12 przykazań dla rodzica:

1. Traktuj naukę dziecka jako rzecz świętą.

Nie przerywaj mu, nie wołaj do telefonu, wyłącz wszelkie źródła dźwięku. Mów, że: dajesz mu kanapki z rybą, że musi spać dziewięć godzin, być dotleniony itp., żeby mógł się lepiej skoncentrować w szkole. Niech dziecko widzi, że traktujesz to bardzo poważnie.

2. Zarządź, że wszystkie dzieci uczą się w tym samym czasie.

Niech żadne wtedy nie ogląda telewizji i nie gra na komputerze, a telefony będą wyciszone. To podstawowy błąd rodziców: pozwolić, by jedno z dzieci się bawiło, gdy drugie się uczy.

3. Pokaż, jak bardzo cenisz rozwijanie pasji.

Samodzielnie napisany referat, reesearch w książkach i internecie, zrobienie makiety – takie działania przyniosą dziecku więcej korzyści i satysfakcji niż przesiedzenie ośmiu lekcji w szkole.

4. W dni wolne staraj się rozszerzać wiedzę dziecka.

Daj mu okazję, żeby błysnęło w domu tym, czego się nauczyło w szkole. Zabierz je do muzeum. Jeśli teraz uczy się o  skałach, niech to będzie Muzeum Ziemi. Poznaje muzykę Chopina? Wykorzystaj to jako okazję do wyjazdu do Żelazowej Woli.

5. Naucz dziecko traktować naukę jak wyzwanie.

Pokazuj mu, jak wartościowe jest robienie czegoś, czego jeszcze nigdy się nie robiło, a co wydaje się trudne. Np. piecz ciasta, które wydają się skomplikowane do zrobienia, rozwiązuj najtrudniejsze krzyżówki.

6. Wpajaj mu pogląd, że mądrość to coś, nad czym trzeba pracować.

Jeśli uważasz, że ludzie po prostu rodzą się inteligentni albo nie, nie licz na to, że twoje dziecko będzie lubiło się uczyć. Po co ma to robić, skoro i tak od tego IQ mu nie wzrośnie?

7. Oceniając ludzi zmień kryterium. Na kryterium mądrości.

„Marek jest bardzo mądry, prawda? Dużo czyta”. Kładź nacisk na wytrwałość, a nie na efekty.

8. Chwal dziecko za prawdziwy wysiłek i upór.

Nigdy nie szafuj lekko rozdawanymi pochwałami i nie zachęcaj dziecka do oszukiwania dla uśpienia poczucia winy.

9. Uważaj, jakie bajki czytasz maluchowi.

Większość naszych tradycyjnych bajek swoją fabułę opiera na szczęśliwym przypadku, czyli sukces bohatera zależy od ślepego losu. Nie czytaj dziecku, że księżniczkę uwiezioną w wieży uwolnił książę, ale o tym, że przez wiele lat plotła linę z pajęczyny i sama się uwolniła.

10. Jak najczęściej mów dziecku o swoich błędach.

I o tym, jak bardzo pomogły ci się nauczyć czegoś nowego. Wspominaj je z przyjemnością i mów, że były szansą do pokazania twojej wytrwałości.

11. Nie chwal dziecka za byle co, bo zrozumie, że masz niskie oczekiwania i nie cenisz wysiłku.

W Europie mamy prawdziwą obsesję na punkcie poczucia wartości i chwalimy dzieci bez opamiętania, za wszystko. Gdy coś im przychodzi łatwo albo zrobiły byle jak i zostaną pochwalone – zniechęcą się do nauki.

12. Podkreślaj sukcesy, zamiast braków.

Jeśli dziecko ma ogromne problemy z jednym przedmiotem, zachęć je, by na lodówce pojawiła się kartka: „Co już umiem”. Codziennie przed snem zapiszcie na niej to, czego dziś dziecko się dobrze nauczyło oraz to, w czym już jest kompetentne. Nawet jeśli to będą tylko dwie daty lub cztery słówka czy jedna definicja. Zwróć uwagę dziecka, jak szybko kartka się zapełniała, o ile stał się mądrzejszy przez te kilka dni.

Ewa Nowak – pedagog, terapeutka, autorka książek dla dzieci i młodzieży, prowadząca warsztaty dla rodziców w ramach Akademii Zwierciadła.

