W roku szkolnym 2018/2019 w naszej szkole odbyło się 10 konkursów przedmiotowych, kt órych organizatorem jest Lubuski Kurator Oświaty.

Dziękujemy wszystkim uczestnikom konkursów za podjęcie trudu przygotowania się do konkursu i zmierzenie się z zadaniami konkursowymi.

W szczególności gratulujemy naszym uczniom, którzy uzyskali wyniki powyżej 85% i tym samym zakwalifikowali się

do etapów rejonowych poszczególnych konkursów.

Oto nasi zwycięzcy:

 

 

 

 

JĘZYK POLSKI

  • JULIA DABROWSKA
  • BIANKA CIELUSZAK
  • MONIKA WOJCIECHOWICZ
  • KAROLINA WOJTASIK

MATEMATYKA

  • IGNAT ASTROWKA
  • IGOR LISOWSKI
  • MARCEL OBARA

BIOLOGIA

  • MIKOŁAJ TOMASZEWSKI
  • INGA KARAŚ
  • IGNAT ASTROWKA

GEOGRAFIA

  • SZYMON DUNAJSKI
  • INGA KARAŚ

HISTORIA

  • JAN JASIK
  • JAN ŻYBURA

JĘZYK ANGIELSKI

  • PAULINA OPAT

Wszystkim, którzy zakwalifikowali sie do kolejnego etapu konkursów, serdecznie gratulujemy i życzymy powodzenia na kolejnych etapach.

Niech to będzie dobry czas.

Wszystkiego, co tworzy domowe ciepło, dużo serdeczności i uśmiechów.

Wspaniałych Świąt Bożego Narodzenia, spędzonych w rodzinnej atmosferze, a w Nowym Roku 2019 sukcesów

i  wszelkiej pomyślności

życzy społeczność

Szkoły  Podstawowej nr 2 w Krośnie Odrzańskim.

PRZEBIEG EGZAMINU PRÓBNEGO

18, 19, 20 GRUDNIA 2018  

700 – DYREKTOR SPRAWDZA PRZYGOTOWANIE SAL DO EGZAMINU

730 – WSZYSCY UCZNIOWIE KLAS VIII SĄ W SZKOLE

730 - WYCHOWAWCY KLAS VIII SPRAWDZAJĄ OBECNOŚĆ I ODBIERAJĄ OD UCZNIÓW TELEFONY KOMÓRKOWE DO DEPOZYTU

735 – DYREKTOR I ZASTĘPCA SPRAWDZAJĄ CZY ZESPOŁY NADZORUJĄCE SĄ W KOMPLECIE, WSZYSCY UCZNIOWIE SĄ NA II PIĘTRZE

740 – ZASTĘPCA, DYREKTOR, PRZEWODNICZĄCY ZESPOŁÓW NADZORUJĄCYCH ORAZ PRZEDSTAWICIELE ZDAJĄCYCH – IDZIEMY DO SALI NR 16 I ODBIERAMY ARKUSZE EGZAMINACYJNE

745 – PRZEWODNICZĄCY ZESPOŁÓW NADZORUJACYCH ORAZ PRZEDSTAWICIELE ZDAJĄCYCH ODBIERAJĄ ZESTAWY OD DYREKTORA

750 – UCZNIOWIE WCHODZĄ DO SAL – WG KOLEJNOŚCI NA LISTACH I LOSUJĄ NUMERY STOLIKÓW

755 – PRZEWODNICZĄCY W SALACH PRZYPOMINAJĄ ZASADY:

