wybrany reportaż);
- Jan Kochanowski, wybór pieśni;
- Jan Sztaudynger, fraszki;
- Stanisław Jerzy Lec, aforyzmy;
- wybrane wiersze poetów wskazanych w klasach IV–VI;
- wybrane wiersze Jerzego Lieberta, Jarosława Marka Rymkiewicza, Mariana Hemara,
Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Stanisława Barańczaka.
Lektury uzupełniające:
Dwie pozycje książkowe w całości. Do wyboru spośród następujących:
- Miron Białoszewski, Pamiętnik z powstania warszawskiego
- Ernest Hemingway, Stary człowiek i morze;
- Eric-Emmanuel Schmitt, Oskar i pani Róża;
- Arkady Fiedler, Dywizjon 303;
- Barbara Kosmowska, Pozłacana rybka.
Inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela, w tym wiersze poetów współczesnych i reportaże.
LEKTURY według starej podstawy programowej:
Klasa IV
Klasa V
Klasa VI
- L. M. Montgomery „Ania z Zielonego Wzgórza”
- K. Makuszyński „Szatan z siódmej klasy”
- I. Jurgielewiczowa „Ten obcy”
- E. Niziurski „Sposób na Alcybiadesa”
- S. Lem „Bajki robotów”
- M. Twain „Przygody Tomka Sawyera”
VII PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW EDUKACYJNYCH
Stosowanie różnorodnych metod i technik nauczania, a szczególnie aktywizujących pracę uczniów, np. :
1. Rysowanie rebusów, zgadywanek ry
5. Odgrywanie scenek (przygotowanych sunkowych, komiksów, plakatów podsumowujących określony dział czy semestr.
2. Tworzenie ilustracji do tekstów prozatorskich i poetyckich.
3. Stosowanie schematów graficznych, ilustrujących powiązania zdarzeń w fabule, oraz tabel czy grafów.
4. Sporządzanie map myśli. wcześniej lub improwizowanych; mimicznych albo mówionych; z wykorzystaniem rekwizytów, dekoracji, kostiumów).
6. Układanie pytań do wywiadu, uzupełnianie niepełnego wywiadu – zawierającego jedynie pytania lub tylko odpowiedzi.
7. Poprawianie błędnie napisanych tekstów.
8. Opisywanie rysunków, dzieł malarskich, fotografii.
9. Prowadzenie dyskusji i debat.
VIII SPOSOBY WYSTAWIANIA OCENY SEMESTRALNEJ / KOŃCOWEJ
Ocena wystawiana będzie jako średnia ważona.
Stosuje się określoną wagę
- praca klasowa – 6
- sprawdzian ( w tym sprawdzian ortograficzny )– 5
- praca samodzielna (testy z czytania, prace redagowane na lekcji, zadania wykonywane samodzielnie w trakcie lekcji) – 5
- praca domowa – 3
- aktywność na lekcji – 3
- aktywność pozalekcyjna – 3
kartkówka -3
IX. EWALUACJA PSO
Ewaluacja ma na celu określenie efektów pracy dydaktycznej i wychowawczej, na którą mają wpływ: nauczyciel, uczniowie, rodzice.
1. Ewaluacja dokonywana będzie raz w roku.
2. Informacje zbierane będą:
- na podstawie wyników prac klasowych
- poprzez rozmowy z uczniami i rodzicami
Nauczyciel przekazuje uczniowi komentarz pracy zawierająca następujące treści
Imię i nazwisko ucznia: ...............................
Data sprawdzianu/ pracy klasowej: ....................................................................
Dział: ...............................................................................................
Ocena : ........................................
Sprawdzeniu podlegało | Uwagi/punkty | |||
wiadomości | P |
1………………………………………………….. 2………………………………….…………........ 3………………………………………………….. |
||
…………………………………………….......... ……………………………………………………. …………………………………………………… |
||||
umiejętności | PP |
1…………………………………………………. …………………………………………………… …………………………………………………… |
||
1………………………………………………….. …………………………………………………….. …………………………………………………….. |
Arkusz obserwacyjny Praca w zespole
Imię i nazwisko: …………………………………………………………………
Grupa: …………………………………………………………………………..