 

Szanowni Państwo,

znaleźliśmy się w nowej sytuacji. Większość z nas nie ma żadnych doświadczeń, jak sobie radzić w nowej rzeczywistości. Przede wszystkim konieczne jest stosowanie się do pozostawania w domu i unikaniu kontaktów bezpośrednich z innymi osobami. Zajęcia w szkole zostały odwołane – zwolnienie z przychodzenia do szkoły nie jest tożsame ze zwolnieniem z uczenia się.

Oficjalny komunikat brzmi: „to nie są ferie”.

Podejmowane jest nauczanie zdalne. Taka forma jawi się jako działanie zastępcze wobec klasycznego uczenia się na lekcjach w klasie. Jednakże jest ona równie skuteczna w zdobywaniu wiedzy i niejednokrotnie bardziej skuteczna.

Uczenie się jest dość skomplikowanym procesem. Zaangażowane są w niego wszystkie procesy poznawcze i bez optymalnego ich uregulowania będziemy uczyć się wolniej, z trudnościami.

Obecna sytuacja jest zupełnie nowa, przynajmniej dla większości uczniów.

Wymaga samodzielnego uczenia się, bez konieczności odbywania „rytuału” chodzenia do szkoły, uczestniczenia w lekcjach. Zaletą uczenia się w domu jest daleko zindywidualizowanie tego procesu, znane doskonale uczniom, którzy posiadają wskazanie do indywidualnego nauczania. Należy podkreślić, że przynosi to wymierne efekty w postaci skuteczniejszego przyswajania wiedzy i tym samym uzyskiwania wyższych ocen. Praktyka wskazuje, iż uczniowie podlegający indywidualnej formie nauczania otrzymują znacząco wyższe oceny. Jednym z istotnych czynników takiej sytuacji jest pozostawanie w relacji z nauczycielem 1:1 i ma to bardziej formę konsultacji i korepetycji niż uczestniczenie w lekcjach w grupie w klasie.

Zdalne nauczanie wymaga od ucznia zaangażowania procesów poznawczych na optymalnym poziomie a kolejnym warunkiem odnoszenia sukcesów jest systematyczność – realizowanie poleceń i zadań krok po kroku, zgodnie z zaleceniami nauczyciela prowadzącego.

Można założyć, że wszyscy uczniowie posiadają swoje miejsce do nauki, włącznie z możliwością korzystania z komputera z dostępem do Internetu. To jest warunek niezbywalny do prowadzenia nauczania zdalnego. Warto ustalić z domownikami, że korzystanie z komputera przez kilka godzin dziennie jest w obecnej sytuacji konieczne. Najlepiej jest przyjąć stałe godziny użytkowania sprzętu. Dobrze jest, kiedy to są godziny poranne i przedpołudniowe (ok. 9-10 do 12-13). Wtedy jesteśmy najbardziej aktywni a nasz układ nerwowy jest optymalnie wydajny. Oczywiście nie są to sztywne godziny pobierania nauki. Jest to wskazanie a nie polecenie.

W miarę możliwości należy się odizolować od zewnętrznych czynników, które wpływają zakłócająco na proces uczenia się. Chodzi i stworzenie sobie komfortu maksymalnej koncentracji uwagi, która jest konieczna do sprawnego działania pozostałych procesów poznawczych. Dalej należy wykonywać polecenia nauczycieli, wypełniać zadania i wskazania. To są warunki konieczne i niezbędne do skutecznego uczenia się.

Janusz Kuśmierczyk
Psycholog szkolny

Szanowni Państwo.
Właśnie ogłoszono w Polsce STAN EPIDEMII !
Szkoły pozostaną zamknięte do Wielkanocy.
Nadal będziemy kontynuować zdalne nauczanie. Na chwilę obecną nie mogę powiedzieć nic więcej. Jak tylko zostanie wydane Rozporządzenie MEN w tej sprawie, poinformuję Państwa o tym, jak będą wyglądały najbliższe tygodnie zdalnego nauczania.
Dziś serdecznie WSZYSTKIM RODZICOM dziękuję za wyrozumiałość i współpracę, to naprawdę bardzo ważne.Dziękuję też DZIECIOM, są naprawdę dzielne i świetnie sobie radzą ze zdalnym nauczaniem. Wiem, że organizowane są grupy na Whats App i Messengerze, i wiem też, że komunikacja działa coraz lepiej. Jestem przekonana, że razem poradzimy sobie w tej wyjątkowo trudnej sytuacji.
Dziękuję też NAUCZYCIELOM, wiem jak jest trudno i doceniam Wasze zaangażowanie.
W razie pytań i jakiejkolwiek potrzeby, proszę kontaktować się ze mną lub nauczycielami, wychowawcami - pomożemy w miarę naszych możliwości.