  • SPRAWDZIĆ KOMPLETNOŚC ZESTAWU
  • ZAKODOWAĆ – W JAKI SPOSÓB
  • ZAPOZNAĆ SIĘ Z INSTRUKCJĄ DLA ZDAJĄCEGO

755 – UCZNIOWIE MOGĄ SKORZYSTAĆ Z TOALETY

800 – ZESPOŁY NADZORUJĄCE ROZDAJĄ ZESTAWY UCZNIOM

  • UCZNIOWIE CZYTAJĄ INSTRUKCJĘ
  • KODUJĄ PRACE I PRZYKLEJAJĄ NAKLEJKI Z KODAMI I PESELEM- NAKLEJKA Z IMIENIEM I NAZWISKIEM WRACA DO KOPERTY!
  • ZESPOŁY SPRAWDZAJĄ KODOWANIE
  • UCZNIOWIE SPRAWDZAJĄ KOMPLETNOŚĆ ZESTAWÓW
  • ZACZYNAJĄ PISAĆ
  • PRZEWODNICZĄCY ZAPISUJE NA TABLICY CZAS ROZPOCZĘCIA I ZAKOŃCZENIA  PRACY Z ZESTAWEM EGZAMINACYJNYM
  • 10 MINUT PRZED KOŃCEM CZASU PRZEWODNICZĄCY PRZYPOMINA :

               PROSZĘ PAMIĘTAĆ O ZAKODOWANIU ODPOWIEDZI NA KARCIE ODPOWIEDZI

  • KIEDY SKOŃCZY SIĘ CZAS PRACY Z ZESTAWEM PRZEWODNICZĄCY INFORMUJE O TYM ZDAJĄCYCH I DAJE IM JESZCZE 5 MINUT NA PRZENIESIENIE ODPOWIEDZI NA KARTĘ ODPOWIEDZI I SPRAWDZENIE POPRAWNOŚCI KODOWANIA
  • PO ZDANIU ARKUSZA UCZNIOWIE W CISZY UDAJĄ SIĘ NA PARTER- DO ŚWIETLICY

  • NA EGZAMIN UCZEŃ POWINIEN PRZYNIEŚC DOKUMENT TOŻSAMOŚCI ZE ZDJĘCIEM
  • ZA EGZAMINY PRÓBNE NIE WYSTAWIA SIĘ OCEN
  • NA EGZAMINIE UCZEŃ MOŻE MIEĆ MAŁĄ BUTELKĘ Z WODĄ – POSTAWIONĄ NA PODŁODZE PRZY ŁAWCE
  • NA EGZAMIN MOŻNA WNIEŚĆ TYLKO DŁUGOPIS Z CZARNYM WKŁADEM – NIE MOŻNA MIEĆ DŁUGOPISÓW ZMAZYWALNYCH!
  • NA EGZAMIN Z MATEMATYKI DODATKOWO MOŻNA ZABRAĆ LINIJKĘ
  • PODCZAS PRACY Z ZESTAWEM EGZAMINACYJNYM ZDAJĄCY NIE POWINIEN OPUSZCZAĆ SALI, W UZASADNIONYCH PRZYPADKACH MOGĄ WYJŚĆ ZA ZGODĄ PRZEWODNICZĄCEGO ZESPOŁU EGZAMINACYJNEGO – ZDAJĄCY SYGNALIZUJE POTRZEBĘ WYJŚCIA PODNIESIENIEM RĘKI, ZOSTAWIA ZAMKNIĘTY ARKUSZ NA ŁAWCE, CZAS JEGO NIEOBECNOŚCI JEST ODNOTOWYWANY W PROTOKOLE EGZAMINACYJNYM

PO EGZAMINIE PRÓBNYM UCZNIOWIE UDAJĄ SIĘ NA PRZERWĘ, A POTEM IDA NA LEKCJE – ZGODNIE Z PLANEM ZAJĘĆ Z DANEGO DNIA.