Kryteria oceny | Liczba punktów |
Uczeń chętnie podejmuje współpracę z innymi. | 2 |
Uczeń czuje się odpowiedzialny za rezultat pracy zespołu. | 2 |
Uczeń jest zaangażowany w pracę zespołu do końca realizacji ćwiczenia. | 1 |
Uczeń odpowiedzialnie wykonuje powierzone zadania. | 2 |
Uczeń życzliwie zachęca innych do pracy. | 1 |
Uczeń ma ciekawe pomysły. | 2 |
Uczeń liczy się ze zdaniem innych. | 1 |
Uczeń grzecznie odnosi się do innych. | 1 |
Uczeń umie słuchać innych. | 2 |
Uczeń pomaga innym w pracy. | 1 |
Uczeń przeszkadza innym w pracy. | -2 |
Uczeń nie chce pomóc innym w pracy. | -2 |
Uczeń nie wykonuje rzetelnie powierzonych zadań. | -1 |
Uczeń w sposób agresywny narzuca innym swoje przekonania i poglądy. | -1 |
Uczeń lekceważy i wyśmiewa innych. | -2 |
Uczeń nie przyjmuje krytyki. | -1 |
Suma punktów |
Punktacja
14 p. – celujący
13–10 p. – bardzo dobry
9–6 p. – dobry
5–4 p. – dostateczny
3–1 p. – dopuszczający
poniżej 1 p. – niedostateczny
b) Plakat
Kiedy dzieci przygotowują plakaty lub afisze, poziom ich wykonania bywa bardzo różny. Wcześniejsze wręczenie uczniom tabeli kryteriów oceny takiej pracy uświadomi im, co będzie brane pod uwagę przy ocenie, i wyznaczy pewien poziom realizacji zadania. Jeśli nauczyciel chciałby zastosować taką tabelę do oceny plakatu podsumowującego dane zagadnienie, konkretną lekturę, omówiony dział bądź wiadomości z całego semestru, musiałby uzupełnić ją o kryterium „znajomość treści”.
Tabela kryteriów oceny plakatu
Stopień szkolny | Kryteria oceny | ||
przekaz | pomysł | wykonanie | |
6 |
- jasny - zrozumiały - jednoznaczny - właściwie dobrana symbolika |
- oryginalny - niepowtarzalny - dowcipny |
- plakat o przemyślanej kompozycji, robiącej wrażenie na odbiorcy - praca ciekawa pod względem użytej techniki - plakat wykonany dużym nakładem pracy |
5 | - jasny |
- ciekawy - intrygujący |
- plakat o ciekawej kompozycji - starannie wykonane rysunki i litery |
4 | - budzący wątpliwości |
- tradycyjny - stereotypowy - schematyczny |
- staranna kompozycja pracy - plakat poprawnie wykonany |
3 | - trudny do odczytania |
- nieciekawy - mało pomysłowy |
- plakat niezbyt starannie wykonany - praca nierobiąca dobrego wrażenia na odbiorcy |
2 |
- nieczytelny - niejasny lub o wulgarnej treści - rażący uczucia odbiorców |
- wyraźny brak koncepcji - pomysł zaczerpnięty np. z mediów - brak własnej interpretacji pomysłu |
- praca niewykończona - plakat nieestetyczny - niestaranne wykonanie |
1 | - niezrozumiały dla odbiorców | - brak pomysłu | - plakat wyjątkowo niedbale wykonany |
c) Dyskusja
Tabela kryteriów oceny udziału w dyskusji klasowej
Stopień szkolny |
Kryteria oceny Uczeń: |
6 |
- aktywnie uczestniczy w dyskusji - wypowiada się na temat - jego wiedza wykracza poza obowiązujący zakres treści - używa rzeczowych argumentów - nie przerywa innym - nie obraża nikogo - nie monopolizuje dyskusji, lecz zachęca do niej innych - formułuje zdania poprawne pod względem stylistycznym - używa ze zrozumieniem pojęć i terminów |