APELUJĘ TEŻ O ROZWAGĘ I W MIARĘ MOŻLIWOŚCI O POZOSTANIE W DOMACH.
Łączę wyrazy szacunku.
Wszystkim życzę ZDROWIA.
Izabela Sańko

Dzieci się uczą i młodzież się uczy. Rodzicu, i Ty poświęć trochę czasu na naukę, Wychowanie dzieci nie jest proste, ale mamy 10 wskazówek, które Ci pomogą. Centrum Rozwoju Lokalnego - organizator ogólnopolskiej akcji edukacyjnej "Dzieci uczą rodziców" kontynuując swoją misję wspierania edukacji najmłodszych, a także wsparcia rodziców w procesie wychowania swoich pociech, przygotowało kolejny materiał wideo z poradami. Film "Wychowanie dzieci – 10 porad psychologa" to materiał, który podejmuje 10 bardzo ważnych kwestii dotyczących wychowania dzieci. W roli przewodnika psycholog mgr Beata Liwowska.

Link do filmu: https://youtu.be/HxbYRBAKs7U

 

Korzystając z okazji przypominamy, że na stronie internetowej Centrum Rozwoju Lokalnego do pobrania są darmowe materiały do nauki w domu. Nowe materiały będą się ukazywać w każdą środę i każdy piątek aż do czasu, gdy szkoły i przedszkola wznowią funkcjonowanie.

Link do materiałów: https://crl.org.pl/2020/03/12/dzieci-ucza-rodzicow-w-domu/

 

 

SZANOWNI PAŃSTWO.

NINIEJSZYM INFORMUJĘ, ŻE W WYNIKU POSTĘPOWANIA REKRUTACYJNEGO DO KLASY I SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 2 W KROŚNIE ODRZAŃSKIM NA ROK SZKOLNY 2020/2021 ZAKWALIFIKOWANO DO PRZYJĘCIA TYLKO DZIECI ZAMIESZKAŁE W OBWODZIE NASZEJ SZKOŁY.

DZIECI ZAMIESZKAŁE POZA OBWODEM NASZEJ SZKOŁY NIE ZOSTAŁY ZAKWALIFIKOWANE DO PRZYJĘCIA.

JEDNOCZEŚNIE INFORMUJĘ, ŻE DZIECI NIEZAKWALIFIKOWANE MOGĄ SIĘ UBIEGAĆ O PRZYJĘCIE W POSTĘPOWANIU  UZUPEŁNIAJACYM OD 10  SIERPNIA 2020r.

W RAZIE PYTAŃ,ZE WZGLĘDU NA ZAISTNIAŁĄ SYTUACJĘ EPIDEMICZNĄ, PROSZĘ O KONTAKT TELEFONICZNY W GODZINACH 8.00 - 15.00

OTO TELEFONY: 683835243 lub 510375844.

POTWIERDZENIE WOLI PRZYJĘCIA DZIECKA DO SZKOŁY PROSZE PRZESYŁAĆ DROGĄ MAILOWĄ NA ADRES : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

IZABELA SAŃKO

 

Pasma edukacyjne TVP, TVP ABC i TVP Kultura – propozycje dla uczniów i nauczycieli

Od poniedziałku, 16 marca br. TVP, TVP ABC oraz TVP Kultura rozpoczynają emisję specjalnych pasm edukacyjnych dla dzieci i młodzieży. Oferta zawiera nie tylko filmy fabularne, dokumentalne, propozycje publicystyczne, ale również produkcje Teatru Telewizji, dostosowane do podstawy programowej. Zachęcamy do uwzględnienia materiałów prezentowanych na kanałach Telewizji Polskiej do zdalnej pracy z uczniami w czasie zawieszenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych w szkołach.