Egzamin ósmoklasisty

 EGZAMIN ÓSMOKLASISTY
(FORMUŁA OD ROKU SZKOLNEGO 2018/2019)

Egzamin ósmoklasisty jest egzaminem obowiązkowym, co oznacza, że każdy uczeń musi do niego przystąpić, aby ukończyć szkołę. Nie jest określony minimalny wynik, jaki uczeń powinien uzyskać, dlatego egzaminu ósmoklasisty nie można nie zdać
Egzamin pełni dwie zasadnicze funkcje:

  • określa poziom wykształcenia ogólnego uczniów w zakresie obowiązkowych przedmiotów egzaminacyjnych i zapewnia uczniowi, jego rodzicom, nauczycielom oraz władzom oświatowym informację zwrotną na temat tego poziomu wykształcenia;
  • zastępuje egzamin wstępny do szkół ponadpodstawowych, które wykorzystują wyniki egzaminu ósmoklasisty z poszczególnych przedmiotów jako kryteria w procesie rekrutacji, jeżeli liczba kandydatów jest większa niż liczba wolnych miejsc w danej szkole.
Do egzaminu nie przystępuje uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym lub niepełnosprawności sprzężone, gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym.
Z przystąpienia do egzaminu może być zwolniony:
  • uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawności sprzężone inne niż niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym. Z wnioskiem o zwolnienie występują rodzice ucznia do dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej. Wniosek musi być pozytywnie zaopiniowany przez dyrektora szkoły;
  • uczeń, który - ze względu na szczególny przypadek losowy lub zdrowotny - nie mógł przystąpić do egzaminu ani w terminie głównym, ani w terminie dodatkowym;
  • uczeń, który jest laureatem lub finalistą olimpiady przedmiotowej albo laureatem konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim, organizowanego z zakresu jednego z przedmiotów objętych egzaminem ósmoklasisty, jest zwolniony z egzaminu z tego przedmiotu.
    Na zaświadczeniu o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty w rubryce danego przedmiotu będzie on miał wpisane słowo - odpowiednio - "zwolniony" lub "zwolniona" oraz maksymalny wynik, tj. "100%" (wynik procentowy) oraz "100" (wynik na skali centylowej).

Pierwszy egzamin (rok szkolny 2018/2019) będzie obejmował:

  • język polski;
  • matematykę;
  • język obcy.

Od roku szkolnego 2021/2022 oprócz języka polskiego, matematyki i języka obcego, uczeń będzie jeszcze zdawał egzamin z dodatkowego przedmiotu. Będzie mógł dokonać wyboru spośród następujących przedmiotów:

  • biologia;
  • chemia;
  • fizyka;
  • geografia;
  • historia.

Języki obce jakie ośmioklasista ma do wyboru to:

  • angielski;
  • francuski;
  • włoski;
  • hiszpański;
  • niemiecki;
  • rosyjski;
  • ukraiński;

przy czym musi to być język, którego uczeń uczył się w szkole w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych.Egzamin jest przeprowadzany w dwóch terminach: głównym i dodatkowym. 
Termin główny: kwiecień.
Termin dodatkowy: czerwiec.
Do egzaminu w terminie dodatkowym przystępuje uczeń, który nie przystąpił do egzaminu w terminie głównym z przyczyn losowych lub zdrowotnych. Egzamin ósmoklasisty będzie przeprowadzany w ciągu 3 dni. 

DZIEŃ PRZEDMIOT CZAS TRWANIA EGZAMINU**
15 kietnia 2019 (poniedziałek), godzina 9.00 język polski 120 minut   
16 kwietnia 2019 (wtorek), godzina 9.00 matematyka 100 minut
17 kwietnia 2019 (środa), godzina 9.00 język obcy
wybrany przedmiot*
90 minut
90 minut

*obowiązuje od roku szkolnego 2021-2022
**czas trwania egzaminu z poszczególnych przedmiotów może być wydłużony w przypadku uczniów, którym przysługuje dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu. Do czasu trwania egzaminu z danego przedmiotu nie wlicza się czasu przeznaczonego na sprawdzenie przez ucznia poprawności przeniesienia odpowiedzi na kartę odpowiedzi (5 minut).


Wyniki egzaminu będą przedstawiane w procentach i na skali centylowej (odsetek liczby uczniów, - zaokrąglony do liczby całkowitej - którzy uzyskali z danego przedmiotu wynik taki sam lub niższy niż dany uczeń).