5 |
- często zabiera głos - nie przerywa innym - mówi na temat - wykazuje dużą znajomość problematyki - wypowiada się rzeczowo i jasno - nie obraża innych - podaje słuszne argumenty - formułuje zdania poprawne pod względem stylistycznym - używa ze zrozumieniem pojęć i terminów |
4 |
- dość często zabiera głos - raczej nie przerywa innym - czasami używa mniej przekonujących argumentów - nie obraża innych |
3 |
- przerywa innym - nie ma przekonujących argumentów - jego wypowiedzi świadczą o niepełnej znajomości problematyki - czasem mówi nie na temat - niekiedy popełnia błędy językowe |
2 |
- rzadko zabiera głos - nie zawsze jasno formułuje argumenty - mówi nie na temat - jego wypowiedzi świadczą o nieznajomości problematyki - nie potrafi budować poprawnych stylistycznie zdań |
1 |
- nie bierze udziału w dyskusji - przeszkadza - nie potrafi odpowiedzieć na zadane pytania |
d) Głośne czytanie
Tabela kryteriów oceny głośnego czytania
Stopień szkolny |
Kryteria oceny Uczeń: |
6 |
- czyta bardzo płynnie, pewnym głosem, wyraźnie, dbając o poprawną i staranną artykulację głosek, wystarczająco głośno i w tempie pozwalającym słuchaczom - nie myli się - dba o intonację, czyli zmienia głos w zależności od form i charakteru czytanych zdań - potrafi barwą głosu oddać emocje opisane w tekście - sugestywnie akcentuje ważne wyrazy, zwracając uwagę słuchacza na istotne treści - stosuje pauzy logiczne pozwalające na lepsze zrozumienie czytanego tekstu |
5 |
- czyta płynnie, pewnym głosem, wyraźnie, dbając o poprawną i staranną artykulację głosek, wystarczająco głośno i w tempie pozwalającym słuchaczom na zrozumienie treści czytanego tekstu - nie myli się - dba o intonację, czyli zmienia głos w zależności od form i charakteru czytanych zdań - potrafi barwą głosu oddać emocje opisane w tekście - sugestywnie akcentuje ważne wyrazy, zwracając uwagę słuchacza na istotne treści - stosuje pauzy logiczne pozwalające na lepsze zrozumienie czytanego tekstu |
4 |
- czyta dosyć płynnie, ale w nierównym tempie (zbyt szybko lub zbyt wolno), czasami skupiając uwagę na odczytaniu pojedynczego, zwłaszcza dłuższego wyrazu - nie dba o modulację głosu, różnicowaniu jego tonu i barwy - zapomina o oddawaniu głosem ładunku emocjonalnego zawartego w tekście - nie pamięta o stosowaniu pauz |
3 |
- skupia swoją uwagę na odczytaniu wyrazów, a nie na rozumieniu treści zdań - czyta wolno lub zbyt szybko, niepewnym głosem, niewyraźnie, czasami „zacina się” i wraca do poprzedniej części tekstu - myli litery w wyrazach i zmienia końcówki słów - czyta cicho, monotonnie - nie moduluje głosu - nie zwraca uwagi na znaki interpunkcyjne |
2 |
- czyta bardzo wolno, sylabizując - błędnie odczytuje wyrazy lub je opuszcza - skupia się na odczytaniu poszczególnych wyrazów, a nie na treści tekstu |
1 |
- czyta bardzo niewyraźnie - odczytuje poszczególne sylaby, niekiedy łączy je w wyrazy, nie budując z nich zdań - nie rozumie sensu czytanego tekstu |