Pasmo edukacyjne w TVP ABC

Już od ubiegłego tygodnia kanał TVP ABC w godzinach 8:00-13:00 emituje codzienne, edukacyjne pasmo dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Programy te nie są przerywane reklamami. Wśród wielu propozycji jest m.in. codzienny program „Al-chemik”, który w przystępny sposób wyjaśnia zjawiska chemiczne i fizyczne oraz „Zaczarowany świat”, zajmujący się trudnymi pojęciami związanymi ze sztuką, teatrem i muzyką. TVP ABC ma w swojej ofercie również takie programy jak: magazyn ciekawostkowy „Teleranek”, audycję o zwierzętach „Zagadki zwierzogromadki”, program promujący czytanie książek „Zwierzaki czytaki” oraz serwis informacyjny dla najmłodszych „Studio ABC”.

Oferta programowa TVP Kultura od 16 do 20 marca 2020

W ramach swojej oferty TVP Kultura przygotowała zestawienie propozycji programowych dostosowanych do potrzeb uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Wśród nich znajdują się programy, filmy i Teatry Telewizji będące ekranizacją lektur obowiązkowychi uzupełniających. Poniżej prezentujemy godzinowy harmonogram w poszczególnych dniach od 18 do 27 marca br.

Środa 18.03.

Godz. 13:00 Literatura na ekranie – Panna nikt reż. Andrzej Wajda (1996) (99 min.)
Godz. 14:35 Baletownik – krótka forma edukacyjna o balecie (2019) ( 3 min.)
Godz. 14:45 Śladami Wielkich kompozytorów – Śladami Verdiego, cykl dokumentalny, (2012) (50 min.)
Godz. 15:35 Lekcje z literatury – Herbert – mosty – Dwie krople cykl programów publicystycznych (2018) (25 min.)
Godz. 15:50 Szlakiem miejsc niezwykłych – Pomniki historii – Szalowa, (2019) (5 min.)
Godz. 15:55 Lektura na ekranie – W pustyni i w puszczy, odc. „Ucieczka” reż. Władysław Ślesicki (1973) (50 minut)
Godz. 16:45 Baczyński, reż. Kordian Piwowarski, (2012), (65 minut)

Czwartek 19.03.

Godz. 13:00 Literatura na ekranie – Katarynka reż. Stanisław Jędryka (1967) (27 min.)
Godz. 13:25 Literatura na ekranie – Antek reż. Wojciech Fiwek (1971) (50 min.)
Godz. 14:15 Baletownik – krótka forma edukacyjna o balecie (2019) ( 3 min.)
Godz. 14:15 Śladami Wielkich kompozytorów – Śladami Beethovena, cykl dokumentalny (2012) (50 min.)
Godz. 15:30 Lekcje z literatury – Herbert – mosty – Modlitwa Pana Cogito podróżnika,  cykl programów publicystycznych (2018) (25 min.)
Godz. 15:35 Lektura na ekranie – W pustyni i w puszczy, odc. 4 „Smain”. reż. Władysław Ślesicki (1973) (50 minut).
Godz. 16:30 Daleko na północy, film animowany, reż. Remi Chaye, (2016) (80 minut)

Piątek 20.03.

Godz. 13:00 Literatura na ekranie – Hamlet reż. Franco Zeffirelli (1990) (130 min.)
Godz. 15:05 Śladami Wielkich kompozytorów – Śladami Offenbacha, cykl dokumentalny (2012) (50 min.)
Godz. 16:00 Lekcje z literatury – Herbert – mosty – Tren Fortynbrasa, cykl programów publicystycznych (2018) (25 min.)
Godz. 16:15  Lektura na ekranie - Mały książę reż. Marc Ozborne (201)(105 min.)

Poniedziałek 23.03.

Godz. 13:00 Literatura na ekranie – Złota kaczka, reż. Jerzy Sztwiertnia (1976) (45 min.)
Godz. 13:45 Baletownik – krótka forma edukacyjna o balecie, odc. 7 (2019) ( 3 min.)
Godz. 13:50 Śladami Wielkich kompozytorów – Śladami Bizeta, cykl dokumentalny (2102) (50 min.)
Godz. 14:40 Lekcje z literatury – Herbert – mosty – Raport z oblężonego miasta, cykl programów publicystycznych (2018) (25 min.)
Godz. 14:55 Lektura na ekranie  - Ogniem i mieczem, odc. 1, reż. Jerzy Hoffman (1999) (50 minut)
Godz. 15:50 Lektura na ekranie  - Ogniem i mieczem, odc. 2, reż. Jerzy Hoffman (1999) (50 minut)

Wtorek 24.03.