WAŻNE TERMINY

Do 30 września
Rodzice ucznia składają dyrektorowi szkoły pisemną deklarację, w której:
  • wskazują język obcy nowożytny, z którego uczeń lub słuchacz przystąpi do egzaminu;
  • (od 2022 r.) wskazują przedmiot do wyboru, z którego uczeń lub słuchacz przystąpi do egzaminu;
  • informują o zamiarze przystąpienia do egzaminu z matematyki (a od 2022 r. również z przedmiotu do wyboru) w języku danej mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub w języku regionalnym.
Do ok. 15 stycznia (3 miesiące przed egzaminem)
Rodzice ucznia mogą zgłosić dyrektorowi szkoły pisemną informację o zmianie w deklaracji, którą złożyli do 30 września.
Do ok. 30 marca (nie później niż na 2 tygodnie przed egzaminem)
Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych oraz laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim mogą przekazać do OKE (za pośrednictwem dyrektora szkoły) informację o zmianie w deklaracji, którą złożyli do 30 września.

Podstawowe zasady obowiązujące podczas przeprowadzania egzaminu

Komunikat dyrektora CKE z 20 sierpnia 2018r. w sprawie materiałów i przyborów pomocniczych, z których mogą korzystać zdający na egzaminie ósmoklasisty, egzaminie gimnazjalnymi egzaminie maturalnym w 2019 roku.

***

  • Podczas egzaminu z każdego przedmiotu każdy zdający siedzi przy osobnym stoliku. Na stoliku mogą znajdować się wyłącznie arkusze egzaminacyjne, materiały i przybory pomocnicze wskazane w komunikacie dyrektora CKE oraz – w przypadku uczniów chorych lub niepełnosprawnych – leki i inne pomoce konieczne ze względu na chorobę lub niepełnosprawność;
  • do sali egzaminacyjnej nie można wnosić żadnych urządzeń telekomunikacyjnych, np. telefonów komórkowych, odtwarzaczy mp3, smartwatchy, ani korzystać z nich w tej sali. Złamanie powyższej zasady będzie każdorazowo skutkować unieważnieniem egzaminu z danego przedmiotu;
  • w czasie egzaminu zdający mogą opuszczać salę egzaminacyjną w uzasadnionej sytuacji, po uzyskaniu zezwolenia przewodniczącego zespołu nadzorującego i po zapewnieniu warunków wykluczających możliwość kontaktowania się z innymi osobami, poza osobami udzielającymi pomocy medycznej;
  • członkowie zespołu nadzorującego nie mogą udzielać zdającym wyjaśnień dotyczących zadań egzaminacyjnych. Nie mogą również w żaden sposób komentować zadań egzaminacyjnych;
  • w przypadku:
    • stwierdzenia niesamodzielnego rozwiązywania zadań egzaminacyjnych lub
    • zakłócania przebiegu egzaminu, lub
    • wniesienia do sali egzaminacyjnej materiałów lub przyborów pomocniczych niewymienionych w komunikacie dyrektora CKE
    egzamin danego ucznia z danego przedmiotu egzaminacyjnego może zostać unieważniony.

Unieważnienie egzaminu z danego przedmiotu 
2. Unieważnienie egzaminu z danego przedmiotu może nastąpić:

  • podczas egzaminu (decyzja przewodniczącego zespołu egzaminacyjnego), jeżeli uczeń:
    • rozwiązuje zadania egzaminacyjne niesamodzielnie,
    • wniósł na salę egzaminacyjną jakiekolwiek urządzenie telekomunikacyjne lub korzysta z takiego urządzenia na sali egzaminacyjnej,
    • wniósł na salę egzaminacyjną materiały lub przybory niewymienione w komunikacie dyrektora CKE o materiałach i przyborach pomocniczych,
    • zakłóca prawidłowy przebieg egzaminu w sposób utrudniający pracę pozostałym uczniom;
  • po egzaminie (decyzja dyrektora OKE lub CKE), jeżeli podczas sprawdzania pracy egzaminacyjnej stwierdzono niesamodzielne rozwiązywanie przez ucznia zadania lub zadań zawartych w arkuszu egzaminacyjnym, w szczególności w przypadku stwierdzenia występowania w pracy ucznia jednakowych sformułowań wskazujących na:
    • udostępnianie rozwiązań innemu uczniowi,
    • korzystanie z rozwiązań dokonanych przez innego ucznia,
    • korzystanie podczas egzaminu z niedozwolonych materiałów, np. przepisanie fragmentu pracy z podręcznika lub opracowania, witryny internetowej,
    • skopiowaniu fragmentu tekstu zawartego w arkuszu egzaminacyjnym.
Skutki unieważnienia egzaminu z danego przedmiotu:
  • w terminie głównym - koniecznością przystąpienia do egzaminu z tego przedmiotu w terminie dodatkowym;
  • w terminie dodatkowym - uzyskaniem wyniku "0%" z tego przedmiotu.

Jeżeli - zdaniem ucznia lub jego rodziców - w trakcie egzaminu nie były przestrzegane przepisy dotyczące jego przeprowadzenia, uczeń lub jego rodzice mogą w terminie 2 dni roboczych od dnia egzaminu z danego przedmiotu zgłosić pisemne zastrzeżenia do dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej.Uczeń lub jego rodzice mają prawo wglądu do swojej sprawdzonej i ocenionej pracy egzaminacyjnej, w miejscu i czasie wskazanym przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej, w ciągu 6 miesięcy od dnia wydania przez nią zaświadczenia/informacji o szczegółowych wynikach egzaminu.

Do każdego przedmiotu objętego egzaminem ósmoklasisty został przygotowany informator zawierający opis egzaminu z danego przedmiotu oraz przykładowe zadania egzaminacyjne wraz z rozwiązaniami. Informatory można znaleźć pod tym adresem:

www.cke.edu.pl

 

DOSTOSOWANIE WARUNKÓW I FORM PRZEPROWADZANIA EGZAMINU DO INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIÓW

Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym:
  • uczniowie niepełnosprawni;
  • uczniowie niedostosowani społecznie;
  • uczniowie zagrożeni niedostosowaniem społecznym;
  • osoby niebędące obywatelami polskimi, a korzystające z nauki i opieki w szkołach podstawowych;
przystępują do egzaminu ósmoklasisty zgodnie z ogólnym harmonogramem i według obowiązujących wymagań egzaminacyjnych, w warunkach lub formach dostosowanych do ich potrzeb
Za dostosowanie warunków i form przeprowadzania egzaminu do potrzeb uczniów odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego (zazwyczaj jest nim dyrektor szkoły).
Związane z tym działania najczęściej jednak spoczywają na pedagogu szkolnym. W związku z tym, powinien on bardzo dobrze znać obowiązujące procedury.Sposób dostosowania warunków lub form przeprowadzania egzaminu do potrzeb i możliwości danego ucznia wskazuje rada pedagogiczna, wybierając spośród dostosowań wskazanych w komunikacie dyrektora CKE. 
Komunikat ten jest publikowany do 10 września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany egzamin.
Dokumenty, na podstawie których przysługuje dostosowanie
warunków lub form przeprowadzania egzaminu

DOKUMENT GRUPY UCZNIÓW, KTÓRYM PRZYSŁUGUJE DOSTOSOWANIE
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
    uczniowie:
  • słabosłyszący i niesłyszący;
  • słabowidzący i niewidomi;
  • z niepełnosprawnością ruchową;
  • z afazją;
  • z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim;
  • z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera;
  • niedostosowani społecznie oraz zagrożeni niedostosowaniem społecznym.
zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza
    uczniowie:
  • z czasową niesprawnością rąk;
  • z przewlekłymi chorobami;
  • chorzy lub niesprawni czasowo.
opinia rady pedagogicznej
    uczniowie:
  • którzy znaleźli się w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej;
  • którzy mają trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą;
  • z zaburzeniami komunikacji językowej;
  • osoby niebędące obywatelami polskimi, a korzystające z nauki i opieki w szkołach podstawowych.
opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej
    uczniowie:
  • ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, np. z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią;
  • z zaburzeniami komunikacji językowej.
orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania
  • uczniowie z chorobami przewlekłymi.

Zaświadczenie o stanie zdrowia lub opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej należy przedłożyć dyrektorowi szkoły nie później niż do 15 października. Jeżeli dokument został wydany po tym terminie - należy go złożyć niezwłocznie po otrzymaniu. Dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel ma obowiązek - do 30 września - poinformować rodziców o możliwych sposobach dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty.
Nie później niż do 20 listopada dyrektor szkoły przekazuje rodzicom ucznia na piśmie informację o sposobie dostosowania warunków lub form egzaminu przyznanych uczniowi przez radę pedagogiczną. 
Jeżeli konieczność dostosowania warunków i form egzaminu nastąpiła po 20 listopada – dyrektor szkoły niezwłocznie zawiadamia rodziców ucznia oraz dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej o przyznanych przez radę pedagogiczną dostosowaniach.

 

MINISTER EDUKACJI NARODOWEJ ORAZ RADA DZIECI I MLODZIEZY PRZY MINISTERSTWIE EDUKACJI

ZAPRASZAJĄ DO WŁĄCZENIA SIĘ W AKCJĘ:

 

"REKORD DLA NIEPODLEGŁEJ"

 

W piatek 9 listopada 2018 roku o godzinie 11.11

 

w ramach świętowania 100 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, wspólnie zaśpiewamy 4 zwrotkowy hymn narodowy.

 

Zapraszamy wszystkich, aby z nami przyłączyli się do akcji.

 

Po dziesięciu miesiącach ciężkiej pracy i stresów nadchodzi tak wyczekiwany przez wszystkich uczniów czas – WAKACJE. Będzie to czas zabawy i nowych przeżyć. Korzystając z czasu wolnego nie zapominajcie jednak o Waszym bezpieczeństwie. Każdy z Was musi zwracać uwagę na różne zagrożenia podczas wakacyjnego wypoczynku, aby po jego zakończeniu pozostały tylko dobre wspomnienia.

Poniżej możecie zapoznać się z podstawowymi zasadami bezpiecznego spędzania wolnego czasu. Są to zalecenia Rzecznika Praw Dziecka i służb porządkowych policji dla Was, abyście umieli poradzić sobie w trakcie zaistnienia nieprzewidzianych sytuacji.

• Rozważnie korzystajcie ze wszystkich przyjemności, jakich dostarczają wakacje!

• Zawsze informujcie swoich rodziców o tym - gdzie i z kim przebywacie!

• Na zabawy wybierajcie jedynie bezpieczne miejsca – z dala od jezdni, torów kolejowych, wykopów...

• Jeżdżąc na rowerze, rolkach, hulajnodze czy desce – nie traktujcie jezdni jak placu zabaw!

• Kąpcie się jedynie w miejscach do tego wyznaczonych – strzeżonych kąpieliskach pod opieką ratowników lub osób dorosłych !

• Bądźcie ostrożni wobec zwierząt – nawet najbardziej łagodne bywają niebezpieczne!

• Nie korzystajcie z propozycji przejażdżki lub spaceru z nieznajomym!

• Pozostając samodzielnie w mieszkaniu – ostrożnie obchodźcie się z urządzeniami elektrycznymi i gazowymi!

• Nigdy nie bawcie się ogniem – ogniska rozpalajcie w miejscach wyznaczonych, zawsze w obecności osób dorosłych!

• Zawsze mówcie "NIE" gdy nie zgadzacie się z szalonymi pomysłami i propozycjami swoich kolegów!

• Uczestnicząc w pracach polowych – zachowajcie szczególną ostrożność nie dotykajcie maszyn i urządzeń będących w ruchu i pod napięciem!