Godz. 13:00 Literatura na ekranie – Latarnik reż. Zygmunt SkonIeczny (1977) (53 min.)
Godz. 13:55 Baletownik, odc. 8 – krótka forma edukacyjna o balecie (2019) (3 min.)
Godz. 14:00 Śladami Wielkich kompozytorów – Śladami Berlioza, cykl dokumentalny (2012) (50 min.)
Godz. 14:50 Lekcje z literatury – Herbert – mosty –Do Marka Aureulego, cykl programów publicystycznych (2018) (25 min.)
Godz. 15:10 Szlakiem miejsc niezwykłych – Pomniki historii – Święty krzyż, (2019) (5 min.)
Godz. 15:20 Lektura na ekranie  - Ogniem i mieczem, odc. 3, reż. Jerzy Hoffman (1999) (50 minut)
Godz. 16:10 Lektura na ekranie  - Ogniem i mieczem, odc. 4, reż. Jerzy Hoffman (1999) (50 minut)
Godz. 16:55 W domu, reż. Andrzej Barański, (1975) (40 minut)

Środa 25.03.

Godz. 13:00 Literatura na ekranie – Dzieje mistrza Twardowskiego reż. Krzysztof Gradowski (1966) (96 min.)
Godz. 14:35 Baletownik, odc. 9 – krótka forma edukacyjna o balecie (2019) (3 min.)
Godz. 14:40 Śladami Wielkich kompozytorów – Śladami Pucciniego, cykl dokumentalny (2012) (50 min.)
Godz. 15:35 Lekcje z literatury – Herbert – mosty – Przesłanie Pana Cogito, cykl programów publicystycznych (2018) (25 min.)
Godz. 16:00 Szlakiem miejsc niezwykłych – Pomniki historii – Wiślica, (2019) (5 min.)
Godz. 16:10 Lektura na ekranie  Nad Niemnem, odc. 1, reż. Zbigniew Kuźmiński, (1986) (50)
Godz. 17:00 Lektura na ekranie  Nad Niemnem, odc. 2, reż. Zbigniew Kuźmiński, (1986) (50)

Czwartek 26.03.

Godz. 13:00 Literatura na ekranie – Wesele reż. Andrzej Wajda (1973) (102 min.)
Godz. 14:45 Śladami Wielkich kompozytorów – Śladami Mahlera, cykl dokumentalny (2012) (50 min.)
Godz. 15:35 Lekcje z literatury – Pojedynki stulecia – Henryk Sienkiewicz – Stefan Żeromski, cykl programów publicystycznych (2019) (25 min.)
Godz. 16:10 Lektura na ekranie  Nad Niemnem, odc. 3, reż. Zbigniew Kuźmiński, (1986) (50)
Godz. 17:00 Lektura na ekranie  Nad Niemnem, odc. 4, reż. Zbigniew Kuźmiński, (1986) (50)

Piątek 27.03.

Godz. 13:00 Literatura na ekranie – Mobi Dick reż. John Huston (1956) (110 min.)
Godz. 14:55 Śladami Wielkich kompozytorów – Śladami Liszta, cykl dokumentalny (2012) (50 min.)
Godz. 15:45 Lekcje z literatury  - Pojedynki Stulecia – Tadeusz Dołęga – Mostowicz – Witold Gombrowicz – cykl programów publicystycznych (2019) (25 min.)
Godz. 16:10 Awantura o Basię ,reż. Kazimierz Tarnas(1995) (105 min.)

Specjalne kolekcje dla dzieci i młodzieży na TVP Vod

Dodatkowym działaniem podjętym przez Telewizję Polską jest udostępnienie w paśmie TVP Vod czterech specjalnych kolekcji zawierających materiały podzielone na kategorie dostosowane zarówno do najmłodszych, jak i starszych uczniów. 

  1. Kolekcja dla dzieci  „To się nie nudzi” – bajki, filmy familijne, programy rozrywkowe, archiwalne seriale i  spektakle dla młodych widzów 
  2. Kolekcja z dziedziny kultury „Kulturalny rock szkolny” – magazyny i programy kulturalne, filmy i seriale dokumentalne, filmy i seriale fabularne oraz koncerty polskich i światowych artystów 
  3. Kolekcja z dziedziny historii „Lekcja Historii” – programy telewizyjne, filmy i serie dokumentalne, filmy i seriale fabularne, archiwalne i historyczne, Teatry Telewizji
  4. Kolekcja „Lektury na ekranie" – filmowe i serialowe ekranizacje lektur szkolnych oraz filmy dokumentalne o autorach z kanonu lektur