• Zawsze dbajcie o środowisko naturalne - nie niszczcie i nie zaśmiecajcie otoczenia, w którym przebywacie!

• Zawsze pamiętajcie, że pewność siebie i lekkomyślność nie wróżą nic dobrego!

Wakacje w górach

  • Aby bezpiecznie chodzić po górach trzeba mieć kondycję, a także dużą wiedzę na temat tego, jak robić to bezpiecznie, nie oznacza to wcale, że taki sposób spędzania wolnego czasu ograniczony jest do niewielkiej i wąskiej grupki osób.
  • Wybierając się w podróż po górskich szlakach należy zaopatrzyć się w dobre buty i ubranie.
  • Pamiętaj, żeby nie wyruszać w góry bez opieki dorosłych.
  • Co ważne pogoda w górach może zmienić się niezwykle szybko, silny wiatr halny może utrudnić poruszanie się, a także doprowadzić do szybkiego wyziębienia organizmu, z kolei słońce to ryzyko odwodnienia oraz poparzeń słonecznych.
  • Ruszając ze schroniska dla własnego bezpieczeństwa warto powiedzieć dokąd idziemy i jakimi szlakami, zapamiętaj numer alarmowy GOPR.
  • Wyruszaj w góry rankiem, gdyż pogoda najczęściej psuje się po południu.
  • Miej ze sobą na wszelki wypadek latarkę, plandekę przeciwdeszczową oraz ciepłe ubrania, nawet jeśli jest lato.
  • Przede wszystkim, jeżeli nie czujesz się na siłach iść jakimś szlakiem, nie idź albo wyrusz w grupie z bardziej doświadczonymi wspinaczami.

Wakacje nad morzem, jeziorem, rzeką

Zasady bezpiecznej kąpieli

  • Pływaj tylko w miejscach strzeżonych, czyli tam, gdzie jest ratownik WOPR.
  • Nie wchodź do wody tam, gdzie kąpiel jest zakazana. Informują o tym znaki i tablice. Zanim wejdziesz do niestrzeżonych zbiorników dorośli każdorazowo powinni sprawdzić głębokość i strukturę dna.
  • Przestrzegaj regulamin kąpieliska na którym przebywasz. Stosuj się do uwag i zaleceń ratownika.
  • Nie pływaj w wodzie o temperaturze poniżej 14 stopni (optymalna temperatura 22-25 stopni).
  • Nie pływaj w czasie burzy, mgły, gdy wieje porywisty wiatr.
  • Nie skacz rozgrzany do wody. Przed wejściem do wody ochlap nią klatkę piersiową, szyję i nogi – unikniesz wstrząsu termicznego, niebezpiecznego dla naszego organizmu.
  • Nie pływaj w miejscach gdzie jest dużo wodorostów lub wiesz, że występują zawirowania wody lub zimne prądy. Pływaj w miejscach dobrze Ci znanych.
  • Nie skacz do wody w miejscach nieznanych. Może się to skończyć śmiercią lub kalectwem.
  • Nie baw się w przytapianie innych osób korzystających z wody, spychanie do wody z pomostów, z materacy. To niebezpieczne!
  • Kąpiąc się na kąpieliskach zwracaj uwagę na osoby obok nas. Ktoś może potrzebować Twojej pomocy. Jeżeli będziesz w stanie mu pomóc to uczyń to, ale w granicach swoich możliwości. Jeżeli nie będziesz się czuł na siłach to zawiadom inne osoby.
  • Nie pływaj bezpośrednio po posiłku – zimna woda może doprowadzić do bolesnego skurczu żołądka, co może ponieść za sobą bardzo poważne konsekwencje.
  • Po kąpieli nie jest wskazany duży wysiłek fizyczny.
  • Nie przebywaj w wodzie zbyt długo ani też nie wchodź do niej po zbyt krótkiej przerwie.
  • Intensywny wysiłek wzmaga łaknienie i dlatego po ukończeniu pływania należy zjeść posiłek. Dzieci powinny coś zjeść obowiązkowo.
  • Nie wypływaj za daleko od brzegu po zapadnięciu zmroku. Pływanie po zachodzie słońca jest niebezpieczne.

Zasady bezpiecznego przebywania na słońcu

  • Zachowaj umiar w przebywaniu na słońcu.
  • Noś nakrycia głowy i okulary słoneczne (UWAGA! Noszenie ciemnych okularów bez filtra jest szkodliwe. Źrenica, do której dochodzi mniej światła, rozszerza się, dzięki czemu do wnętrza oka wnika więcej promieni UV).
  • Unikaj wysiłku w pełnym słońcu.
  • Chroń się w cieniu w godzinach południowych.
  • Jeśli musisz przebywać na słońcu, stosuj filtry ochronne.

Zasady bezpiecznej jazdy na rowerze

  • Używaj sprawnego i w pełni wyposażonego roweru.
  • W czasie jazdy używaj kasku.
  • Dokładnie rozejrzyj się zanim ruszysz.
  • W miarę możliwości korzystaj z drogi dla rowerów.
  • Przestrzegaj przepisów drogowych, obowiązują one także rowerzystów.
  • Przed skrzyżowaniami, wyjazdami z podwórek i bocznych ulic trzymaj zawsze dłoń na hamulcu.
  • Nie wymuszaj pierwszeństwa przejazdu.
  • Sygnalizuj odpowiednio wcześnie wszystkie skręty.
  • Nigdy nie ścinaj zakrętów.
  • W czasie jazdy zawsze uważaj!

Na podwórku

  • Podwórko to znakomite miejsce na zorganizowanie zabawy, powinno być położone z daleka od jezdni, ruin, wykopów.
  • Bawiąc się na podwórku nie rozmawiaj z obcymi i nie pozwól, aby wypytywali się o mieszkanie i Twoich rodziców.
  • Zwracaj uwagę na nieznajomych kręcących się w pobliżu mieszkania. Może to być włamywacz. Spróbuj zapamiętać wygląd obcego. W razie potrzeby zaalarmuj dorosłych.

Wakacje w domu

Zabawa

  • Mieszkanie jest wspaniałym miejscem do organizowania ciekawych, bezpiecznych zabaw.
  • Pamiętaj jednak, że są rzeczy, których musisz się bezwzględnie wystrzegać w swoich zabawach. Są to:1) gaz – możesz się nim zatruć lub spowodować wybuch,
    2) prąd elektryczny – może Cię porazić,
    3) ogień – możesz spowodować pożar,
    4) woda – możesz zalać mieszkanie,
    5) ostre przedmioty – grożą zranieniem,
    6) lekarstwa – możesz się nimi zatruć.

Obcy puka do Twoich drzwi

  • Zawsze, gdy usłyszysz dzwonek lub pukanie do drzwi sprawdź, kto to. Wyjrzyj przez okno lub spójrz przez wizjer w drzwiach. Jeżeli jest to osoba, której nie znasz: Nie otwieraj drzwi!!!
  • Przygotuj kartkę z najważniejszymi numerami telefonów, pod które możesz zadzwonić w razie potrzeby. Jeżeli nie masz w domu telefonu, a coś Ci zagraża – zaalarmuj sąsiadów!

WAŻNE TELEFONY
Zarówno kiedy poczujemy się zagrożeni, jak i w razie popełniania przestępstwa, nie wahajcie się zwrócić o pomoc. Taki przypadek należy zgłosić znajdującemu się w pobliżu policjantowi, do najbliższej jednostki Policji lub telefonicznie oto ważne telefony:

112 – telefon alarmowy służb ratowniczych
997 – telefon alarmowy Policji
998 – telefon alarmowy Straży Pożarnej
999 – telefon alarmowy Pogotowia Ratunkowego
601 100 100 – telefon alarmowy WOPR

800 12 12 12 – Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka

Pamiętajcie, że żadna zasada nie daje 100% szans na uniknięcie zagrożeń, ale z pewnością zmniejsza, możliwość stania się ofiarą.